toretang4 Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Jeg leste en gang en artikkel om en drosjeeier som hadde en diesel-drevet bil. Denne bilen hadde kjørt meget langt, og gikk problemfritt. Drosjeeieren fylte ved hver dieseltanking litt olje på dieseltanken, og mente at dette var den direkte årsaken til at bilen så lenge hadde gått problemfritt. Har dette noe for seg på bensindrevne biler også, eller blir det helt feil? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 På 2-taktere, ja. 4-takts bilmotorer, kan jeg ikke tenke meg. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Det finnes allerede en tråd om dette. Søk, og du skal finne Lenke til kommentar
Opus Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Det finnes allerede en tråd om dette. Søk, og du skal finne Gjør ikke det nei, les posten en gang til. Den andre tråden handler om olje i diesel. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Aha, min feil. Beklager Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Oljen og bensinen må isåfall ristes kraftig for å blandes, det skiller seg etterhvert. Har du olje på bensintanken kan du få veldig sotete tennplugger og ventiler, masse røyk og feile avgass verdier. Oljen bremser bensinmatingen når det kommer til filteret, kan hende du får slapp aks. Jeg ville ikke gjort det. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Skal ikke uttale meg for skråsikkert, men jeg vil tro at det er direkte skadelig for en bensin motor og ha olje i tanken, som Hoaks sier vil det skille seg i tanken, og om du skulle være så "heldig" å få det frem til forbrenningskammeret, vil det jo gi samme symptomer som en slitt motor. Altså masse avleiringer i topplokk og stempeltopper, som vil kunne gi tenningsbank, dårlig tetting ventiler, dårligere kjøling, dårlig effekt osv osv Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Olje i bensinen skiller seg ikke, den bare bruker veldig lang tid til å løse seg opp i bensinen og ja motoren og pluggene vil sote ned av det. Jeg vet at folk med eldre dieselbiler har en skvett 2-takts olje i dieselen for å smøre dieselpumpa bedre vinterstid, men det er den eneste grunnen jeg har hørt for å ha olje i dieselen. Ville ikke hatt olje i bensinen på min bil som standar, men for å få brukt opp noe gammel motorsagbensin så er det vel ikke så farlig. Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 På dieselmotorer kan det kanskje være fordel med en oljeskvett i fordi kompresjonen øker, sikkert bra på vinteren for gamle motorer... Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Det at enkelte har olje i diselen er om vinteren for da tilsettes det parafin så ikke dislen skal bli tykk. Da kaller de det vinterdisel. Det som skjer er at litt eldre diselmotorer får en hardere gange "diselbank" men tilsetter du litt totaktsolje i diselen vil motoren få en mykere gange. Men til spørsmålet! NEI ikke tilsett olje i bensinen. Det eneste du risikerer er at det ryker av bilen filter går tett og dyser blir urene, dermed bruker du mere bensin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå