Gå til innhold

Abit Nf7-s2 ikke bilde ved oppstart?

Deepsearch

Anbefalte innlegg

Satte sammen en maskinen bestående av følgende komponenter for en kompis igår:

Abit Nf7-s2 Hk (Skulle vært v2.0 men ble bestilt feil :roll: )

Amd Sempron 2500+ Boxed

Twinmos dual 2x256MB pc3200

Nec 2510A dvd-brenner

Qtec miditower (Møkkagreier, men billig)

Powercolor 9600 xt

Problemet er at vi ikke får bilde på skjermen ved oppstart. Lurer på om grunnen ganske enkelt er at bios er for gammel og ikke støtter cpu'en vi valgte. Hk lyser rødt når det blir satt spenning på og grønt i tillegg når powerknappen blir trykt inn. Cpuvifta og skjermkortvifta går. Minnebrikkene står i dimmslot 1 og 2 (Samme farge). Prøvde å ta ut den ene, men det hjalp ikke. Satte i mitt eget skjermkort (Msi gf4200) men vifta gikk ikke rundt og det ble heller ikke noe bilde. (Mulig det har med spenningen i agp-porten å gjøre. Har en gammel duron vi tenkte å prøve i kveld. Håpet er å få lagt inn nyere bios ved hjelp av den gamle cpu'en. Andre forslag til hva feilen kan være mottas med takk. (Nb! Håper ikke kjernen er knust. Måtte ta i litt for å få på plass kjøleren. Fulgte bruksanvisningen og har gjort dette tidligere. Knaket litt gjorde det likevel.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan få tak i et pci-skjermkort hvis det blir nødvendig.

Ingen pipelyder under oppstart i det hele tatt. (Det kommer vel i tilfelle direkte fra hk. Det er vel ingenting som må kobles til for å få hørt dem eventuelt?)

Hd glemte jeg ja. Det er en 160 GB Maxtor 7200 og den er montert. Sjekket ikke om den startet, men utifra vibrasjonene i kabinettet er jeg temmelig sikker på at den gjorde det. Trenger vel ikke ha hd i for å få skjermbilde uansett da. Tror nok det er satt sammen riktig da jeg har bygd en del pc'er (som alle funker) fra før av. Blir mer og mer sikker på at det må være for gammel bios som gjør det. Det mente forøvrig komplett også. Ikke så rart siden støtte for sempron ikke kom før 20.08.04 til hk. Hk har vel også ligget på lager en stund.

Lenke til kommentar

Hadde tenkt å kjøpe en Barton 2500+ i utgangspunktet, men komplett selger bare Sempron for tiden. De som skal ha pc'en ville bestille alt fra et sted og da ble det slik. Skal sette inn en duron 800 mhz ikveld. Satser på at vi får fram skjermbilde og får flashet bios til siste versjon på den måten. Tviler på at jeg har knust kjernen egentlig. Tok ikke i så mye og litt knaking i hk blir det vel uansett.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd med en duron 800 mhz, men fremdeles ikke bilde å få. Har byttet om på rambrikkene. Prøvd med bare en brikke i, prøvd min egen strømforsyning (chieftec 360w). Satt inn floppy. Sjekket powercolor radeon 9600 xt kortet i en annen maskin og det funket. Får ikke bilde hvis jeg setter inn et gf4200 kort heller. Men grunnen til det er vel at agp-porten på hk ikke støtter 3.3v antagelig. Regner med at radeon kortet er 1.5v. Kan egentlig ikke skjønne annet at hk er defekt. Har også prøvd å resette cmos. Må vel sende inn hk. Noen som har noe forslag?

Lenke til kommentar

Ok. Takk for hjelpen. Hk blir sendt inn idag. Håper de finner feil på det så jeg ikke driter meg ut :blush: . Glemte å prøve med en annen rambrikke. Brukte bare den ene når jeg flyttet den rundt omkring i dimmslotene. Vanskelig å tenke på alt. Merkelig at det ikke kom pipelyder fra hk i det hele tatt. (Pc-speaker ledningen var koplet til.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...