Gå til innhold

Trenger SCSI disk til pcen!

_THX_

Anbefalte innlegg

Hey. jeg har følgende hardware:

Abit kv8-max3 M.B.

AMD 64 3400+

WD 36,7gb Raptor 10000rpm

WD 250gb 72000rpm

PowerColor X800XT PE

Jeg har planer om å skaffe meg en SCSI disk. Saken er at jeg har lite eller 0 peiling på SCSI disker.

For det første; denne typen disk kan fint formateres med et NTFS filsystem???

For det andre; Hva trenger jeg av kabler annet utstyr for å bruke en SCSI disk til mitt system?

For det tredje; Hvilken SCSI disk er å anbefale?

....................................

Takker for all hjelp

mvh

_THX_

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det bare er hastighet til vanlig PC-bruk du er ute etter vil jeg si ja.

Raptor er lagd for å være det nærmeste en IDE disk kan komme SCSI, og i ytelse pr krone knuser den samtlige SCSI disker.

Men såklart, hvis du vil ha en 15000 RPM disk til over 5000 kr og en kontroller til 2100 for å få enda et hakk bedre ytelse skal jeg ikke nekte deg det... men da bør du ha en god grunn til å trenge den ekstra ytelsen. (Databaseserver med mange brukere og kompliserte søk f.eks)

Lenke til kommentar

Hei

Her var det mye rart ute å gikk...

I en workstation er det kun litt å hente på og ha SCSI på systemdisken, har prøv 7200 disker og en 10000rpm raptor men endte opp men endte opp med denne disken til kroner 1860kr. Jeg personlig syntes den er verdt hver eneste krone! Når det gjelder kontroller trenger du absolutt ikke en to kanals kontroller som forrige mann her anbefalte, men en slik ville gjøre susen. Når det gjelder systemer med bare en SCSI disk så ikke heng deg opp i Ultra160 mot Ultra320.

håper dette hjalp litt

henrik

Lenke til kommentar

Det er ikke bare diskytelsen som har noe å si når det gjelder SCSI. SCSI belaster prosessoren minimalt i tillegg slik at om man jobber mye mot disk trenger ikke prosessoren belastes mye av den grunn.

SCSI er deilig, men dyrt. Kan anbefales om du har penger til det. I motsetning til IDE (og SATA tror jeg) kan SCSI-disker lese og skrive samtidig.

Lenke til kommentar
takker! så da trenger man altså en kontroller og kabel i tillegg?

Ja. Bare pass på at dette passer overens. Jeg kan sikkert finne litt utstyr til deg av hva du trenger bare du kommer med pris og evt. nettbutikk du ønsker å bestille fra.

takker! ønsker fra Komplett! og rimeligst mulig. Størrelsen på SCSI disken har ingen betydning! så lenge den er større enn 30gb. Samt kontroller som vil funke, og gi meg valuta for penga! :p

Lenke til kommentar

Seagate Cheetah 73,4GB

Seagate Cheetah 36,7GB

Adaptec ASC-19160 Kontroller (Bulk)

SCSI-kabel med plass til 4 disker

Tekram SCSI DC-390U3W Kontroller (Retail såvidt jeg ser)

Satte opp to disker så for du avgjøre sjøl hvilken du vil ha. SCSI-disker trenger også noe som heter terminering, dvs. at man ender SCSI-kjeden. De fleste nye SCSI-kontrollere gjør dette, men siden jeg bare er 99% sikker send en mail til komplett for sikkerhets skyld (om ingen her kan bekrefte at kontrolleren har autoterminering)

Du kan gjerne bytte ut kabelen men en med færre kontakter, men jeg synes det alltid er greit å kjøpe med potensiale. Skal du koble på flere disker seinere, må du sørge for at de har hver sin id. Dette settes vha. jumpere på enhetene og når SCSI-biosen starter opp ser du det. Du kan ofte stille i BIOS (til kontrolleren) hvilken disk som er oppstartdisk, men som oftest settes denne til id 0

Jeg satte opp også en kontroller fra Tekram. Har selv ingen annen erfaring enn med kontrollere fra Adaptec, men jeg tror denne skal være like god samt at den er billigere. Bare forsikre deg om at kontrolleren har BIOS slik at du kan bruke disken som OS-disk (anbefales). Jeg tror jeg ville ha valgt Tekram i dag, men søk litt etter tester for sikkerhets skyld.

Tror jeg fikk med alt da; lykke til....

EDIT: For å utnytte diskene 100% trenger du egentlig en U320-kort, men da må også hovedkortet ditt ha støtte for PCI-X (ikke forveksle med PCIe) samt du vil ikke merke noen særlig forskjell antagelig så lenge du ikke skal bruke maskinen som filserver. Tallet angir forøvrig maks teoretisk hastighet gitt i MB/s. En del heftigere kontrollere har doble kanaler som i teorien skal gi en maks overføring på 640MB/s

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar

Hyggelig at noen andre også vurderer SCSI. Når det gjelder kontrollere, er Adaptec alltid et godt valg, da deres kontrollere er støttet i utallige OS'er. Dessuten støtter en del av deres nye kontrollere RAID. Som jeg har sagt før: Jeg er lei av alt gnaget om WD Raptor. Jeg har selv en Cheetah 15K.3 36.7 GB, og den er helt topp. Kjøper du denne, eller i en annen størrelse, vil du synes P-ATA/S-ATA er tregt...

Lenke til kommentar
SCSI er deilig, men dyrt. Kan anbefales om du har penger til det. I motsetning til IDE (og SATA tror jeg) kan SCSI-disker lese og skrive samtidig.

Og NCQ (Native Command Queuing) for S-ATA er basert på teknologi som har vært i SCSI-disker i mange år. Og ja, SCSI er bare skjønt å jobbe med/spille på.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Ikke, jeg gjentar: IKKE kjøp det nevnte tekram kortet medmindre du planlegger et SCSI-only system. Kortet er notorisk for inkompabilitet med ATA enheter og vil på mange maskiner nekte å starte hvis det er cdrom på hovedkortets ide kontroller.

Ellers kan jeg bekrefte at Adaptec kortet ikke autoterminerer.

Lenke til kommentar

Enig med Stigfjel; hyggelig med andre SCSI-mennesker.

Ellers glemte jeg å svare på formateringspørsmålet ditt: Du kan formatere til akkurat det du vil. Slik fungerer SCSI-disken som en vanlig disk. Eneste er at det er mulig du bør ha drivere på diskett til om du skal installere Windows. Du har sikkert sett under installering at prosessen ber deg trykke F6 om du skal bruke noen lagringskontrollere. På Adaptecs x9160 skal du ikke trenge dette på hverken Win2000 eller WinXp, men når det gjelder Tekram er jeg usikker (pga ingen erfaring med de).

Lenke til kommentar
Ikke, jeg gjentar: IKKE kjøp det nevnte tekram kortet medmindre du planlegger et SCSI-only system. Kortet er notorisk for inkompabilitet med ATA enheter og vil på mange maskiner nekte å starte hvis det er cdrom på hovedkortets ide kontroller.

LVD kan ikke termineres via disk eller via kontroller uten videre. Man må ha en fysisk terminator i enden av LVD-kabelen. Men dette følger med hvis man kjøper en Retail-pakke. Og hvis Tekram-kontrolleren lager problemer for ATA-disker, er det en ekstremt god grunn til å legge litt mer penger i det og kjøpe en kontroller fra Adaptec. Kontrollerne fra Adaptec er så bunnsolide som det går an å bli. Dønn stabile. Jeg har brukt en Adaptec 39160 U160 SCSI-kontroller i 2 år sammen med ATA-disker uten nevneverdige problemer (bare at tidligere hk har rotet det til litt, men de siste hk jeg har hatt, har fungert prikkfritt)

Lenke til kommentar
Enig med Stigfjel; hyggelig med andre SCSI-mennesker.

Ellers glemte jeg å svare på formateringspørsmålet ditt: Du kan formatere til akkurat det du vil. Slik fungerer SCSI-disken som en vanlig disk. Eneste er at det er mulig du bør ha drivere på diskett til om du skal installere Windows. Du har sikkert sett under installering at prosessen ber deg trykke F6 om du skal bruke noen lagringskontrollere. På Adaptecs x9160 skal du ikke trenge dette på hverken Win2000 eller WinXp, men når det gjelder Tekram er jeg usikker (pga ingen erfaring med de).

Win2000/XP har støtte for Adaptec x9160-kontrollerne, men jeg anbefaler sterkt å etterpå gå inn på www.adaptec.com og laste ned nye drivere til SCSI-kontrolleren senere. Jeg har en Plextor SCSI-brenner 40X, og før jeg gjorde noe med driverne fikk jeg rimelig dårlig brennehastighet. Da jeg la inn de nye driverne halverte jeg brennetiden. Men jeg bemerker at eventuell dårlig skriveytelse bare er et windows-problem. Dette er ikke noe problem på linux/unix.

Lenke til kommentar

Takk. Visste ikke at Tekram var så "ille".

Ang. terminering, kan du heller vurdere et Adaptec 29160N. En kjapp kikk på Komplett sier at prisen for 19160-kortet + terminator blir omtrent prisen for et 29160N. Jeg har 29160N selv og kjører uten egen terminator.

Før jeg glemmer det: Tenk på kjøling. Har en egen diskkjøler på min SCSI-disk (egentlig begge men den ene er død :cry: ).

Nå skal jeg panzerfauste litt i Wolfen ET, lykke til med SCSI og kos deg; det finnes intet over og intet ved siden av :)

Lenke til kommentar
Win2000/XP har støtte for Adaptec x9160-kontrollerne, men jeg anbefaler sterkt å etterpå gå inn på www.adaptec.com og laste ned nye drivere til SCSI-kontrolleren senere. Jeg har en Plextor SCSI-brenner 40X, og før jeg gjorde noe med driverne fikk jeg rimelig dårlig brennehastighet. Da jeg la inn de nye driverne halverte jeg brennetiden. Men jeg bemerker at eventuell dårlig skriveytelse bare er et windows-problem. Dette er ikke noe problem på linux/unix.

Har lasta inn nye drivere i etterkant :) Aaahh, husker første SCSI-opplevelsen min. En Sanyo 12x-brenner og en Pioneer DVD-leser på gode, gamle AHA-2940U2W. Kosta vel nærmere 8-10 lapper til sammen, men jeg kunne brenne mens jeg gjorde alt. Og da jeg fikk satt inn min nå avdøde IBM SCSI-disk, ble plutselig win98-maskinen dønn stabil.

Jaja, nok mimring. Wolfen-tid....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...