Gå til innhold

Trenger SCSI disk til pcen!

_THX_

Anbefalte innlegg

Win2000/XP har støtte for Adaptec x9160-kontrollerne, men jeg anbefaler sterkt å etterpå gå inn på www.adaptec.com og laste ned nye drivere til SCSI-kontrolleren senere. Jeg har en Plextor SCSI-brenner 40X, og før jeg gjorde noe med driverne fikk jeg rimelig dårlig brennehastighet. Da jeg la inn de nye driverne halverte jeg brennetiden. Men jeg bemerker at eventuell dårlig skriveytelse bare er et windows-problem. Dette er ikke noe problem på linux/unix.

Har lasta inn nye drivere i etterkant :) Aaahh, husker første SCSI-opplevelsen min. En Sanyo 12x-brenner og en Pioneer DVD-leser på gode, gamle AHA-2940U2W. Kosta vel nærmere 8-10 lapper til sammen, men jeg kunne brenne mens jeg gjorde alt. Og da jeg fikk satt inn min nå avdøde IBM SCSI-disk, ble plutselig win98-maskinen dønn stabil.

Jaja, nok mimring. Wolfen-tid....

Jeg har fremdeles en SCSI Plextor CD-ROM + CD-burner kombinasjon liggende i reservedatalageret mitt. Replikering av CD-plater gikk som en drøm, nesten null bruk av CPU og 100% stabil selv under kjøring av mange program og tøff bruk av CPU. Denne kombinasjonen skal inn i en Linux-maskin jeg bygger for meg selv nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk. Visste ikke at Tekram var så "ille".

Er etter hva jeg har forstått bare DC-390U3 serien som har dette problemet. Den er basert på en Symbios chip (SYM53C1010, som funker fortreffelig i andre kontrollere) noe som tydeligvis var en ny opplevelse for Tekram. De andre kortene deres har jeg stort sett bare hørt godord om, men har valgt å holde meg unna dem da jeg 'brente' meg på kjøpet av DC-390U3W.

Kortet ligger nå bare og venter på at jeg skal sette opp en ren SCSi-pc.

Lenke til kommentar
Ser nå at 68 pins er best, ettersom at jeg ikke finner 50 pins harddisker,

så da spør jeg på ny.

Hva er forskjellen på 68 og 80pin SCSI?

Ja, jeg nesten ingen ting om SCSI, bare litt om hvorfor SCSI er bedre en (S-)ATA

80pin er hotswap.

Når det gjelder kjøp av SCSI så vil jeg råde deg til å kjøpe en Raptor 36gb til, og kjøre den i RAID0 sammen med den du har fra før. Eller så kjøper du en 74GB Raptor.

Med mindre du kjøper 15k RPM SCSI så er Raptor raskere til desktopbruk. Raptor er er i bunn og grunn SCSI disk som er tweaket med tanke på best mulig desktopytelse, og ikke bare lav søketid til bruk i servere. Med mindre du skal ha mange brukere på disken sammtidig, og det er snakk om småfiler så er Raptoren raskere.

Jeg vurderte selv SCSI for noen uker siden, og etter å ha lest litt, og forhørt meg litt rundt slo jeg det fra meg. Jeg var ikke interessert i å hoste opp 2-3x prisen, når raptor i de fleste tilfeller er raskere.

Lenke til kommentar

50-pins SCSI er for SCSI-1, SCSI-2 enheter i forskjellige varianter, dette kan f.eks være CD-brennere osv. Eller gamle harddisker på noen hundre MB eller noen få GB.

68-pin er for de nyere Wide/Ultra SCSI diskene til bruk i PC'er eller arbeidsstasjoner.

80-pin er også for Ultra/Wide SCSI slik som 68-pin. bare at strømkabelen er "inkludert" i 80-pins kabelen, og diskene støtter hot-swap. Disse er for servere eller (dyrere) arbeidsstasjoner med innebygde hot-swap drevrammer.

Skal du ha rask disk til din egen PC er det beste valget en Western Digital Raptor SATA, som både støyer mindre og er langt rimeligere enn SCSI. Som andre sier må du opp på 15000 rpm SCSI-disker for å merke noen forskjell.

Kjøper du denne disken:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=114176&cks=PRL

Og denne kontrolleren:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=103263&cks=PRL

..så har du 74 GB disk som er litt raskere enn Raptor. Men det koster 7000,- mot 1590,- for Raptor-disken på samme størrelse. Og jeg tviler på at du merker forskjell, bortsett fra at SCSI-disken blir varmere og bråker mer. :)

Seagate 15k.3 er forøvrig den suverent mest stillegående og kjølige av alle 15k SCSI-disker på markedet i dag. Så du er herved advart :-D

Skal du ha en annen kontroller (Ultra 320 og/elller flere kanaler) må du huske på at disse ofte er for PCI 64-bit eller PCI-X slots, noe du bare finner på server/workstation-hovedkort.

Her ser du en 10k Wdig Raptor SATA vs Seagate 15k SCSI vs Maxtor 10k SCSI:

http://storagereview.com/php/benchmark/com..._2=221&devCnt=3

Bruk heller pengene på mer minne, bedre skjerm, stereoanlegg, whatever.. :)

- Jørn

Lenke til kommentar
Skal du ha rask disk til din egen PC er det beste valget en Western Digital Raptor SATA, som både støyer mindre og er langt rimeligere enn SCSI. Som andre sier må du opp på 15000 rpm SCSI-disker for å merke noen forskjell.

Nå var det jo SCSI han skulle ha. Er så lei av folk som begynner å hvine om WD Raptor når tråden handler om at trådstarter skal kjøpe seg SCSI-harddisk og kontroller. Hold dere til topic.

Og dessuten: Seagate Cheetah 15K.3 bråker faktisk ganske lite. Godt mulig WD Raptor 36.7 GB bråker mer enn denne.

Edit edit: Han har en WD Raptor, men vil gå over til SCSI.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Nå var det jo SCSI han skulle ha. Er så lei av folk som begynner å hvine om WD Raptor når tråden handler om at trådstarter skal kjøpe seg SCSI-harddisk og kontroller. Hold dere til topic.

Og dessuten: Seagate Cheetah 15K.3 bråker faktisk ganske lite. Godt mulig WD Raptor 36.7 GB bråker mer enn denne.

Edit edit: Han har en WD Raptor, men vil gå over til SCSI.

Grunnen til at mange roper og skriker IDE er at det faktisk ikke er prismessig forsvarlig å anbefale SCSI i et vanlig oppsett til hjemmebruk. Ytelsesforskjellen kan ikke forsvares mhp prisen.

Men jeg er enig. Har noen bestemt seg for å kjøpe en SCSI disk så kan en jo prøve å anbefale SCSI deler. For en må jo respektere at andre har ulik pris/ytelse vurdering enn de store flertall.

MEN, i dette tilfellet så kjenner ikke trådstarter SCSI grensesnittet i det hele tatt. Da blir det noe tøvete å anbefale SCSI. Det er min beskjedne kommentar.

jim

Lenke til kommentar
Blei mye off topic her nå føler jeg! Planen min er å beholde begge WD diskene minde, inkludert raptoren! Planen er da å sette inn en SCSI disk i tillegg!

Nå har du ikke gitt oss noe informasjon om hva PCen skal brukes til. Du bør sterkt vurdere en ny IDE disk fremfor en SCSI disk. Les mer om de marginale ytelsesforskjellene du kan oppnå med SCSI (søk i forumet og les review på internett). Jeg synes du kaster bort masse penger. Men det er dine penger og du må gjøre som du vil med dem.

jim

Lenke til kommentar

Personlig sitter jeg på en Tekram DC390u3W med en Cheetah 15k.3 36GB disk og er generelt fornøyd med det. Og i mitt tilfelle har jeg også 2 PATA disker, SCSI CD-ROM og IDE DVD-RW...

MEN etter det storagereview sier så er det faktisk bedre for single-user maskin som din arbeidsstasjon er med en Raptor 74GB disk. Og hvis pris er i det hele tatt relevant så er det ihvertfall ikke noe spørsmål. I mitt tilfelle har jeg alltid hatt SCSI utstyr og SCSI kontroller kort og dermed er prisforskjellen mye mindre....(evt fordelt over mye tid :)

Som en siste kommentar, mange retail SCSI kontroller kort følger det med masse kabler og terminatorer. Dette er ting som er DYRT, og dermed på SCSI-kontroller er det ofte veldig lønnsomt med Retail-kort.

Cobos

Lenke til kommentar
50-pins SCSI er for SCSI-1, SCSI-2 enheter i forskjellige varianter, dette kan f.eks være CD-brennere osv. Eller gamle harddisker på noen hundre MB eller noen få GB.

....(snip).......

Her ser du en 10k Wdig Raptor SATA vs Seagate 15k SCSI vs Maxtor 10k SCSI:

http://storagereview.com/php/benchmark/com..._2=221&devCnt=3

Bruk heller pengene på mer minne, bedre skjerm, stereoanlegg, whatever..  :)

- Jørn

Takker for et godt svar!

Den testen du linka til nederst sier meg at jeg ikke skal kjøpe SCSI, ALDRI!

Men syntes det virka veldig mye med 40dB på Raptoren, målt på 7" avstand, noe som jeg synes virker sinnsykt mye.

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...