Gå til innhold

Problemer med Fedorainstallasjon

Rieger

Anbefalte innlegg

Heisann.

Er nybegynner på linux, men er så -----><----- langt fra å gi opp hele greia nå. Vært mye rot. :cry:

Ok, fikk lasta ned Fedora Core 2, 4 plater. link til iso

Boota fra CD1, installer starter. Kommer opp en CD-sjekk, som sjekker at plata er OK, denne går gjennom fint. Så står det at Anaconda installer starter, deretter blir skjermen svart. Fint det. Rebooter, velger lowres install, samme greia. Ny reboot, velger text-install. Dette funker, får opp endel språkvalg osv, til jeg kommer til partisjoneringsoppsett. Ok, siden jeg har en 6GB disk som er partisjonert med NTFS, velger jeg å fjerne denne. Oppretter så en 400mb swap-partisjon (etter anbefaling fra noen på #linux-help ellernoe @ efnet). Resten setter jeg som en ext3-partisjon med "/" som monteringspunkt. Okok, kjører videre. Kommer til det punktet hvor jeg velger bootinstaller, velger Grub og kjører videre. Så kommer det opp en meny for oppsett av Grub. Før jeg går videre kan jeg kanskje nevne oppsettet av diskene på pcen min:

Primary master: DVDRW

Primary slave: 160GB IDE (lagring)

Secondary master: 6GB linuxdisk

Secondary slave: -----

SATA1: 74GB WD (windows)

Får her opp et bilde der det står listet 2 partisjoner. Linuxen (hdc) og en som heter "?" som peker til hdb. Men dette er jo lagringsdisken min, og ikke windowsdisken som den bør peke på. Sikkert noe SATA-tøv tenker jeg, lettere lei, og trykker videre. Legger gruben på MBR på 160gb disken.

Jeje, sier seg selv at når bootrekkefølgen står med SATAdisken først, så vil jeg aldri få opp noen bootmeny. Men dette tenkte jeg kunne la seg fikse etterpå. Ellers går installsjonen smertefritt, nesten 600 pakker blir installert. Rebooter, stikker inn i bios og setter stordisken først i køa som bootdisk. Ganske riktig, der dukker Grub-menyen opp. Windowsvalget funker selvsagt ikke, siden det peker til hdb. ENDELIG tenker jeg at jeg skal ha fått linux opp og kjøre, trykker lettere fornøyd med meg selv på Fedora-valget i menyen. Skjermbildet skifter, står noe tekst, hvorpå skjermbildet blir svart. Skjer ikke noe mere etter det. Har prøvd å trykke CTRL+ALT+F1, skjer ikke noe da heller.

Har forresten en AMD64 3200 og et Ati X800Pro, hvis det har noe å si.

Alle tips mottas med takk! :)

Endret av Rieger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå er ikke problemet grub, og at det ikke fungerer å loade windows, det klarer jeg alltids å få fiksa etterhvert. Problemet er at det ikke skjer noe når jeg starter Fedora. Ang diskoppsettet, hva er så merkelig med det? :blush:

Endret av Rieger
Lenke til kommentar

hm, tror jeg har sett noe lignende her på forumet før. Tror problemet var at fedora rotet noe jævlig på skjermkort autodetect.

Hvis du booter opp i init 2 ("linux 2" i lilo, har ikke erfaring med grub), så skal ikke grafisk starte, og du kan fikse /etc/X11/xorg.conf (eller hva den nå heter) - en rask fiks kan være å sette "vesa" som skjermkort driver.

Lenke til kommentar

Det enkleste er vel å editere /etc/X11/xorg.conf - en tekst fil som bestemmer hvordan den grafiske delen skal fungere.

Et eksempel: http://terrasque.mine.nu/~terra/XF86Config-4

Det er min XFree config, som bruker nvidia sine drivere.

Den viktige delen er denne : (eller lignende, kommer an på ditt grafikk-kort)

Section "Device"
Identifier "Geforce 4"
Driver  "nvidia"
# Option  "UseFBDev"  "true"
BusID  "PCI:1:0:0"
Option   "DigitalVibrance"  "1"
Option   "NoLogo"   "true"
Option   "RenderAccel"   "true"
EndSection

Det meste der er vel.. opsjoner, og ikke så viktig. Det viktige i ditt tilfelle er > Driver "nvidia" < som forteller X at det kortet skal bruke nvidia driveren. Det du kan prøve er å skifte ut Driver "<hvadunåharher>" med Driver "vesa" - som forteller X at den skal bruke vesa - en standard som alle grafikk-kort skal støtte. Du får ikke bruk aksellerasjonen på kortet, så det er litt tregt, men det duger til du finner ut hva du skal ha der :-)

Hint: Før du editerer noe, ta en kopi a filen (cp fil1 fil2) - så du har noe å falle tilbake til om du gjør noe feil.

Lenke til kommentar

hm, etter å ha testet litt med grub på laptop'en, fant jeg fram til dette:

Når menyen viser, velg linux entry'en, og trykk "e".

Etter det velger du linjen som begynner med "kernel", og trykker "e".

På slutten av den linjen skriver du " single", og trykker enter.

Trykk "b"

Du blir sannsynligvis spurt om root passordet under oppstart.

Når du kommer inn, kan du først prøve kommandoen "mc" - det er noe lignende gamle norton commander, og er ganske lett å bruke.

Hvis den ikke er installert, bruk nano (nano filnavn)

editer filen /etc/X11/xorg.conf - kan være lurt å ta en kopi av den først.

reboot (du kan teste endringene med bare å skrive "startx" etterpå, men tror det er greiest å reboote)

Lenke til kommentar
vil tro det er et problem med grafikkdrivere etc, for om jeg skriver "single" på slutten av kernel-setninga i grubmenyen så kommer jeg inn i kommandogrensesnitt..

Har litt vanskelig for å se for mge situasjonen. Men siden 'single' ser ut til å virke, så får du i hvertfall starta kjernen og bootet systemet i runlevel 'single'(?).

Det neste jeg ville forsøkt var å skru av automatisk oppstart av window manager. Enten ved å redigere runlevel 5 eller sette opp for å starte i runlevel 3.

Et kjapt søk ga denne: http://www.fedoraforum.org/forum/showthread.php?t=1234

Actually type "a" to add following keyword to the kernel arguments at the grub boot loader screen:
[space] single

Then type following to edit inittab:

sh-2.05b# vi /etc/inittab

Change "5" to "3" in the following line:
id:5:initdefault:

[Esc]:wq <-- this is vi command to save and quit

Then type "reboot"

Du kan bruke andre mer brukervennlige editorer som pico eller nano om du har en av dem.

Etter at du har gjort dette, får du nå opp et kjørende system?

Edit:

Hvis ikke: Tilbake til 'single'. Rediger /boot/grub/grub.conf og fjern 'vga=...' der du finner det. Det sørger for standard tekstconsoll og ingen vesa framebuffer. Sistnevnte kan, ved feil oppsett, føre til at du får boota, men kun med svart skjerm.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...