Gå til innhold

Prosjekt Senke pc'en kjøling

SkyFish

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor jeg skal begynne jeg, hadde tenkt å kalle prosjektet "Prosjekt sen lørdagsnatt" men sikkert ikke mange som hadde tatt meg seriøst da.

Det jeg lurer på her er om det blir effektiv nok kjøling med dette systemet som jeg har tenkt ut. Det virker ganske kult og om det hadde funet bra hadde det vært en sinnsyk case å ha med på nettparty :wink:

-==(¤) Konseptet (¤)==-

Meningen er at pc'en, Hovedkort samt alt som henger fast på (RAM, Cpu og skjermkort osv senkes i en 100% ikke ledende væske som tåler noen minus. (Burde ikke koste meg bilen min) Og cd-rom hard disk osv ligger i et rom over (bygge en case som passer prosjektet).

Denne væsken trenger kjøling tenkte jeg selvfølgelig og da tenkte jeg på radiatorer, 2 stykker som jeg har tegnet inn på denne tegningen her. og en pumpe på hver radiator, må ha en bra pumpe som minst tar 1000L/min. Og disse radiatorene må kjøles, men da blir det jo det samme som vanlig vannkjøling. men nei, jeg tenkte litt og kom fram til at kanskje var peletier kjøling på radiatorene en idè? det blir vel litt dyrt kanskje? men det blir vel kaldt? og siden alle de viktige tingene er senket i væsken og kjøling skjer langt vekk fra utsatte komponenter trenger vi ikke bekymre oss for kondens.

Tegning av konseptet (samme tegning som den rett over)

Men kanskje blir dette veldig ineffektiv kjøling? ikke vet jeg, det var det jeg håpet på at dere kunne hjelpe meg. kanskje er det best dersom man kjøper en av de Flower kjølerene også i rent kobber som tar stor plass, for ekstra god leding.

Negative og positive kommentarer mottas med stor takk. men ikke grunnløs drittslenging.

AMD > Intel

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: SkyFish på 2002-05-12 04:13 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: SkyFish på 2002-05-12 04:21 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Dropp peltiers på radiatorene. Skal du ha det, må du ha kjøling til disse også (mer vannkjøling?)..

Høres jo sikkert artig ut dette her, men er du sikker på at det er verdt slitet? Bare det å bygge en kasse er mange timer med arbeid...

Lenke til kommentar

Joda, det å bygge en kasse er jo det artigeste med dette (Jeg er en av operatorene på #Casemod @ Undernet) Kanal under full blomstring og føler det er på tide jeg lever opp til ryktet der og mekker meg en litt mer trendy case.

Hvordan funker den freon kjølinga da? er det masse makk å smelle sammen? Peletier var bare noe jeg kom på underveis. som sagt det var natt til idag i 3-4 tia var det ikke det? hehe.

Finnest det ikke noen litt mer vanlig ikke ledende væske som jeg kan bruke da? Kjipers om det er et dødfødt prosjekt, synes jeg ser for meg case'n med en radiator på hver side. hehe.

Takker for svar så langt =)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om det blir så bra, det jeg hadde planer om var å få god vannstrømming i kabinettet og derfor ha 2 radiatorer, for skjønnhetens skyld 1 på hver av kabinettets sidevegger.

Men takker for forslaget :smile:

Men er det ingen som vet om noen væske som kan brukes som ikke koster så utrolig mye? trenger ikke være helt gratis, men bare den ikke koster masssse penger er det greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...