Gå til innhold

Batteritid - G556E

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig en Elitegroup G556E fra Digital Impuls. For å spare penger valgte jeg en Celeron-M 1,5ghz prosessor.

Ytelsesmessig er den gull, men batteritiden synes jeg var relativt dårlig. Uten noen applikasjoner gående er det ca. 3timer. Dette er selvsagt lavere enn på tilsvarende maskin med Centrino/Dothan teknologi (med Speed Step).

Det som imidlertid er saken, er at når jeg benytter intensive spill/applikasjon (f.eks Championship Manager4) synker batteritiden til sørgelige 75minutter (seff uten lyd). Jeg vil tro at forskjellen mellom prosessorene spiller mindre inn her, siden maskinen likevel yter på et høyt nivå konstant (ihvertfall etter lyden på vifta å dømme ;-)

Høres dette unormalt lavt ut? Ifølge testen på Barbara.no er maskina utstyrt med et svakt batteri. Ikke egentlig et stort problem, men et irritasjonsmoment. Går det an å få tak i kraftigere batteri til denne modellen?

Når det gjelder de øvrige momentene i testen av maskinen, så vil jeg si meg totalt uenig i negativ anmerkning angående design og byggekvalitet. Sammenlignet med plastic fantastic alternativer som florerer, så virker den meget solig. Og skjermen er av de bedre jeg har sett på notebooker i denne prisklassen.

-Haggbart Slark-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Må si meg til dels enig med deg. Selv er jeg meget fornøyd med min, men har ennå ikke vært i den situasjon at batterilevetiden har noe å si. Har ikke brukt den mer enn halvannen time på batteri om gangen. Men jeg ser jo da at den aldri ville holdt i 4 timer, slik jeg har fått inntrykk av at den ville.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er samme batteri i min green 551, men jeg og har merket at batteriet ikke er det beste.

Jeg er en bruker som ofte lukker opp og igjen viduer og har manger programmer gående samtidig. surfer mye og opp og igjen med filmsnutter osv. Når jeg bruker maskinen slik virker gjerne batteriet i 2 1/2 time, men i dag satt jeg på skolen og bare skrev i word, da varte batteriet i over 4 1/2 time. Det er jo ikke så gale.

Eller er jeg godt fornøyd med maskinen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg regner med dere alle er klare over at batteritiden avhenger av hvilken modus maskinen er stilt inn på? Med "Alltid på" eller "always on" vil maskinen bruke mye strøm, og ikke vare lenge. Jeg har min som regel i presentasjonsmodus, og når jeg bruker den til skriving på skolen da, varer den i 3-4 timer. Den klokker seg da litt opp og ned, men ligger stort sett rundt 400-600 mhz.

Jeg har en g551, men de er jo temmelig like...

Lenke til kommentar

Veit kameraten min sin G556E varer i 3 timer på batteri... Med word oppe.. Tror nesten det er maks med skjerm på. I tillegg bråker den noe sinnsykt når han spiller.. helt sjukt til å være laptop med centrino syns jeg da men.. Men er vel kjøling til skjermkortet..

Lenke til kommentar
I manualen står det faktisk opp til 2 timer, men at det kan variere avhengig av hva man kjører. Jeg føler meg faktisk litt lurt - og ikke synes jeg PC'n funker uproblematisk heller.

Ja, også Barbara.no ble skuffet av dette i sin test av ECS G556E:

http://barbara.no/art.php?artikkelid=9709

I vår test av G551 ble vi riktig skuffet over batterilevetiden på 177 minutter. Ganske skuffende for en Pentium–M-basert maskin. G556E er ikke noe særlig bedre. ECS bruker fortsatt det samme batteriet som G551 på G556E, noe som gir en forholdsvis svak batterilevetid.

Pentium-M ≠ god batteritid i alle tilfeller.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...