mutamata Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 skolen som jeg går på har sånn proxy server. det jeg lurer på er: hva er det? hva den gjør? hadde vært fint om noen kunne forklart meg hva det er Lenke til kommentar
Grant_Lee Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Hei, proxy = stedfortreder (direkte oversatt). En proxy server brukes som oftest i ett nettverk for å aksessere Internet. Når din PC i nettet skal ut på Internet og hente en webside, så går du først til proxyserveren og ber den hente websiden. Proxy serveren gjør så det, og leverer denne til PC'n din. Dette er fullstendig transparant for deg som bruker. En proxy server bruker ofte å ha en lokal cache, slik at dersom du ber om data som er hentet av brukere før deg, så vil den levere det i fra sin egen cache. Ergo så vil du få dine data raskere. Akkurat denne funksjonen har begrenset nytte ettersom de fleste websider er meget dynamiske og endres ofte. En proxy kan forøvrig brukes i sikkerhetsammenhenger, f. eks. så kan den skjule den virkelige IP adressen til klienten som forsøker å hente siden. Den kan også brukes som en enkel firewall ved at den f. eks. bare vil tunnellere http/https trafikk. Ha en god dag! /Grant_Lee Lenke til kommentar
The_Real_Ares Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) Proxy ligger mellom deg og internett. Når du skal ut på nettet kontakter du proxy serveren med forespørsel om å nå en adresse på Internett. Proxy serveren kontakter denne adressen, mottar informasjon og sender den videre til deg. Adressen på nettet tror den kommuniserer med samme maskin (proxy serveren) uansett om du eller noen annen på skolen kontaktet denne adressen. Dvs alle på skolen din ser alt på nettet gjennom proxyen, men alle på nettet ser kun proxyen på skolen din... Proxyen kan også konfigureres til å mellomlagre informasjon slik at hvis flere på skolen vil ha samme informasjon fra samme adresse kan de få denne direkte fra proxyen. edit: din var bedre Grant_Lee (så ikke din før etter at jeg skrev min...) Endret 22. september 2004 av The_Real_Ares Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå