oystein93 Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Investerte i følgende komponenter: Apacer 256mb 400mhz pc3200 amd xp2500 1,8333mhz 333fsb msi hovedkort kt880 delta-fsr radeon 9200se agb 128mb + vifte + kjølepasta + 17" lcd monitor Etter å ha byttet ut disse med tilsvarende gamle som sto i fra før, håpte jeg maskinen skulle fungere - men nei. Her er noen av "feilene" jeg møter fra oppstart til lasting av WinXP: 1) Maskinen piper 3-4 ganger ved oppstart (samme lyd som når keybord/mus ikke er tilkoplet korrekt) 2) Får feilmelding før jeg kan gå inn i BIOS: "Cpu fan has been disconnected" 3) Ny feilmelding: "Media test failure, check cable" 4) Etter å ha lastet inn WinXp går det noen minutter før hele systemet stanser opp (går kun an å restarte maskinen, eventuelt vente noen få minutter - så fungerer mus/keybord igjen) 5) Kanskje den mest alvorlige "feilen" (?) --> På systemet mitt står det at jeg har en amd XP prosessor på 1100mhz! Hva skyldes dette? Har det noe med "CPU-fan disconnected? Eller har jeg rett og slett fått feil prosessor? (Har ikke sjekket sistnevnte, fordi regner med jeg har fått korrekt) Noen ting jeg ble mistenksom/oppmerksom på under montering: 1) Jeg har veldig lite peiling på jumpere/master/slave/IDE etc (dette gjorde en kamerat for meg ved første pc-bygging). Likevel skal alt være korrekt, da jeg ikke har byttet ut CD/DVD/floppy og/eller harddisk - har heller ikke gjort noen endringer med jumperne og IDE-kablene. Slik det ser ut i dag (vet det ble litt tull her ved første pc-bygging, pga. en altfor kort ide-kabel), 1) IDE1 på hovedkortet er koblet sammen med harddisk og cd-leser 2) IDE2 på hovedkortet er koblet sammen med cdrw Husker ikke i farten hva som sto som master, slave etc. Noen som kan hjelpe? Alle vurderinger settes pris på Lenke til kommentar
Elensar Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Sjekk om cpu vifta er kopla rett til... Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Du må gå inn i BIOS og stille inn de riktige verdiene ... Lenke til kommentar
oystein93 Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Sjekk om cpu vifta er kopla rett til... Den fungerer iallefall. Lenke til kommentar
oystein93 Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Du må gå inn i BIOS og stille inn de riktige verdiene ... Manuelt? Jeg har forsåvidt aldri gjort det før. Kan dette forklare problemet med cpu fan disconnected? Og at jeg kun opererer med 1100mhz istedenfor 1,833? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) Sjekk om cpu vifta er kopla rett til... Den fungerer iallefall. Du må se til at den står på riktig plass ihht. User`s Manual. Det er ingen vits å spørre Forumet hvis du ikke prøver de råd du får ... Edit: Manuellt Ja Endret 22. september 2004 av sveinsel Lenke til kommentar
oystein93 Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Sjekk om cpu vifta er kopla rett til... Den fungerer iallefall. Du må se til at den står på riktig plass ihht. User`s Manual. Det er ingen vits å spørre Forumet hvis du ikke prøver de råd du får ... Skjønner. Sitter ikke foran pc'en nå - men er ganske sikker på at den er satt riktig vei (da jeg fulgte brukerveiledningen ganske godt). Men - jeg skal sjekke når jeg kommer hjem I mellomtiden er det kanskje andre ting som er verdt å sjekke ut? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Jeg har forsåvidt aldri gjort det før.Kan dette forklare problemet med cpu fan disconnected? Og at jeg kun opererer med 1100mhz istedenfor 1,833? Riktig kontakt...Ja ... Har du ikke en venn(inne)som kan hjelpe deg litt ... Lenke til kommentar
oystein93 Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Jeg har forsåvidt aldri gjort det før.Kan dette forklare problemet med cpu fan disconnected? Og at jeg kun opererer med 1100mhz istedenfor 1,833? Riktig kontakt...Ja ... Har du ikke en venn(inne)som kan hjelpe deg litt ... Jeg kan vel teoretisk sett skyte litt fra meg nå? Men jeg orker ikke - og jeg innrømmer det: Jeg er mindre bra på å bygge pc. Derfor spør jeg dere. Lenke til kommentar
oystein93 Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Ingen som har noen flere tips? Hvorfor er mus/keybord så ustabilt f.eks? Med bakgrunn i den informasjonen jeg ga fra meg, mtp. ide1 og ide2 tilkoblingene/ koblingene mellom cd/dvd/floppy og harddisk- hva bør jeg sette som primary, secondary etc? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Ingen som har noen flere tips? Hvorfor er mus/keybord så ustabilt f.eks? Med bakgrunn i den informasjonen jeg ga fra meg, mtp. ide1 og ide2 tilkoblingene/ koblingene mellom cd/dvd/floppy og harddisk- hva bør jeg sette som primary, secondary etc? http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=9369 Lenke til kommentar
oystein93 Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Ingen som har noen flere tips? Hvorfor er mus/keybord så ustabilt f.eks? Med bakgrunn i den informasjonen jeg ga fra meg, mtp. ide1 og ide2 tilkoblingene/ koblingene mellom cd/dvd/floppy og harddisk- hva bør jeg sette som primary, secondary etc? http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=9369 HWs manual for PC bygging ble fulgt fra a til å. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå