shagg0r Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 dette er hva jeg har. Fikk hjelp til å lage noe som kontrolerte at kundenr var riktig fylt ut. Men jeg vil også at scriptet skal sjekke om resten er fylt ut og om $epost = $epost2.. Hvordan kan jeg få alt dette inn i samme if? Prøvde å skille med komma men gikk ikke =( plez help me //Setter variabler fra formen $kundenr = $_POST["kundenr"]; $firmanavn = $_POST["firmanavn"]; $kontaktperson = $_POST["kontaktperson"]; $epost = $_POST["epost"]; $epost2 = $_POST["epost2"]; $tlf = $_POST["tlf"]; $faks = $_POST["faks"]; //Sjekker om formen er riktig utfylt if ( ereg("^[0-9]-[0-9]{4}$", $kundenr)) osv Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) if (empty($kundenr) || empty($firmanavn) || empty($kontaktperson) || empty($tlf) || empty($faks) || $epost != $epost2) { // Gjør noe hvis en eller flere felter er tomme eller epost ikke er lik epost2 } else { // gjør noe annet } Endret 22. september 2004 av Loomy Lenke til kommentar
Laka Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Bruk funksjonen isset, altså if(!isset($variabel)) Lenke til kommentar
shagg0r Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 ok takk til dere begge men det blir vel 2 if setninger istedefor 1 da =( Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Bruk funksjonen isset, altså if(!isset($variabel)) Ikke særlig lurt å gjøre det. Da kan f.eks en bruker taste inn at $kundernummer = "" <-- Variabelen er "satt" men helt tom. empty vil fange opp både "satte" og tomme variabler og "usatte", tomme variabler. Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Skal du sjekke skikkelig bør du lage deg små regex'er for alle som sjekker at verdien også er godtatt, ikke bare at det har en verdi. if (ereg("[0-9]{8}", $tlf) && ereg("[0-9]{8}", $faks) && eregi("[a-zæøåÆØÅ]+", $kontaktperson) osv...) { // gjør saker og ting } I det minste kan du bruke strlen sjekk så ingen foreksempel skriver inn kontaktperson navn som "e" osv. Kjør først en empty sjekk på samtlige felt før du kjører regex, bare for å slippe unødvendig load. Lenke til kommentar
shagg0r Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 (endret) Tusen takk=) min kjærlighet tilhører nå findus Endret 23. september 2004 av shagg0r Lenke til kommentar
Laka Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Bruk funksjonen isset, altså if(!isset($variabel)) Ikke særlig lurt å gjøre det. Da kan f.eks en bruker taste inn at $kundernummer = "" <-- Variabelen er "satt" men helt tom. empty vil fange opp både "satte" og tomme variabler og "usatte", tomme variabler. Oki Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå