Gå til innhold

Hva er forskjellen på Linux og BSD?

Anbefalte innlegg

jeg kjorte freebsd som desktop en god stund og det er et meget godt operativ system.

openbsd har jeg ikke provd, men dette os'et har som tidligere nevnt sikkerhet som hoyeste prioritet, hvilket gjor det til et meget egnet os for firewalls o.l

netbsd fokuserer paa "vakker" kode og streber etter den perfekte losning paa problemer istedenfor aa gaa for den forste hacken som virker... denne "vakre" koden har gjort netbsd til verdens kanskje mest portable operativsystem (kan kjores paa flest arkitetkturer) .

saa vidt jeg husker er *bsd basert paa en microkernel mens linux er en monolitisk kernel.. (dvs forskjellig arkitektur .... Og baade netbsd og openbsd er forks av freebsd som i sin tid igjen var resultatet av light-bsd eller hva det naa het som var berkley universitetets unix porting).... husker dette ganske daarlig i fylla akkurat naa, men ta en tur paa freebsd sidene og skum igjennom den fantastiske dokumentasjonen som er der, saa regner jeg med at du finner en god beskrivelse av hele historien...

og linux og bsd har forskjellige c compilere hvis jeg ikke huskerf feil....

for "desktop bruk" vil vel FreeBSD vaere det beste valget .. last det ned og prov...

fanstastisk bra dokumentasjon...

selv har jeg lyst til aa prove netbsd snart...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FreeBSD er etter min mening et meget godt operativ-system. Bedre enn de fleste linux-distroer.

Jeg er helt enig i det du sier. Men den eneste linux-distroen som kommer opp mot FreeBSD, må være Slackware Linux. Hvis man f.eks. kan Slackware godt, er det ingen problemer å bruke FreeBSD og omvendt. Slackware er den distroen som ligger nærmest Unix.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mens FreeBSD, OpenBSD og NetBSD er bygget på forskjellige mikrokjerner av det opprinnelige BSD (unix) operativsystemet, er Linux bygget på en helt egen kjerne skrevet av Linus Torvalds.

FreeBSD: er det mest kompatible operativsystemet jeg har vært borti, med tanke på at universaldrivere til omtrent alle kjente og ukjente hw produkter følger med. Å legge inn moduler el. for å få f. eks. et nettverks- eller raidkort til å fungere er overhode ikke nødvendig.

Det tåler mye juling, og jeg har aldri opplevd at jeg har klart å kræsje et FreeBSD system (utenom ved HW-feil), og det er noe jeg desverre ikke kan si om forskjellige linux distribusjoner jeg testet en gang i tiden. FreeBSD blir ofte brukt til mer åpne tjenere som http, ftp, dhcp, dns, etc. Det er nok en grunn til at f. eks. yahoo og hotmail bruker FreeBSD;)

OpenBSD: Her er all kildekode til programmer som er lagt til å ports og packages listene gått gjennom av et grundig sikkerhetspersonell for å kunne lukke ut evt. sikkerhetshull. Det skal godt gjøres å kun ha hatt ett hull på hvormangeårvardetnåigjen, 8? OpenBSD brukes ofte til kritiske operasjoner som f. eks. brannvegg, mailserver ol.

NetBSD: Dette har jeg aldri prøvd, men det kan vel kjøres på alle kjente plattformer av en viss skala i skrivende stund. Det tåler juling, men er ikke like kompatibelt og kraftig som f. eks. FreeBSD hva kommer til 3. parts programvare. Jeg ser ofte at NetBSD blir brukt til store offentlige ftp servere som må pumpe _mye_ trafikk.

Jeg begynte vel sånn smålig med *nix operativsystemer for tjenere for en 3-4 år siden, og jeg var veldig interessert i å prøve alt mulig den gangen. Derfor gikk det mest i alle slags linux distribusjoner, siden det var linux som var best omtalt i norske medier. Men en dag viste en kamerat meg FreeBSD, og etter det måtte jeg jo bare prøve. Jeg tittet innom http://www.freebsd.org/handbook/ og det er den desidert beste gratis samlede dokumentasjonen av et hvilket som helst gratis operativsystem på markedet i dag! Jeg leste mesteparten og bestemte meg for å prøve ut FreeBSD.

Det har jeg ikke angret på, og de siste 3 årene har jeg aldri installert linux på noen tjenere, kun *BSD. Det jeg mener er styrken er at det finnes veldig mye god informasjon og howtos til tilnærmet hva det nå skulle være, samt at man med linux emulation aktivert kan kjøre nesten alle programmer som i utgangspunktet er porta til linux.

Ellers er jo ports systemet helt genialt for installering av nærmest alle mulige programmer, og det er gledelig å se at også linux (gentoo) begynner å implementere slike løsninger for lett å kunne kompilere og installere programmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...