Gå til innhold

Kontrolere verdier fra form

Anbefalte innlegg

dette er hva jeg har. Fikk hjelp til å lage noe som kontrolerte at kundenr var riktig fylt ut. Men jeg vil også at scriptet skal sjekke om resten er fylt ut og om $epost = $epost2.. Hvordan kan jeg få alt dette inn i samme if? Prøvde å skille med komma men gikk ikke =( plez help me

//Setter variabler fra formen

$kundenr = $_POST["kundenr"];

$firmanavn = $_POST["firmanavn"];

$kontaktperson = $_POST["kontaktperson"];

$epost = $_POST["epost"];

$epost2 = $_POST["epost2"];

$tlf = $_POST["tlf"];

$faks = $_POST["faks"];

//Sjekker om formen er riktig utfylt

if ( ereg("^[0-9]-[0-9]{4}$", $kundenr)) osv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
if (empty($kundenr) || empty($firmanavn) || empty($kontaktperson) || empty($tlf) || empty($faks) || $epost != $epost2) {
// Gjør noe hvis en eller flere felter er tomme eller epost ikke er lik epost2
}
else {
// gjør noe annet
}

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Skal du sjekke skikkelig bør du lage deg små regex'er for alle som sjekker at verdien også er godtatt, ikke bare at det har en verdi.

if (ereg("[0-9]{8}", $tlf) && ereg("[0-9]{8}", $faks) && eregi("[a-zæøåÆØÅ]+", $kontaktperson) osv...) {
// gjør saker og ting
}

I det minste kan du bruke strlen sjekk så ingen foreksempel skriver inn kontaktperson navn som "e" osv.

Kjør først en empty sjekk på samtlige felt før du kjører regex, bare for å slippe unødvendig load.

Lenke til kommentar
Bruk funksjonen isset, altså if(!isset($variabel))

Ikke særlig lurt å gjøre det. Da kan f.eks en bruker taste inn at $kundernummer = "" <-- Variabelen er "satt" men helt tom. empty vil fange opp både "satte" og tomme variabler og "usatte", tomme variabler.

Oki :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...