Fjelldal83 Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Er ikke begge unix basert og hva er forskjellen ? Bare nysgjerrig Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Jeg kan bare forklare det delvis, og det er fullt mulig at noe av det er galt: Begge har tatt et utgangspunkt som UNIX, og har hvertfall to av de samme grunnprinsippene som UNIX. Man sier ofte at de er UNIX-kloner, og dette fordi de ligner svært mye på det, men ikke er det direkte. Den direkte forskjellen tror jeg vil være kjernen og de grunnleggende programmene de forskjellige operativ systeme bruker, men bortsett fra det så er de nokså like. Man kan som regel bruke den samme programvaren på de to systeme som man vil (så lenge den er laget i et portabelt programmeringsspråk). Ellers er det jo også litt smak og behag. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 IIRC: *BSD utviklerene er en gruppe, og det gjør at all sentral programvare har samme kvalitet og oppfører seg likt. I tillegg har *BSD en annen lisens. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Det med gruppe blir vel et litt foreldet argument i dag - f.eks. RedHat gjør jo akkurat dette Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Linux er bare ein kjerne, menst *BSD er eit komplett os. Lenke til kommentar
bkak Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 FreeBSD er utgitt under en friere lisens enn Linux, i en del øyne. FBSD er også en deriviat av ekte UNIX, men er ikke unix-sertifisert. For skrivebordsbrukere er det ikke mye forskjell fra BSD til linux. Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Linux er bare ein kjerne, menst *BSD er eit komplett os. Så sant. Skammer meg for å ikke ha nevnt det. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Hva som er friest av GNU GPL og BSD-lisenser er alt etter hvilket perspektiv man studerer dem fra. For et firma som skriver proprietær kode er BSD-lisensen friere fordi de kan bruke koden i sin lukkede programvare. Derimot er GPL friere ved at den sikrer programvarens frihet ved at programmer som bruker GPL-lisensiert kode også må utgis under GPL. Lenke til kommentar
bkak Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 På en annen side, så kan du spørre deg hvilken kode du får flest muligheter med. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Dette kommer jo helt an på hva man trenger, og hvem som trenger det. Det er jo derfor L (lesser/library) GPL finnes... Lenke til kommentar
gspr Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Hva som er friest av GNU GPL og BSD-lisenser er alt etter hvilket perspektiv man studerer dem fra. For et firma som skriver proprietær kode er BSD-lisensen friere fordi de kan bruke koden i sin lukkede programvare. Derimot er GPL friere ved at den sikrer programvarens frihet ved at programmer som bruker GPL-lisensiert kode også må utgis under GPL. Uten å trolle eller å starte en flamewar: Bruker man den tankegangen der, kan MS EULA sies å være den frieste, bare man ser det fra Microsofts synspunkt. GPL sikrer størst frihet for flest mulig. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Slik jeg har lest, ser jeg det finnes flere ulike BSD. FreeBSD, OpenBSD... Hva er forskjellen mellom disse ? Er det flere typer BSD ? Hører BSD(Free eller Open) er veldig god på sikkerhet. Lenke til kommentar
bkak Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Forskjellige grupper bak de forskjellige utgavene, men alle sammen er utgitt under BSD-lisensen, og alle sammen deler noe kode. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Så hvilken ville du(dere) anbefalt å prøve? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Så hvilken ville du(dere) anbefalt å prøve? sånn generelt heter det vel: freebsd = mest populær, størst utvalg av software openbsd = veldig fokus på sikkerhet netbsd = mest portabel, fins til "alle" slags arkitekturer Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Så hvilken ville du(dere) anbefalt å prøve? sånn generelt heter det vel: freebsd = mest populær, størst utvalg av software openbsd = veldig fokus på sikkerhet netbsd = mest portabel, fins til "alle" slags arkitekturer Er ikke programvare for FreeBSD kjørbar på OpenBSD ? Trodde den ene var som den andre...noe som ala linuxdistroer Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Er ikke programvare for FreeBSD kjørbar på OpenBSD ?Trodde den ene var som den andre...noe som ala linuxdistroer Godt mulig, men Linux-eksempelet stemmer jo ikke alltid, for du kan ikke uten videre kjøre binaries fra en distro på en annen. De kan være kompilert mot forskjellige libraries og dermed være inkompatible. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Jeg leste litt innpå OpenBSD og fikk et lite inntrykk over at BSD(OpenBSD) ikke er serlig brukbart for et skrivebordsystem, men best brukt som tjener. Hvor brukbart er det som et skrivebordsystem Lenke til kommentar
bkak Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Jeg kjørte FreeBSD lenge, og så lenge hardware er støttet, så går det som kniv i smør. Ports gjør installasjon og vedlikehold til en lek. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 FreeBSD er veldig godt egnet til firewall. Jeg har en boks som jeg kjører som firewall nå, og den fungerer veldig godt (se profil). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå