wil Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 jeg har endel partisjoner som jeg ville mounta i Linux Slackware. dette går upperlig via den kommandoen jeg bruker som alltid når jeg mounter partisjoner i Linux. dette skriver jeg i fstab når jeg mounter mine Windows partisjoner i Linux: /dev/hdb9 /mnt/win_h vfat user,rw,uid=1000 1 0 når jeg gjør dette da å velger de partisjonene jeg vil mounte og restarter så dukker alle partisjonen som jeg har mounta opp. dette funker fint også, bortsett fra en partisjon. mp3 partisjonen min. den vil neimen ikke mountes i det hele tatt uannsett hva jeg gjør og skriver. jeg skriver da altså dette for å mounte min mp3 partisjon: /dev/hda3 /mnt/mp3 vfat,rw,uid=1000 1 0 men når jeg restarter maskina da så kommer det en feilmelding opp under oppstarten om at hda3 ikke kan mountes. partisjonen ligger på disk 1 dvs. samme harddisk som Windows 2000 partisjonen (som jeg da har fått mounta) og samme harddisk som Linux systemet mitt. jeg lurer virkelig på hva som er galt her. jeg har mounta 5 eller 6 partisjoner jeg nå på samme måte å det har funka, men altså, ikke med denne. jada, jeg har laget en mappe for mp3 partisjonen min så det er ikke noe problem. men når jeg liksom har mounta partisjonen og restarter kommer det et ikon som ligner litt på en diskettstasjon i my computer. det står mp3 på den, men jeg får også feilmelding når jeg prøver å åpne denne. til en liten info så kjører jeg Slackware 10.0 som vanlig. mp3 partisjonen som har vært den samme partisjonen i all sin tid har aldri hatt noe problemer med å bli mounta i Slackware før. noen som kan hjelpe? håper på mange svar. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Sjekk med fdisk/cfdisk at den virkelig er på hda3. Og prøve å mount den manuelt istedenfor å legge til i fstab. Eller så er det slack som ikke liker musikksmaken din Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Uansett blir restart av maskinen hver gang du endrer fstab tull.. bruk mount -a i steden for Lenke til kommentar
Kick1 Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 /dev/hda3 /mnt/mp3 vfat,rw,uid=1000 1 0 Prøv å fjerne kommaet etter vfat. Med det du har skrevet der, tas vfat, rw og uid=1000 som options, og jeg tror ikke du kan bruke vfat som en option. Lenke til kommentar
wil Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 *snufs* tenk om ikke Slackware liker musikksmaken min da, neida tviler på at det er det som er grunnen. skal sjekke i Fdisk senere. men mount -a sier du? det skriver jeg vel i terminal og da blir jo ikke partisjonen mounta under oppstart? jeg vil helst ha partisjonene mine mounta under oppstart jeg skjønner du. Lenke til kommentar
wil Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 hmmm, merkelig hvis det er det som er feilen da for jeg har gjort nøyaktig det samme på alle de andre partisjonene jeg har mounta i Linux. Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Tror ikke slack er så veldig glad i techno/trance/rap/hiphop skvip. Det den derimot er glad i er: Blues, jazz, klassisk, opera, gospel, metal,rock, industrial og litt pop. Lenke til kommentar
Kick1 Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 /dev/hdb9 /mnt/win_h vfat user,rw,uid=1000 1 0/dev/hda3 /mnt/mp3 vfat,rw,uid=1000 1 0 Ser du forskjellen? I den første linjen har du vfat<mellomrom>user,rw,uid=1000 mens i den andre har du vfat<komma>rw,uid=1000 Lenke til kommentar
Ausat Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 men mount -a sier du? det skriver jeg vel i terminal og da blir jo ikke partisjonen mounta under oppstart? Du endrer fstab, og skriver "mount -a" når du har lagret. Da monterer den alt i fstab (mount -all, ikkesant). Lenke til kommentar
wil Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 kan noen skrive ned koden der mount -a er med? jeg har ikke helt skjønt hvor mount -a skal være hen. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 I en konsoll, terminal emulator, ledetekst, hva_du_måtte_kalle_det, som alle andre kommandoer du kjører i blandt. Forresten er mount -a den samme kommandoen som kjøres av init for å montere opp alle partisjoner under oppstart, det er ingen forskjell på å kjøre mount -a manuelt og å starte maskinen på nytt. Lenke til kommentar
wil Skrevet 24. september 2004 Forfatter Del Skrevet 24. september 2004 fikk det til. det var som noen andre her antydet. det var feil partisjoner jeg prøvde å mounte. jeg prøvd å mounte: /dev/hda3 /mnt/mp3 vfat,rw,uid=1000 1 0 hehe det viste seg at hda3 ikke fantes på systemet i det hele tatt men som sagt jeg fikk det til ved å skrive fdisk -l i Terminal. da fant jeg det ut. takk for hjælpa folkens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå