ivanp Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) HEI Folkens! Jeg har fått problemer med ytelsen på cpu, den raser opp til 100% [/size]når jeg bruker brenneprogrammer: Nero version 6.0.1.3 og cd mate, men cpu bruke rogså 100% bare jeg installerer spill ifra CD/DVD spillerne eller bare hvis jeg ripper musikk! Har formatert C: partisjonen 2 ganger (selvf installert Win XP på nytt) Jeg har XP PRO NORSK, AMD XP2600+ Asus hk, sony cdr, og MsiIdr8a dvd brenner. CPU har ikke oppført seg slik lenge og har bare plutselig blitt sånn. Noen som kan hjelpe meg? 1GBtwinmos RAM, 2X Maxtor Diamond9 200GB(400GB) Asus Radeon 9600SE 128 mb Sony CDR IDR8A DVD+RW Endret 22. september 2004 av blacktower Lenke til kommentar
Never_Ever Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Skjedde ofte med meg da jeg hadde WinXP, oppdater windows så forsvinner trolig problemet ditt. Har selv WinXP service pack 1 nå og ingen problemer. Om du vil installere service pack 2 er ditt valg Lenke til kommentar
Ggg Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Kan vera problem med at cd og dvd står på pio-mode og ikkje dma. Har du sjekka dette? Lenke til kommentar
ivanp Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Hey, har installert alle oppdateringer bortsett fra SP2, da jeg venter litt for å se an virkningen, har hørt mye negativt... Lenke til kommentar
ivanp Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Tror dem står i DMA mode, men hvordan sjekker jeg dette? Lenke til kommentar
Kilko Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Høyreklikk på Min datamaskin - egenskaper - maskinvare - Enhetsbehandling - IDE ATA/ATAPI kontrollere - dobbelklikk Primær IDE-Kanal - avanserte instillinger. Der ser du det! Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Mein gott! - Ikke bruk store mengder eller farger på teksten du skriver! - Denne var feilpostet, flyttes til Windows. Lenke til kommentar
ivanp Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Dem er i DMA selvfølgelig! noen andre tips? Lenke til kommentar
Ggg Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Dem er i DMA selvfølgelig! noen andre tips? Du sjekka både primær og sekundær ide-kanal? (cd/dvd er ofte på sekundær) Lenke til kommentar
ivanp Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Du sjekka både primær og sekundær ide-kanal? (cd/dvd er ofte på sekundær) hva skal dem stå på da? cd og DVD? er ikke hjemme nå, men på skola så jeg får ikke gjort noe med det nå. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) hva skal dem stå på da? cd og DVD? er ikke hjemme nå, men på skola så jeg får ikke gjort noe med det nå. Hei, CD/DVD skal vanligvis stå på 'Ultra DMA mode 2'. Harddisker skal stå på 'Ultra DMA mode 5'. Mvh Kimmer Endret 22. september 2004 av Kimmer Lenke til kommentar
ivanp Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Du sjekka både primær og sekundær ide-kanal? (cd/dvd er ofte på sekundær) Hvis de ikke er rett i forhold til pio, da skal dem vel ikke fungere? De fungerer ihvertfall slik dem står nå, bare d at de bruker 100% av ytelsen, prioriteten er også satt til normal under prossesser når jeg bruker CD programmer. Lenke til kommentar
audunr Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 AVI-problemet? Løsningen: http://www.tweakxp.com/tweak1467.aspx MVH Audun Lenke til kommentar
ivanp Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 CD/DVD skal vanligvis stå på 'Ultra DMA mode 2'.Harddisker skal stå på 'Ultra mode 5'. Så alle enheter skal være DMA?? får se om d funker senere idag, report back to ya! Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 CD/DVD skal vanligvis stå på 'Ultra DMA mode 2'.Harddisker skal stå på 'Ultra mode 5'. Så alle enheter skal være DMA?? får se om d funker senere idag, report back to ya! Hei, Jepp! - Ultra DMA er dagens standarder. Bra med en tilbakemelding om tipsene funker (kan da brukes som 'sticky'). Mvh Kimmer Lenke til kommentar
Ggg Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Hvis de ikke er rett i forhold til pio, da skal dem vel ikke fungere? De fungerer ihvertfall slik dem står nå, bare d at de bruker 100% av ytelsen, prioriteten er også satt til normal under prossesser når jeg bruker CD programmer. Om dei står på pio, vil dei nettopp bruka mykje cpu. DMA (Direct Memory Access) gir direktetilgang til minne og du slepp at alt går via cpu. Lenke til kommentar
ivanp Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 fant ut av dette på denne siden: http://www.tweakxp.com/display.aspx?id=178 får sjekke senere om det funker, thx for the help! REgards Lenke til kommentar
ivanp Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 HJELP! Folkens! Nå har jeg sjekket PIO-DMA modusen, og på den sekundære står det at den bruker DMA hvis tilgjengelig, men på gjeldende overføringsmodus står det PIO-Modus! Får ikke dette helt til å fungere, kan d være at det er siden jeg har 2 stik cd\dvd og 2 stk HD? Lenke til kommentar
sigros Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Jeg har en CD-brenner og en DVD-ROM på min sekundære IDE. På DVD-ROM'en fikk jeg her om dagen kun PIO (CPU-bruken gikk i været når jeg brukte DVD-spilleren), mens det for CD-brenneren fortsatt var DMA. Satte DVD-ROM'en til "DMA hvis tilgjengelig" og restartet PC'en uten at det hjalp noe særlig. Så da avinstallerte jeg den sekundære IDE-kontrolleren. Da Windows startet opp på nytt etterpå detekterte den CD-brenneren og DVD-spilleren på nytt og DMA var da aktivert på begge to. Dette løste i alle fall midt problem. Lenke til kommentar
ivanp Skrevet 28. september 2004 Forfatter Del Skrevet 28. september 2004 Jeg har en CD-brenner og en DVD-ROM på min sekundære IDE. På DVD-ROM'en fikk jeg her om dagen kun PIO (CPU-bruken gikk i været når jeg brukte DVD-spilleren), mens det for CD-brenneren fortsatt var DMA. Satte DVD-ROM'en til "DMA hvis tilgjengelig" og restartet PC'en uten at det hjalp noe særlig. Så da avinstallerte jeg den sekundære IDE-kontrolleren. Da Windows startet opp på nytt etterpå detekterte den CD-brenneren og DVD-spilleren på nytt og DMA var da aktivert på begge to. Dette løste i alle fall midt problem. Hvordan kan jeg vite at det er CD/DVD spillerne som er på den sekundære, at det ikke er for eks, 1 hd og 1 cd/dvd, det er samme oppsett jeg har, altså på den primære er begge kontrollerne på DMA, men på den sekundære er den 1 på dma, og den 2 står på DMA hvis tilgjengelig, men gjeldende overføringsmodus står altså på PIO. Hvis jeg avinstallerer den sekundære, og det står en HD på den da, må jeg ikke installere Windows på nytt for at den HD`n skal fungere? Windows HD`n står vel garantert på primær? MVH IVAN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå