Gå til innhold

Service Pack 2,trenger vi det?

Anbefalte innlegg

At ikke DU plages med SP2 betyr ikke at andre har en PC som er lik din og godtar bøttevis med feil.

At din PC ikke fungerer med SP2, betyr ikke at andres PC'er ikke fungerer. Det er jo en selvfølge at omtrent alle PC'er takler SP2 helt smertefritt. Microsoft har gjennomført en omfattende beta-testing, og hadde aldri lagt ut SP2 dersom det viste seg at mange slet med oppdateringen.

Det dere leser om i nettaviser er bare sludder og vås. ITavsien sin artikkel er jo til å grine over. Her er det en journalist som har problemer, og konkluderer med at det er mye trøbbel med SP2. :nei: (jeg refererer til første setning i innlegget)

Selvfølgelig vil nye sikkerhetshull oppdages i fremtiden også, og nettavisene skriver om slikt så fort de har sjansen (uavhengig av om hullet er alvorlig eller ikke). Som regel er sakene voldsomt oppblåst (hvem har ikke lest artikler med overskrift "PC'en din er vid åpen", og etter å ha lest artikkelen ferdig finner du ut at du må laste ned et program, konfigurere det riktig, kjøre rett versjon av OS, oppgitt kredittkortnummer, personnummer, passord og adresse til vedkommede som skal utnytte hullet, osv FØR du faktisk kan rammes av hullet... :ermm:).

Uansett, SP2 må være en av de viktigste oppgraderingene i windows historien. SP1 til windows XP f.eks var i realiteten unødvendig (sikkerhetsoppdateringene var jo tilgjengelig fra windowsupdate). SP2 derimot innfører ny funksjonalitet til operativsystemet, som gjør Windows XP til et SVÆRT sikkert operativsystem. Problemet er ikke operativsystemet, men brukeren.

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-SP2 er IKKE ustabilt, det er PC'N som er det

-SP2 går annå installere på "mindre lovlig" XP

-ja, jeg har SP2 inne(og har hatt det siden buid .2180) uten problemer.

-

SP2 kan dra alt fra 2-20% ytelse så maskinen sliter litt mere (er vel helst eldre PC'er som får slite)

merker ikke noe mindre ytelse enn fra før på faters celly 500 :cool:

Nå begynner jeg å bli rimelig lei av folk som dømmer SP2 nord og ned fordi det ikke funker på akkurat deres pc. tenk heller på hvor mange pc'r det fungerer glimrende på.

Endret av Lautsprecher
Lenke til kommentar

Dømmer ikke SP2 "nord og ned" jeg holder meg til fakta og det jeg ser. Ja hos noen fungerer den og hos andre lager den bare rot. Sålenge den lager rot så er det noe feil.

Hva er det egerntlig man kan gjøre feil med SP2 så det blir brukerfeil, kjørte helt vanlig installasjon uten å stille på masse greier og det var ikke så mange andre måter å gjøre det på... Har da brukt Windows i 15 år så jeg ser når noe er feil.

Første som skjedde da jeg la inn SP2 som var merkbart var at det kom opp Security Center, grei nok den og det er bra for folk som har veldig lite peil på brannmurer og sånn siden man slipper å stille på no særlig.

Det andre var at da jeg skulle sette meg ned å spille litt, men da fungerte ikke noe plutselig. prøvde å reinstallere spillene på nytt, men neida.

Fant ut at jeg skulle teste denne brannmuren så jeg slo av Sygate og prøvde flere plasser, det var elendige resultater i forhold til Sygate når jeg sammenlignet.

Etter SP2 sluttet BlueTooth USB adapteren min å fungere, la inn driver på nytt, men den ville heller ikke.

osv. osv.

Microsoft har fått kraftige advarsler nå om å slippe programmer og oppdateringer med feil pga at de bare lager noe og slipper det. Hvis de slutter med det og legger ut en ferdig SP2 så er jeg sikker på at den fungerer veldig bra.

Endret av Hoax
Lenke til kommentar

SP2 kan bugge på maskiner med spyware/adware/virus. Har du installert en annen firewall, kan det være smart å skru av denne under oppdateringen. Etter oppdateringen, slår du av den innebygde og fortsetter å bruke den du selv har installert.

SP2 inneholder helt ny programvare for Bluetooth/WLAN. Dersom Bluetooth adapteret ditt ikke virker etter at du har installert SP2, betyr det at driverene til adapteret ditt ikke følger spesifikasjonen 100% (programererene kan feks. ha tatt noen "shortcuts" da de lagde driverene). Sjekk hjemmesiden til produsenten og se om det har kommet oppdaterte drivere.

Men det aller viktigste med SP2 er derimot alle bugfixene. Oppdater NÅ, så slipper du virusene som kommer om 1-2 mnd. Dette kan sammenlignes med da MSBlaster viruset kom i fjor. Da hadde fixen vært tilgjengelig fra MS i en og enhalv måned. Hadde alle installert fixen, ville viruset ikke ha hatt like stor spredning.

Endret av covah
Lenke til kommentar

Microsoft har gjennomført en omfattende beta-testing, og hadde aldri lagt ut SP2 dersom det viste seg at mange slet med oppdateringen.

Det er vel bare halvveis riktig. Mer riktig er det å si at de etter en betatesting der det stort sett fungerer for de aller fleste slipper oppdateringen, mens de første ukene etter slipp er frenetisk jobbing for å rette opp de resterende feil.

Nå begynner jeg å bli rimelig lei av folk som dømmer SP2 nord og ned fordi det ikke funker på akkurat deres pc. tenk heller på hvor mange pc'r det fungerer glimrende på.

Ja, det skal jeg tenke på neste gangen maskina mi ikke fungerer. :innocent:

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke snakke for andre, men jeg fikk ihvertfall store problemer når jeg installerte SP2 idag.

Installasjonen gikk greit, så heller ikke noe til problemet som har vært rapportert angående trådløst nettverk. So far so good tenkte jeg, men det var først da jeg begynte å trykke litt rundt at jeg merket at alle nedtrekksmenyene i forskjellige programmer brukte sinnsykt lang tid på å vise seg. Med sinnsykt lang tid mener jeg + - 5 sekunder omtrent. Det samme skjedde med alle høyreklikks-menyene.

Det andre jeg merket var at Windows Media Player ikke lenger presterte det kunststykket som det er å spille av en videosnutt, lyden gikk fint, men bildet var ingensteds å se.

Dette førte til at jeg ganske kjapt valgte å avinstallere SP2, så nå er jeg tilbake til gode gamle XP SP1. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jo, men det er en typisk feil som SP2 drar med seg. At ikke DU plages med SP2 betyr ikke at andre har en PC som er lik din og godtar bøttevis med feil.

Prøv å være saklig istedenfor å si at DU har ingen feil, så det er bare å kjøre det i gang for alle andre også.

JEG hadde problemer. Spill hang i 10sekunder hele tiden etter hverandre. 'DEP' blocka alle .dll filene som jeg hadde modifisert. Stort sett en unødvendig oppgradering. Avinstallerte det nå, og nå er PC-en fin og stabil igjen. :love:

Launch: Jepp. Faren min jobber på Siemens, og der har de ikke lagt inn SP2 på NOEN klienter enda, og de har peil. Venter de, venter jeg. Er ikke vits i å legge på en ny servicepack om alt funker som det skal? :shrug:

Problemet er ikke operativsystemet, men brukeren.

Så det er min feil at hele PC-en går til h*lvette om jeg legger inn sp2? :ermm:

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Nå har endelig SP2 kommet til Norsk Win-Xp, så jeg innstallerer den nå for å teste det ut og få erfaringer med den selv :) Men nå tar den sikkerhetskopiering av det gamle systemet. Så om det blir noe tull med Sp2, hvordan kan jeg da gå tilbake den det gamle uten at jeg må formatere?

Takker for svar på forhånd!

Mvh

Ostebu :thumbup:

Lenke til kommentar
Nå har endelig SP2 kommet til Norsk Win-Xp, så jeg innstallerer den nå for å teste det ut og få erfaringer med den selv :) Men nå tar den sikkerhetskopiering av det gamle systemet. Så om det blir noe tull med Sp2, hvordan kan jeg da gå tilbake den det gamle uten at jeg må formatere?

Mvh

Legg til/fjern programmer. :)

Lenke til kommentar
Nå har endelig SP2 kommet til Norsk Win-Xp, så jeg innstallerer den nå for å teste det ut og få erfaringer med den selv :)  Men nå tar den sikkerhetskopiering av det gamle systemet. Så om det blir noe tull med Sp2, hvordan kan jeg da gå tilbake den det gamle uten at jeg må formatere?

Mvh

Legg til/fjern programmer. :)

Eller ta System Gjennoppretting :):D

Takker for hjelpen :thumbup:

Lenke til kommentar
Launch: Jepp. Faren min jobber på Siemens, og der har de ikke lagt inn SP2 på NOEN klienter enda, og de har peil. Venter de, venter jeg. Er ikke vits i å legge på en ny servicepack om alt funker som det skal?

Ja det lyser jo lang vei hvor mye peiling de har... Hadde de hatt peil hadde de klart å fått inn den oppgraderingen for en stund siden. Og at du venter, pga de er trege er en konklusjon jeg ikke skjønner noenting av...

Alt fungerer ja, det gjør det i standard XP uten noen form for oppgraderinger også. Vi snakker om sikkerhet her... Jeg skal ikke være en slags sikkerhets-politi, men det er anbefalt å holde PC'en oppdatert uansett.

Dømmer ikke SP2 "nord og ned" jeg holder meg til fakta og det jeg ser. Ja hos noen fungerer den og hos andre lager den bare rot. Sålenge den lager rot så er det noe feil.
Spørs om du ikke kun holder deg til det du ser. Du ser at den ikke fungerer på PC'en din. Det er selvfølgelig synd. Det er umulig å lage programvare med 100% kompatibilitet. Du kan jo tenke deg selv hvor vanskelig det er å få få en så stor oppgradering til å fungere på ALLE maskiner som alle er unikt konfigurert. Er vel knapt noen som har nøyaktig likt oppsett.

Sålenge den lager rot er det noe feil ja, men det trenger ikke å bety at programmet er dårlig eller full av bugs. Du er bare et av de ytterst få offrene.

Det er mulig du har forsøkt det, men prøv å integrer SP2 på windows XP CD'en din (søk på internett etter guider for hvordan du gjør det), og legg inn en ny installasjon av Windows med SP2 forhåndsinstallert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...