Gå til innhold

hvordan vannkjøle uten å drukne PC'en?

Anbefalte innlegg

har en maskin stående i stua, som det durer å går en hel del vifter i. Planen var å bytte ut dette med en eller annen form for vannkjøling. Hvor stor sjanse er det for at det blir lekasje på slikt utstyr? Hadde vært litt kjipt om alt var lettere drukna en dag. :grin:

Må man bruke radiator og vifte til å kjøle ned vannet med? Finnes det noen "fryse/kjøle"-elementer som man kan bruke istedet? Må jo funke å bruke noe slikt som kjøler vannet til ca -10 el -15 grader... (tenker selvsagt da å bruke kjølevæske til bil som har frysepunkt på ca -45) Hva trenger jeg av utstyr og hvilken pris må jeg regne med for å få tak i slikt? Systemet må kjøle en T-bird 1,13ghz (mulig den blir overklokka litt etterhvert :grin: ) og gpu (hvis dette er nødvendig).

Forslag mottas med takk! :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vannlekkasje er overhodet ikke noe problem, om du monterer tingene ordentlig!

Det finnes massevis av veiledning om disse tingene, både på ok.no og www!

Les litt rundt omkring, så vil du nok skjønne at dette ikke er noen heksekunst!

Lenke til kommentar

jeg vet ikke om jeg har forstått det helt men, disse peltier tingene, er ikke det elektriske kjølere? Ville det ikke gått å bygd sammen en tre - fire - fem (?) stykker som en slags radiator og kjørt vannet mellom dem (sjønner?) ved hjelp av ei vanlig akvariepumpe? De bråker jo ikke noe heller.... Bare en tanke...

Lenke til kommentar

Joda det funker, men enkelt forklart må du ha dobbelt så mye kjøling på selve peltieren, som den selv kjøler.

Du vil altså ende opp med dobbelt så mange vifter som du har i dag... I tilleg så må du ha ekstra strømforsyning.

Så bare glem det :wink:

Peltier går an og bruke på CPU for extra kjøling, men selv da må man vite hva man holder på med.

Sats heller på en vanlig radiator med en stor vifte på lavt turtall.

Lenke til kommentar

oki, da glemmer jeg peltier... noen forslag på "vifteløs" kjøling? fins det forresten? Det er meget viktig at jeg finner en løsning på dette ellers ryker maskina i stua... :sad:

Madammen er ikke særlig glad i viftelyd... :sad:

Forslag?

Lenke til kommentar

Hvis du kunne gravd ned en stor vanntank utenfor ville vel det være ideelt ? Når vannet opptar varme fra cpu-blokken er det jo også nødvendig at det blir kjølt ned en annen plass, og en vifteløs radiator er vel ikke så veldig effektiv. Hvis du allerede har en pc med mange vifter ka det el ikke skade med to 120x vifter som kjører på lavt turtall ?

Lenke til kommentar

Jo, to større vifter på lavt turtall er vel en mulighet som sikkert fungerer... Hmmm, liten idè. Aircondition anlegg til f.eks biler, hvordan funker de? De kan jo kjøle lufta, har de kjøle-element som man evt kan bruke? Det er vel kun en vifte som blåser lufta gjennom noe som kjøler den og deretter inn i kupeèn. Vil ikke noe slikt funke, bare at en bytter ut vifta som blåser luft, med ei pumpe som skyver vann gjennom den? (med litt modifiseringer sikkert) Noen som har stor innsikt i hvordan AC anlegg funker?

Lenke til kommentar

hei bensin16, grunnen til at jeg helst ikke vil ha vifter er at jeg ikke har plass i "kassa" (se bilder). Kjølinga må ligge under sofaen m/slanger inn i kassa. (Til dere som nå ser på bildene og lurer på hva i ******* det e slags kjøling på cpu'en, så er det bare veldig midlertidig :grin: ) Derfor lurer jeg på om jeg blir å høre viftene som står på radiatoren (?)

De noe sjabbie bildene finner dere på http://tommy.norge.cc/ , jeg brukte mitt heller dårlige webcam til dette, så bær med meg :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Kjetil Lura skrev (2002-05-12 11:49):

Quote:

Den 2002-05-12 10:49, eldorado2097 skrev:

Vannkjøling kan kjøres vifteløst

Ja kan vell gjøre d på min pc.Men skal eg ha vann kjøling skal eg ha d på alt,Skal ha d på hardiskene 4st,psu 300w skjermkortet og cpu.

Kjetil

Er vel bare snakk om å bruke stor nok radiator det. Et litt stort varmeregister fra en bil kommer helt sikkert til å greie jobben fint.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-12 01:57, lur? skrev:

Hvor stor sjanse er det for at det blir lekasje på slikt utstyr? Hadde vært litt kjipt om alt var lettere drukna en dag.
:grin:

Dette er ingen problemer så lenge du monterer rett.

Anbefaler å bruke ett varmeregister, disse er billige og gir god effekt:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...