Gå til innhold

Hvorfor bruke dias?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

pris er en faktor. typisk 50 kr eller deromkring for en fremkalling.

fargegjengivelse: gjennomlysning vs papir, lysbilder ser mye bedre ut, men de må såklart på papir for å bli mer, eh, veggvennlige

lagring: plastmapper vs tradisjonelle fotoalbum

koker ned til at det er et valg da, basert på bruksområde, motiv og enge prefferanser mm

Lenke til kommentar

Dias har en enorm fordel, at det ser ekstremt bra ut.

Dias har en enorm bakdel med at når fremviseren ligger på loftet eller bakerst i skapet så får du ikke sett på noen bilder.

Karakteristikken på filmen er også litt annerledes. Negativ film har en teoretisk høyere oppløsning og større dynamisk omfang, men det er ikke så stor forskjell i praksis. Man velger det man liker best.

Lenke til kommentar

Dias er optimalt hvis du skal lære deg å ta teknisk gode bilder fordi det du ser er det faktiske resultatet av din fotografering - det er ingenting som justeres/korrigeres i ettertid utenfor din kontroll (som f.eks. når negativ kopieres til papir).

I tillegg er jo et dias fantastisk å se på; fargerikdom og skarphet er ofte langt bedre enn selv på et supert papirbilde.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Jeg driver selv mye med filmscanning, og lurer selv på hvorfor så mange tror at diasfilm er det eneste saliggjørende.

Faktum er at negativfilm har høyere oppløsning og gir bedre resultater ved scanning. Årsaken til at diasfilm ofte foretrekkes er at den er lett å vise frem, det er mye lettere å se og bedømme bildet når det er et positiv. Historisk er også filmscannere som takler negativfilm et relativt nytt fenomen.

Negativfilm er selvsagt ikke dyrere i bruk enn lysbildefilm; den koster ikke mer, og fremkallingen koster det samme, omtrent 50 kroner pr. rull.

Her er noen av mine siste filmscanninger. Tekniske data er: Superia 200 negativfilm, Nikon FM2 med manuelle Nikkor objektiver, filmscanner Nikon LS-50:

http://www.coldsiberia.org/vrmland6/aarjae...traktor_800.jpg

http://www.coldsiberia.org/vrmland6/aarjae...n_ls-50_800.jpg

http://www.coldsiberia.org/vrmland6/aarjae...d_volvo_800.jpg

http://www.coldsiberia.org/vrmland6/aarjae...lighter_700.jpg

http://www.coldsiberia.org/public/audi_bak...4000ppi_900.jpg

Dette er en kvalitet jeg bare kan oppnå med negativfilm. LS-50 er forøvrig en glimrende scanner, og jeg tillater meg å henvise til min egen test av filmscannere her på akamera.no.

Lenke til kommentar

Jeg brukte i en lang periode bare diasfilm, fordi det ble imponerende med visning på stort lerret. Det ble også litt mer liv rundt visningene, fordi alle så på de samme bildene, og reagerte samtidig.

Men når det ble bestilt papirkopier av dias, så ble disse dårligere enn fra negativfilm, fordi det ble alt for høy kontrast og for mange mørke partier.

I dag bruker jeg det aldri. Digitalkamera og visning på VCD/DVD har overtatt denne funksjonen. Samboeren har et kompaktkamera med film. Av og til får jeg negativene skannet (35,- pr film) for å slippe jobben selv, men denne kvaliteten egner seg ikke til utskrifter. Da skanner jeg selv.

Lenke til kommentar

Det er personen som scanner som avgjør hva som blir bra...

Vi scanner nesten kun dias, og erfaringsmessig gir dette best resultat.

Oppløsningen er høyest på dias, dette fordi du kan får film nede i 25 asa.

Så mao. er det mye mere korn i en negativ film..

Enkelte fotografer sier at negativ gir best farge, dette er i hovedsak i

mørkerom. Men ved scanning er som oftes dias best.

Har diskutert dette med bildemannen på huset, han har rundt 20 års

erfaring.. Vi er begge enig i at dias i de fleste tilfeller er overlegen

negativ.

Men dias kan være vanskelig å scanne, enkelte filmtyper er helt håpløs

og krever masse arbeid for at fargene skal bli korrekt. Vi bruker egne

fargeprofiler på hver enkelt film for å sikre dette.

Lenke til kommentar
Det er personen som scanner som avgjør hva som blir bra...

Vi scanner nesten kun dias, og erfaringsmessig gir dette best resultat.

Oppløsningen er høyest på dias, dette fordi du kan får film nede i 25 asa.

Så mao. er det mye mere korn i en negativ film..

Det er klart at hvis man måler en 25 ISO diasfilm opp mot en Superia 100 eller 200 negativfilm, vil diasfilmen vinne.

Men hvis vi snakker om de mest brukte filmer som Provia 100F mot Superia 100 og 200, er jeg ikke et sekund i tvil om at negativfilmen vinner og er best til scanning.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

1. Lysbilder! Må bare prøves! (som nevnt er det ikke praktisk når fremviseren ligger på loftet, men for min del er det like upraktisk og vise frem digitale bilder på dataskjermen på ett rotete data-gutterom...)

2. Fremkalling 29 kr (på Preus)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...