Gilbert Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 ...i samme spørring. SELECT * , max(id) as maxid vil ikke fungere. er det mulig? Lenke til kommentar
sprintf Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) Det stemmer - det virker ikke. max() vil returnere et resultatsett på 1 rad, mens * returnerer alle radene i tabellen. Dersom du vil ha ut alle colonnene fra databasen med den stoerste id kan du bruke: SELECT * FROM tabell ORDER BY id DESC LIMIT 0,1 cheers Endret 22. september 2004 av sprintf Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 joa, dette var et eksempel som var litt forenklet. sitter og leker litt med denne spørringen skjønner du mysql_query("select count(*) as antall_svar, min(id) as traad_starter_id, max(dato) as nyeste_dato, max(id) as nyeste_post_id from debatter where group by debatt order by nyeste_dato desc limit 10"); Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 dang.. ser ikke verst ut.. men dæggern jeg får noia når db læreren har forelesing og drar opp de villeste sql spørringene.. *frysninger* Lenke til kommentar
sprintf Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Såvidt jeg ser burde spoerringen virke ok dersom du tar bort "where". Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 hehe, han glemte verdiene for where mysql_query("SELECT count(*) AS antall_svar, min(id) AS traad_starter_id, max(dato) AS nyeste_dato, max(id) AS nyeste_post_id FROM debatter GROUP BY debatt ORDER BY nyeste_dato DESC LIMIT 10"); hvis ikke dette funker, må du sette inn verdier for WHERE... Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 23. september 2004 Forfatter Del Skrevet 23. september 2004 (endret) sitter og leker litt Det er ikke vesentlig for debatten hvor vidt det står noe for where. Spørringen fungerer utmerket og er av ekte Torbjørn-kvalitet. Grunnen til at jeg spør er at foreløpig virker det som om det enkleste hadde vært å kunne kombinere både det å hente ut alt, og lage en count() as eller max()/min() sak i tillegg i samme spørring (ref til debatten her tidligere hvor det kom frem at det muligens tok ekstra ressurser å sende over mange forskjellige elementer i SELECT, f.eks. SELECT * er raskere enn SELECT bruker,dato,text). hvis ikke dette funker, må du sette inn verdier for WHERE... Det er da absolutt ikke påkrevet med WHERE i en mysql-spørring. Endret 23. september 2004 av fjartan Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 det er sant, men man av og til er det lurt å påpeke hvor du skal hente ut dataene fra.. (where id = n ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå