Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Retnings bestemt signal motaker?

Anbefalte innlegg

God aften Godtfolk. jeg og wen kamerat har spleiset på internett, og jeg mottar forbindelse gjennom trådløst internett. Han har en 56mb ruter hos seg. Mitt problem er at jeg bor i kjelleren over gata, så min vanelige antenne klarer ikke å motta signaler, med mindre jeg stabler pcen i liggnede stilling øverst i ei hylle, og det er ikke særli praktisk i lengden :hrm:

Jeg vil kjøpe meg Retnings bestemt signal antenne, men hva skal jeg velge? jeg fant en antenne som ser på en måte ut som en giga Claymore mine, den låg på 1600 kr.. det var en 18db.

JEg legger kortene på bordet.. jeg har NULL peil på nettverk.. hvilken antenne ville dere gått for? jeg har desverre ikke råd til å investere så alt for mye i en antenne.. :cry:

--------------------

Why do things the ARMY way, when It's so much easier to do it the HARD way?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlige antennar som følger med wlan-kort er sjelden mer enn 2-5db, og siden skalen øker eksponensielt...ja, det blir ganske mye sterkere signal. Uansett, noe av det viktigste er hvordan du plasserer antennen, så hvis du får signal øverst på ei hylle er det bare å skaffe seg ei antenne med en 7-8db å plassere den der. Du må ha litt db å gå på siden kablingen dreper litt av signalet. Retningsbestemt hjelper vel sikkert en del også, men de er ofte store og koster en del da, tror ikke det skal være nødvendig.

Problemet er selvsagt at det er veldig vanskelig å få tak i billige antenner i Norge ( jeg prøvde for noen uker siden), så jeg endte opp på ebay der jeg fant meg en fin 8db en som kostet meg ca. 200,- Du vet aldri "helt" hva du får der da, men det er i alle fall mye billigere.

Jeg skal ikke påstå at jeg vet så mye om det greiene her (har bare hatt wlan i ca. 3 uker) men det som er sikkert er at det absolutt beste ville vært en utendørs antenne. Bare kjøp et par billige utendørs antenner og spikre dem fast utenfor vinduet hos deg og kameraten din, vips, "excellent" signal-styrke. Signalene kan gå veldig langt i fri luft, det er når det blir vegger problemene kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...