Gå til innhold

Musmatte, hvilken er best?

Jtand

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I mine øyne kan ingen slå fUnc 1030. Det vil si; helt til den begynner å krølle seg.

Min func har aldri krølla seg og jeg har hatt den i 2 år, jeg vet ikke engang hva det vil si at den krøller seg.

Lucky you. :) Hos meg begynte den å krølle seg etter ca et år. Med "krøllete" mener jeg at det har oppstått litt bølger helt nederst på gummien, altså ikke på selve glideflata, men på gummiunderlaget, helt nederst. Matta fungerer helt greit ennå altså, så lenge man vet å håndtere det :)

Lenke til kommentar

Jeg er litt uenig i og egentlig litt lei av at folk gir inntrykk av at det ganske enkelt er "opp til hver enkelt". Ikke fordi det på død og liv ikke er opp til hver enkelt, men fordi det må være mulig å si noe mer om forskjellene mellom musematter, og det gjelder for så vidt også denne testen hos gamer.no.

For å gi et klart eksempel: det er ikke opp til hver enkelt å vurdere hvilken musematte som er glattest, altså kombinert med den ene eller andre mus, eller med de ene eller de andre museføttene/beleggene. Enten så er func-matten glattere enn steelpad, eller så er den det ikke. Hvis de er like glatte, så er det ikke fordi "det er opp til hver enkelt å vurdere", men fordi de rent objektivt er det. Og det som gjelder for glatthet, gjelder også for størrelse, grad av slitasje på museføtter, stabilitet på det ene eller det andre underlag, respons på den ene eller andre optiske teknologi eller hjul, etc.

Jeg har func-matten selv, og kan si at den ruglete siden er bedre enn den glatte siden på min Logitech dual optical, ikke bare fordi den glir bedre men fordi musen har problemer med å registrere bevegelser på den glatte siden. Når det gjelder den grove siden, så var de opprinnelige museføttene mer egnede (altså glattere) enn mouse skatez. Men det negative er at den grove siden sliter ganske mye både på føtter og skatez. Dette er hovedgrunnen til at jeg kommer til å satse på Q-pad neste gang. Jeg håper den er like glatt som func-matten, selv om jeg aldri har klart å få et ordentlig klart svar på dette - "fordi det er opp til hver enkelt å vurdere...". Dessuten er den større, og func-matten kan til tider være litt liten. Funcmatten sitter heller ikke akkurat støpt på mitt malte trebord. Mht. "krøllingen", så gjelder det gummirammen rundt, og har så vidt jeg er i stand til å forstå med svette hender å gjøre...

Lenke til kommentar

Har brukt endel pads, Må si at func er nok det råeste, men hvis du er en hardcore gamer så kan den takke for seg veldig fort gjerne under 6 måneder som jeg synes ikke er godkjent.

Steelpad er også en god pad men synes jeg ikke får presis nok controll på on optisk mus der. (går ut ifra at det er det du bruker.)

Derimot Icemat, DET er matta jeg anbefaler, nesten uslitelig og bedre respons enn steelpad. bare en negativ ting, der er jo slipelyden som kan oppstå hvis den ikke er ren eller at du mangler muligens mouse skatez.

Har desverre ingen erfaring med Q-pad.

Kan jo være en ide å lese testen på gamer.no og da.

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...