Gå til innhold

Ønsker meg ny forsterker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Har vi det bra i dag?

(jaaaaa)

Jeg ønsker meg ny forsterker til mine (2stk) mission 780 høyttallere.

(8 OHM, annbefalt forsterkereffekt pr kanal: 50-150)

Jeg har 4-5000 å bruke på forsterker.

Jeg behøver ikke mange innganger (helst bare digital og en analog)

ikke radio eller annet krimskrams...

Har dere noen tips å komme med???

http://www.audioenz.co.nz/2001/0105.html

Edit: Skrivefeil...

Endret av lobster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har vi det bra idag? (Neeeei. Sånn passe dårlig i det minste. ;) )

Cambridge A500 og en Cambridge P500, så får du testa bi-amping i samme slengen. Da skulle du ihvertfall ha strøm nok.

Blir snaue 4K på HiFi-Klubben.

Synd du bare har det sånn passe i dag da..

:):)

Hva er fordelen med bi-amp?

Lenke til kommentar

Det er stort sett bass-elementer som trekker støm. En egen forsterker (som ikke deler trafo med den andre) på disse vil forhindre at pustevansker grunnet dette overføres til diskant/mellomtone. Kjenner faktisk en som tror han hører forskjell.

Ville selv gått for en eller annen surround-sak fra Nad eller Denon, all den tid budskapet er viktigere enn budbringer for meg.

(Håper min 14 år gamle Technics gir opp snart :) )

Lenke til kommentar
Så det vil ikke være noe særlig å hente på å kjøre forsterker +forforsterker på de små høyttallerne jeg har da?

(ellers, tusen takk for svar.  Jeg følger opp disse ved å ta meg en tur til Hifi klubben i morgen )

Går ut i fra at du mener: forforsterker - effektforsterker. Tror ikke dette vil gi noe særlig mer i denne prisklassen. Du kan jo også se på hificenteret, på f.eks. denne:

HK 3480

eller den som Vandalen anbefalte:

HK 675

Lykke til uansett....

Lenke til kommentar
Jeg har en hk 675 og den er å anbefale på d sterkeste! Mye kraft for ikke så alt for mye penger.

Det har jeg også nå :):):):)

GLISE stort..

Det eneste jeg lurer på nå er coax inngangene.. Det står i manualen at forsterkeren ikke dekoder/enkoder eller konverterer signal..

Det var faktisk den største grunnen til at jeg kjøpte denne forsterkeren, i tro om at jeg kunne koble den digitale coax utgangen fra PC'n min rett inn i forsterkeren...

Lenke til kommentar

HK er en forsterkertype jeg mistenker for kanskje å bli litt krass for disse høyttalerne? Helt umulig å si sikkert uten å ha prøvd, men HK har rykte på seg for å være litt agressive. Og som testen det linkes til i første post sier så er disse høyttalerne litt følsomme for slikt.

Jeg har lenge likt Rotel, men kombinert med disse Mission høyttalerne kan det kanskje bli litt passivt igjen.

Det jeg derimot har tro på er Thule Audio! Så til min overraskelse at HiFI klubben har overtatt disse. Da har jeg hvertfall fått én grunn til å vurdere å handle hos dem neste gang. Denne hadde jeg seriøst vurdert: Thule Spirit IA100 (brukt).

Knut

Lenke til kommentar

Angående bi-amping og forforsterker/effektforsterker kombinasjon.

En grei regel er å kjøpe færrest mulig komponenter til mest mulig penger :) Med det mener jeg at har du et begrenset budsjett så vil du få best resultat med færre og dyrere komponenter, kontra flere og billigere.

Knut

Lenke til kommentar
Angående bi-amping og forforsterker/effektforsterker kombinasjon.

En grei regel er å kjøpe færrest mulig komponenter til mest mulig penger :) Med det mener jeg at har du et begrenset budsjett så vil du få best resultat med færre og dyrere komponenter, kontra flere og billigere.

Knut

Det var det jeg også konkluderte med enemigo :)

Lenke til kommentar
Nå endte jeg opp med HK 675 da :)

Det gjorde du faktisk ja :) Begynte å skrive innlegget mitt før du posta ditt, fikk det ikke med meg! Lykke til, HK er strømsterke og fine, og forhåpentligvis ikke alt for agressive for dine høyttalere... Tenker det går bra jeg, du slipper sansynligvis å skru opp bassen på forsterkeren hvertfall. :)

Ellers, bra konkludert :)

Var det bare meg som leste litt raskt igjennom posten her? Eller er det litt forvirring omkring bi-amp kontra for-/effektforsterker her?

Forforsterker og effektforsterker:

Effektforsterker er en "stor fin kloss" med få knapper og hjul og et antall phonoinnganger tilsvarende antall høyttalerutganger. Denne kobles til en forforsterker ved hjelp av phonokabler gjerne. Forforsterker inneholder funksjonalitet for valg av signalkilde (AUX/CD/AV/osv). Her justerer du også lydvolum og evt diskant/bass justering. En forforsterker kan inneholde surround codec osv. Fordelen med en slik løsning er i hovedsak at du kan oppgradere enkelte komponenter, man kan oppgrader kun effektforsterkeren som gir effekt til bakhøyttalerne for eksempel.

Bi-amping:

Forutsetter bi-wiring, altså at høyttalerne har flere terminalpar, det er vanligst med to. Et par til basshøyttalere og et til resten(i dette tilfellet bare diskant). Dette har strengt tatt bare noe for seg hvis man bruker en forsterker til hvert terminalpar. Det løser man ved å koble to effektforsterkere til en forforsterker. En effektforsterker til bass og en til diskant. Det blir altså 3 komponenter for å bi-ampe i dette tilfellet. Når budsjettet er 5k så velger man bare en komponent, en integrert forsterker.

Knut

Lenke til kommentar

Dette er hentet fra http://www.ahajokes.com/msic2.html

How to buy a stero

1. Carefully calculate power requirements, based on room dimensions, etc. Multiply by a factor of 100.

2. The ideal system should have as many lights as possible, preferably blinking and flashing in time with the music.

3. The components should all have black metal finish, and generally look very cool.

4. The system should be broken up into as many components as possible. (e.g. pre-amp, pre-pre-amp, pre-menstrual-amp, post-amp, post-menopause-amp, etc.)

5. The most important part of a stereo system is the speakers, they should look very cool. Size and number of sub-speakers and varieties of components pointed at the listener is important. (e.g. tweeters, hooters, sub-woofers, super-sub-woofers, seismic noise generators, etc.)

6. The system should resemble the cockpit of an F16 or 757 aircraft; the more knobs and dials you can turn, the better.

7. The system should have full remote control capability, including over the mobile auto cellular phone so that the stereo can be playing as you get home.

8. Should have the capability of playing different music in every room of the house.

9. Components should have a cool names; this means no department store brands.

10. The complete set-up should put a major recording studio or large radio station to shame. After all, you may be trying to duplicate the exciting feeling of being at a heavy metal concert in a football stadium with 70,000 screaming fans.

11. Having state-of-the-art equipment is not enough. You should be a year or two ahead of everyone else. Equipment over the warranty period is obsolete and should be disposed of promptly.

12. The most important factor--out of everyone you know who owns stereo equipment, yours should be better.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...