Gå til innhold

NAT'ing på Smoothwall


N_R

Anbefalte innlegg

..noen linux-guruer her?? :)

 

Har en Smoothwall jeg skal sette opp mot en annen ruter. Det går helt greit, bortsett fra at mitt nett (192.168.1.0/24) selvfølgelig er i bruk på den andre siden. Og dermed kan det ikke brukes.

 

Tanken var da å oversette 192.168.1.0/24 til f.eks. 172.10.1.0/24, noe som skal gå utmerket bare man har litt peil på ruting såvidt jeg forstår...

 

Har sett litt rundt, bl.a. her, http://www.netfilter.org/documentation/HOW...AT-HOWTO-5.html, men finner ikke helt ut av nøyaktig hva som skal stå hvor....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har egentlig bare 1 pc hos meg jeg må "fuske til". Funker da noe sånt som dette?

 

Example 5.7. Simulating full NAT with SNAT and DNAT

 

[root@real-server]# iptables -t nat -A PREROUTING -d 205.254.211.17 -j DNAT --to-destination 192.168.100.17

[root@real-server]# iptables -t nat -A POSTROUTING -s 192.168.100.17 -j SNAT --to-destination 205.254.211.17

 

???

Lenke til kommentar

et par sjekkpunkter:

 

vet du hva ip-nettverk er og de grunnleggende mekanismene i disse?

vet du hva en rute til et nettverk er?

vet du hva NAT vil si (masquerade)?

vet du hva en gateway er på et ipnett?

 

Hvis ovenforstående punkter er "check", bør du ikke ha noe problem med å si hvordan ditt nettoppsett bør se ut. iptables syntaks kan vi hjelpe deg med etterpå.

Lenke til kommentar
et par sjekkpunkter:

 

vet du hva ip-nettverk er og de grunnleggende mekanismene i disse?

vet du hva en rute til et nettverk er?

vet du hva NAT vil si (masquerade)?

vet du hva en gateway er på et ipnett?

 

jepp, føler meg såpass oppegående på ting at jeg svarer ja på de 4. Problemet er nøyaktig hva jeg skal knote inn for å NAT'e om servern min på 192.168.1.5 til f.eks. 172.10.1.5 for IPSEC-tunnellen....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...