EpziloN Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 jeg trenger litt hjelp. jeg klarer å legge til verdier i arrayen, men ikke å fjerne den verdien. hva gjør jeg galt ? koden under er den jeg bruker for å fjerne verdier, legger ikke ved boolean. trengs den ? System.out.println("[Annuler kjøp av felt]"); if (brukteFelter = false) { System.out.println("ingen felter er i bruk"); } else { System.out.println("navn på firma"); String navn = tast.inWord ("\n"); System.out.print("vilket felt fjernes? rad: "); int radnr = tast.inInt("F(,"); System.out.print("vilket felt fjernes? kol: "); int kolnr = tast.inInt("(,"); if (eier[radnr] [kolnr] != null) { eier[radnr] [kolnr] = navn; } else { System.out.println("feltet er ikke i bruk"); } } Epz. Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) Skjønte ikke helt logikken i programmet, men hvis du vil fjerne et element, kan du bare skrive: eier[radnr] [kolnr] = null; Endret 22. september 2004 av anderlin Lenke til kommentar
EpziloN Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 ok, takker. skal prøve. men har et lite problem til. merket at det ikke går ann å bruke 'int' og 'null' sammen .. sett at jeg ikke har totalt misforstått dette. og derfor får jeg denne feilmeldingen: operator == cannot be applied to int,<nulltype> if (utvunnet[radnr] [kolnr] == null) { hva gjør jeg for å fikse dette ? Epz. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Arrayet ditt er av typen int, og int er en primitiv datatype, dvs. at den alltid har en verdi (selv om du ikke deklarerer det eksplisitt vil urørte elementer ha verdien 0). Bare objektreferanser kan settes lik null. Du bør da velge en tallverdi som representerer et tomt attributt, f.eks 0 eller -1, eller bruke et array av Integer objekter som kan settes til null. Lenke til kommentar
runeb Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 For meg ser det ut som om arrayet ditt er av type int[][]. Stemmer det? I så fall kan du ikke lagre tekst-strenger (eller null-verdier) i det. Foreslår at du endrer det til String[][] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå