Gå til innhold

Hva trenger man i et blogsystem?

Anbefalte innlegg

Har prøvd meg litt frem med diverse system, men er drit lei av at ting ikke blir som jeg vil ha dem. Så derfor skal jeg prøve å skrive et selv... Men hva slags muligheter trenger man i et blogsystem?

Håper på å få laget det i flatfile, men mySQL er mulig. Kan ikke noe mySQL i det hele tatt, men må man da lære det en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absolutt en fin mulighet til å lære mysql dette.

Det du trenger er vell:

BlogViser, et skript som kan hente ut x antal blog visninger og formatere de til ønsket format (plain tekst, html, xml osv...).

BlogLagrer, et skript som kan opprette nye blog poster, vil jo egentlig bare gå gjennom et skjema og kontrollere innhold og skrive det til databasen.

BlogEndre, et skript hvor du kan endre tidligere blog poster, og eventuelt slette.

Funksjonalitet utover dette blir egentlig bare krydder, noe krydder som kan være aktuelt: blog poster sortert etter emne så man kan velge bort ting som ikke er interesant, mulighet for å få blog postene sendt gjennom mail når de kommer, mulighet for å kommentere.

Så må dette kobles mot et admin skript av en type, enten noe du har allerede, eller lage en ny.

Lenke til kommentar

Jeg syns ærlig talt det er lettere å lære seg mySQL enn det er å lære seg skriving til og lesing av fil og chmodding og X antall annet dilldall som må kunnes hvis du skal bruke "flate filer".

På www.sindrem.com finner du noen gode, konkrete eksempler på relevante spørringer.

Lenke til kommentar

Holder på med et portalsystem med flate filer selv, og det er mye jobb sammenlignet med mySQL.

Spesielt det å endre oppføringer og linjer i en tekstil er mye jobb. Først må du lese fla inn i et array, så må du åpne fila og fjerne innholdet, så må du bruke arrayet og sette den sammen igjen med de forandringene du vil ha...

Men fordelen med flate filer er at det er stabilt og kan brukes på de aller fleste webservere, uansett mySQL eller ei.

Lenke til kommentar

Fordelene med flate filer er at det er kjapt å lese fra.

Det er ikke mere stabilt enn du gjør det til selv, med flate filer lager du på en måte din egen database, du må selv lage formatstandard for filene, du må selv sørge for å mellomlagre det som må mellomlagres, du må selv lage søke funksjoner om det trengs, du må selv sørge for at koden din som skriver til filer er sikker så ikke to samtidig kan endre samme bit med informasjon, du har

Men fordelen er at du slipper at mysql skal gjøre akkurat det, og dermed kan du jobbe kjappere opp mot filen.

Det vil på ingen måte være lettere og jobbed med flatfiler.

Og et betalt php webhotel har 99% sikkert (tipper bare et tall, har ikke staistisk grunnlag eller noe slik) mysql installert.

I mine øyne, grunner til å bruke filer over database:

Du skal hovedsakelig hente ut data og du har veldig begrenset med maskinkraft og dette må gå kjapt.

Du skal aldri skrive eller forandre på informasjonen.

Du har ikke database støtte på serveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...