Gå til innhold

Ny helt stille pc

Anbefalte innlegg

Jeg har lest mye om støydemping og forsøkt en god del selv, bl.a. ny kjøler, diverse nye vifter, ny strømforsyning etc. Foreløpig konklusjon er at det hjelper, men ikke nok, og etter en stund blir det værre igjen !

Mitt spørsmål er nå: Når jeg skal ha ny pc, og den skal være MEGET stille, men det skal også være en spill-pc, hva kjøper jeg da ?

Først og fremst lurer jeg på: Bør jeg gå for vannkjøling ?

PC'en skal av og til stå på om natten i soverommet, så stille må den være, særlig når den går 'på tomgang'.

Hvis jeg går for vannkjøling har jeg fortsatt et problem: strømforsyning. Er vannkjølt strømforsyning bra ?

Kan viftene på radiatoren gå så sakte at jeg ikke hører de ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lest mye om støydemping og forsøkt en god del selv, bl.a. ny kjøler, diverse nye vifter, ny strømforsyning etc. Foreløpig konklusjon er at det hjelper, men ikke nok, og etter en stund blir det værre igjen !

Mitt spørsmål er nå: Når jeg skal ha ny pc, og den skal være MEGET stille, men det skal også være en spill-pc, hva kjøper jeg da ?

Først og fremst lurer jeg på: Bør jeg gå for vannkjøling ?

PC'en skal av og til stå på om natten i soverommet, så stille må den være, særlig når den går 'på tomgang'.

Hvis jeg går for vannkjøling har jeg fortsatt et problem: strømforsyning. Er vannkjølt strømforsyning bra ?

Kan viftene på radiatoren gå så sakte at jeg ikke hører de ?

jeg sov med en Q tec på rommet du sover helt fint når du er vant til støyen

Lenke til kommentar

Mange strømforskyninger er svært stille. MIST, NorthQ med mange flere i mange prisklasser. Hvis power vifta er den eneste i systemet og du kjøper en stillegående PSU blir det rimelig stille. Skal man ha vannkjølt PSU så vet jeg ikke om noen steder hvor det selges her til lands. Du må nok importere fra Tyskland, Statene elns. Når du ikke har vifte i PSU og ingen i kabinettet andre steder vil du merke mye mere varmeproblemer en med en vifte i PSU. Hvis du roter litt rundt i forumet tror jeg du kan få vite mye om temaet!

Lenke til kommentar

:roll: All ære for det. Jeg hadde ikke klart det.

Men så til poenget, om du kjøper en stillegående psu, samt vifter så kan du få en maskin stort sett lydløs. Harddiskene er vel det som lager mest støy i min maskin (les : Raptor som jobber innimellom)

Litt sus blir det nok, men det er knapt merkbart.

Kjører alle mine vifter i maskinen på 5volt

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

:roll: All ære for det. Jeg hadde ikke klart det.

Men så til poenget, om du kjøper en stillegående psu, samt vifter så kan du få en maskin stort sett lydløs. Harddiskene er vel det som lager mest støy i min maskin (les : Raptor som jobber innimellom)

Litt sus blir det nok, men det er knapt merkbart.

Kjører alle mine vifter i maskinen på 5volt

sover noen ganger med pc-på jeg og. har en thermalright. 40db :dribble: gleder meg til den nye pcen

Lenke til kommentar

ett genrelt oppsett kan være slik

psu:

En stillegående fra ett kjent merke som er kraftigere enn nødvendig

harddisk:

samsung (1)/seagate(2)

Kabinett:

Ett med god plass så du kan putte inn noen matter

Vifter:

120mm Papst 25db med en viftekontroll

CPU-vifte:

noe fra zalman eller thermaltake f.eks.

Skjermkortvifte:

Noe fra zalman igjen? er jo den giantcooleren også

Dette er de verste komponentene etter min mening. (Noen hovedkort har en chipet vifte, denne burde iallfall pelles av og erstattes med en stor og god ribbe)

Lenke til kommentar

jeg har en p4 2.8 ghz, med en zalman kjøler på. for å høre vifta gå (har den på det laveste) må jeg sette hue (bokstaveligtalt) inne i maskinen.

har også en zalman vifteløs vga kjøler, som funker fett på mitt sapphire radeon 9600 XT. skal kjøpe zalman vifteløs chipset cooler. har en seagate harddisk på 80gb som er meget stille. har 2 kabinett vifter (en atric cooler som vistnok skal være veldig stille men jeg syns ikke det) og en 19db papst, som jeg syns bråker for mye. når jeg kobler den i og holder den i hånda, hører jeg bare en liten summing, men når den står i kabinettet bråker den mye mere.

har den psu'en som ikke skal overstige 20db.

har et aopen kabinett, husker ikke helt hvilket. (600 ett eller annet) , som jeg tror er grunnen til at det bråker bittelitt.

merk: jeg er veldig følsom på støy, og har det helt stille her jeg sitter.

skal som sagt kjøpe vifteløs vga-kjøler, også skal jeg tette noen hull i kabinettet (han som hadde det før meg hadde ...borret i det) og montere plexi.

satser på at den da blir en god del kjøligere. skal også få til å kjøre viftene i serie så de får halv strøm hver, og kjører mye saktere.

Lenke til kommentar

1. Enkle metoder for å senke viftehastigheten

2. Anbefaler ikke PSU uten vifte, fordi PSU vifta skaper nødvendig luftsirkulasjon for å kjøle ned div mindre komponenter på bla hovedkort.

Passiv kjøling (f.eks heatpipe) på CPU, GPU og evt NB og HDD, fungerer greit for å transportere varmen bort fra komponentene og over til luften, problemet er bare at den luften som blir varmet opp er inne i kabinettet, og dermed så trengs det ekstra effektiv lufgjennomstrømning gjennom kabinettet for at disse passive kjølerne skal fungere godt.

Enkleste løsning er nok en Zalman Reserator sammen med en stillegående 120mm PSU.

Lenke til kommentar

speedster har et poeng i posten over!

Så lenge heatpip opplegget finner sted på innsiden av kabinettet blir luften i kabinettet etter en tid svært varm. Med passive (headpipe) kjølere på Northbridge, Harddisk, prossesor, grafik/visuell prossesor, Strømforskyning osv vil kabinettluften varmes opp. Du trenger da sansynligvis en vifte (helst 120mm.) som kan hjelpe til med utskiftning av luften i kabinettet, så hvorfor ikke ha denne i strømforskyningen? Da sparer du kanskje noen kroner. Du kjøper selvfølgelig en god og meget stille strømforskyning!

Lenke til kommentar

Hm.. bequiet er jo sykt stille da.. vil påstå at det er den med minst støy som du får på markeddet.. hvis du ikke skal ha vannkjølt da.

Denne holder i massevis. Den er extremt stabil og lager ikke noe støy.. (og det er selv om viftene går for fult)... Ja den har viftestyring innebygd :p (hvis du lurte)

setter du de på lo, så lager HD'ene mer støy ^^

EDIT: Hvis du vil ha et passivt kjølesystem, vil jeg foreslå dette:

Zalman TNN

Ikke en eneste vifte... har faktisk sett det selv... null nuks støy, men prisen er noe annet :p

Endret av PioUs-JiN
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1. Lag en data med 2x120mm Delta vifter for kabbiset

2. Kjøp en Thermaltake XP-120 | https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=21378 og sett like godt en Delta 120mm på den og.

3.Kjøp den PSU en som gir mest watt og best kjøling og mest lyd. Kjøp den heftigste GPU kjøler'n som flytter mest luft (du kan kjøpe en Zalman pakke å så kjøper du liksågodt ennå en Delta for så å kaste Zalman vifta og montere Delta vifta på GPU kjølern.

4. Kjøp ekstra lange ledninger, eller skjøteledninger, bor et passe svært hull i veggen din og plasser kabinettet på andre siden av veggen der du IKKE sitter slik at den kan bråke så mye den vil uten at du hører annet enn en lav summing. Kan være litt upraktisk når du skal bytte cd, men hva ar vi ikke NOCD patcher for?

Hehe, ville bare tulle litt, men det ble anbefalt i HjemmePC en gang, skulle redusere støy med 100%. hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...