Gå til innhold

Blinke til venstre i rundkjøring?

sverreco

Anbefalte innlegg

Skal man blinke til venstre når man skal helt til venstre i en rundkjøring? eller skal man bare plassere seg helt til venstre når man kjører rundt. Av kjørelæreren min har jeg lært at plassering er alfa og omega, men han har aldri sagt noe om å blinke til venstre i rundkjøringer når man skal til venstre.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal blinke deg til høyre når du skal ut av rundkjøringen for å indikere at du skal ut igjen!

Litt tillegs info: Skal du rett frem eller til høyre skal du ligge ytterst (sett at det er 2 felts) hvis du skal til venstre eller helt rundt så skal su ligge innerst!

Hilsen 16 åring som øvelseskjører :p

Edit: Leif som skrev

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

en rundkjøring er som regel delt opp i felt og i følge veitrafikkloven må du blinke ved skifte av felt. derfor er du ikke pålagt å blinke når du allerede har plassert deg i ett av feltene og holder deg der. er bare i det tilfelle du skal ut til høyre, eller skal skifte felt i runkjøringa, og passerer den striplede linjen at du er pålagt å blinke.

skal du mot venstre og det bare er ett felt i utgangen så skal du uansett plassere deg i venstre felt i rundkjøringa. er det to felt i utgangen legger du deg i høyre felt hvis du skal ut mot høyre i utgangen. dette uavhengig om du skal til venstre eller rett frem i rundkjøringa.

er bare å føle stripene på veien :)

uansett så er det bedre å blinke en gang for mye.....

Lenke til kommentar

Disse blinke reglene nedfelt i "trafikkloven" passer nok ikke like bra lengre i 2004.

I Akersgata i Oslo opp mot kirken er det to "rundkjøringer" hahaha .

De er en malt sirkel på asfalten med størrelse som et kumlokk .

Tror det blir forvirrende for andre bilister med blinking etter regelverket der.

Mener der pilen markerer.

Lenke til kommentar

Når jeg tok lappen lærte jeg at man ikke skulle gjøre det, men en bekjent som tok lappen i sommer lærte at "det var helt greit" å gjøre det. Lett for å bli litt forvirret.

I og for seg er det jo ikke noe negativt i å blinke inn synes jeg hvis man skal 270*. Man får jo bare mer info om hvor kjøretøyet skal, og det blir lettere å lese trafikkbildet.

Lenke til kommentar
Du skal blinke deg til høyre når du skal ut av rundkjøringen for å indikere at du skal ut igjen!

Litt tillegs info: Skal du rett frem eller til høyre skal du ligge ytterst (sett at det er 2 felts) hvis du skal til venstre eller helt rundt så skal su ligge innerst!

Tja, er ikke alltid slik... Finnes rundkjøringer der man skal ligge ytterst selv om man skal helt rundt. Et godt eksempel er rundkjøringen rett utenfor sentralbanestasjonen i Trondheim. Er kun 3 veier inn/ut av rundkjøringen. Om man skal ligge innerst eller ytterst, når man skal helt rundt, avhenger av hvor man har tenkt seg videre ut av rundkjøringen (i hvilket felt man har tenkt seg).

Lenke til kommentar

Vegvesenets "regler" for kjøring i rundkjøringer:

Bruk av blinklys

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

Oppsummering - atferd i rundkjøringer:

Dette er brudd på trafikkreglene, og du kan risikere å bli bøtelagt dersom:

1. For stor fart inn mot rundkjøringen og/eller unnlate å vike slik at kryssende trafikk i rundkjøringen blir tvunget til plutselig å endre retning eller hastighet for sitt kjøretøy.

2. Unnlater å gi tegn når man skifter felt i rundkjøringen eller forlater rundkjøringen, dersom tegngivningen hadde vært til veiledning for annen trafikant.

Lenke til kommentar

Tja, er ikke alltid slik... Finnes rundkjøringer der man skal ligge ytterst selv om man skal helt rundt. Et godt eksempel er rundkjøringen rett utenfor sentralbanestasjonen i Trondheim. Er kun 3 veier inn/ut av rundkjøringen. Om man skal ligge innerst eller ytterst, når man skal helt rundt, avhenger av hvor man har tenkt seg videre ut av rundkjøringen (i hvilket felt man har tenkt seg).

Det står skiltet der da, at man kan ligge i begge felt for å kjøre helt rundt...

Lenke til kommentar
Til meg sa de i alle fall at ekstra blinking her og der faktisk kan gi en liten "pluss i margen", men du ble ikke trukket for å ikke gjøre det.

Eg hadde oppkøyring klasse B for ein månad sidan (i dag), og valde å blinke når eg skulle til venstre i rundkøyringar. Køyrelærar hadde sagt at dette kunne ein godt gjere, men at det heller ikkje var gale å la vere.

Etter oppkøyringa kommenterte sensor dette, og sa at det var greit å blinke på veg inn, men at ein må slå det av i det ein køyrer inn i sjølve rundkøyringa, noko eg ikkje gjorde. Eg lot blinklyset stå på til eg byrja å blinke til høgre, og dette kunne i følgje ho forvirre medtrafikantar.

Så på ein måte kan ein kanskje seie at det er greiast å la vere i ein oppkøyringssituasjon, så har ein i alle fall ein ting mindre å tenkje på...

Forresten, oppkøyringa gjekk bra, og eg har no hatt lappen i ein månad! :thumbup: Herleg!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En liten digresjon:

I utgangspunktet skal alle til venstre i en rundkjøring. Med andre ord, man kan ligge helt til høyre gjennom hele rundkjøringen for å unngå vikeplikt, dersom det er flere felt i rundtkjøringen, men det er dårlig solidaritet med andre trafikanter :)

Blink til høyre på vei inn i rundkjøringen om du skal ut med en gang, så hjelper du dine medtrafikanter på veien.

Endret av fjartan
Lenke til kommentar
Plassering er ALFA OMEGA!

Blinking inni rundkjøring er ikke nødvendig, men blink når du skal ut ellers blir det refs hos sensor!

Oh yes, en liten ironi fra min side der :roll:

Grunnen til at man skal blinke inn i rundkjøringen dersom man skal ut i en arm til høyre umiddelbart, handler om to ting:

- Bilen fra venstre

- Bilen bak

Det koster ingen ting å være tydelig i trafikken, blinklys er et av hjelpemidlene.

Rundkjøringen er ofte konstruert med to felter i sirkelen, og her gjelder regler som for vanlig feltskifte.

Endret av fjartan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...