melli123 Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Er det egentlig noen "regel" for hvordan et CSS dokument skal se ut? Et spesielt oppsett? Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Tja, det kan du egentlig gjøre som du vil, men det er vel på en måte blitt en standard måte å gjøre det på etterhvert, slik at alle kan lett forstå det, men til syvende og sist er det deg selv som skal finne frem i filen. element { egenskap: verdi; egenskap: verdi; egenskap: verdi; } Vanligvis begynner jeg med universalregelen, deretter body/html-egenskaper, går over til skriftformatering (h1-h6, p osv), deretter lenker, så alle div'ene mine, lister og til slutt skjema. Dette er bare måten jeg liker å gjøre det på, da det har blitt en vane. Kan også være greit for oversikten sin skyld å lage overskrifter med hjelp av kommentarer. /* Overskrifter */ h1 { font-size: 1.3em; color: #000; } h2 { font-size: 1.1em; color: #000; } h3 { font-size: 0.8em; color: #555; } /* Vanlig tekst */ p { color: #f00; font-size: .7em; } p.markert { background: #f5f5f5; } Mine 5 cent. Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Nei, det er vel det DU synest er greit. Men det er jo lurt med div'ene en plass og tekst stylingen en plass. Smart å ha det ryddig! Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 om du skal ha mange stilregler som er nesten heilt like rett etterkverandre, og som kanskje inneholder en eller to egenskaper ( f eks en rollovermeny), så er det best å sette det opp slik (IMO): .klasse {egenskap:verdi} .klasse {egenskap:verdi} .klasse {egenskap:verdi} .klasse {egenskap:verdi} altså ikkje nytt linjesikft "som tidligare" Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Enig med arve på den siste der. Bruker den ofte relatert til rolloverklasser o.l. Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) For å få det ryddigere, og kanskje mer oversiktelig, kan du jo skrive "HTML"-taggen først: div.klasse { background-color: #000; } Da vet du hvilken klasse som hører til hva Og unngå mange klasser. Du kan for eksempel gi en div en id (<div id="hvasomhelst">) og bestemme elementene inne i den slik: div#hvasomhelst p { font-size: 0.8em; } Endret 22. september 2004 av dan1el Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå