Gå til innhold

Ny tidsregnig 28 Timers dager

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
There are also benefits that come from the fact that, on a 28-hour day, our wake-sleep cycles would not be synchronized with the earth's cycle of light and dark.
Vel... jeg ville sagt dette var en ulempe. For mennesket er det naturlig å sove når det er natt. Om mennesket sover om natta er en helt annen sak... ;) Endret av moskus
Lenke til kommentar
Tenk på hvor lange skoledagene hadde blitt O_o Blir sliten bare av å tenke på det.

Pøh, er da folk som har skoledager fra 08:00 til 19:15 så prøv ikke å klag ;)

Bare fordi det er folk som har (mye) lenger skoledager enn meg er det lov å klage. Skoledager som er lenger enn nå (8.00-15.00) tror ikke jeg at jeg hadde klart, ikke enda vertfall.

Lenke til kommentar
Tenk på hvor lange skoledagene hadde blitt O_o Blir sliten bare av å tenke på det.

Pøh, er da folk som har skoledager fra 08:00 til 19:15 så prøv ikke å klag ;)

Bare fordi det er folk som har (mye) lenger skoledager enn meg er det lov å klage. Skoledager som er lenger enn nå (8.00-15.00) tror ikke jeg at jeg hadde klart, ikke enda vertfall.

Nei da sliter du litt når du skal gå på høyskole f.eks. Har dager hvor jeg starter friskt 08:00 med matte og slutter 16:15. Lang dag i forhold til det jeg er vant til fra vgs, men det går absolutt bra.

Lenke til kommentar

Så har vi jo også gode, gamle USS (Uberman's Sleep Schedule). Det går ut på at man sover 20 minutter hver fjerde time, og etter hver vil man merke at man faller inn i den nye rytmen og kommer ut av det hele med mer energi og overskudd.

Tingen er at man etter en stund utvikler en evne til å falle rett inn i REM-søvnen, som er den fasen av søvnen hvor man blir uthvilt og styrket. I løpet av en vanlig natt får man gjennomsnittlig en og en halv time REM-søvn, mens man med USS får omtrent to. Dette fører til at man blir mye mer opplagt i våken tilstand etter å ha fulgt denne syklusen en stund.

Det aller beste er at man får mye mer tid i våken tilstand, slik at problemet med tidsklemme og alt det der blir løst (så lenge man finner tid til tjue minutter søvn hver fjerde time).

Jeg skal innrømme at jeg aldri har prøvd dette selv, men det er det mange som har gjort, med meget gode resultater.

Lenke til kommentar
Så har vi jo også gode, gamle USS (Uberman's Sleep Schedule). Det går ut på at man sover 20 minutter hver fjerde time, og etter hver vil man merke at man faller inn i den nye rytmen og kommer ut av det hele med mer energi og overskudd.

Tingen er at man etter en stund utvikler en evne til å falle rett inn i REM-søvnen, som er den fasen av søvnen hvor man blir uthvilt og styrket. I løpet av en vanlig natt får man gjennomsnittlig en og en halv time REM-søvn, mens man med USS får omtrent to. Dette fører til at man blir mye mer opplagt i våken tilstand etter å ha fulgt denne syklusen en stund.

Det aller beste er at man får mye mer tid i våken tilstand, slik at problemet med tidsklemme og alt det der blir løst (så lenge man finner tid til tjue minutter søvn hver fjerde time).

Jeg skal innrømme at jeg aldri har prøvd dette selv, men det er det mange som har gjort, med meget gode resultater.

problemet med dette er at det er vanskelig og komme inn i denne rytmen , har lest di web logger om dette , og det er VELDIG vansklig og jobbe og gjørde dette samtidig , da måtte store deler av verden synkroniseres etter en klokke sånn alt store deler av verdne sov samtidig eller viste når andre delen sov ,

det er jo ikke lenger så naturlig og sove på natta lenger bare se på store byer som aldig stenger ,alt er oppe altid.

og så har vi skift arbeid , der er det jo og mange som heller ikke følger dagens rytme

på jobben lever ikke ikke lenger etter uke dagene , sidnen vi jobber skift og helger ol ,

der er det bare jobb eller fri uavhengig etter klokke og dag ,

har faktisk ikke hatt døynrytme på 1 år nå , sidne jeg jobber en uke morgen en uke blannet og en uke natt , og va og til litt uten om denne rytmen , og da er det for meg rivende likejyldig og med et er natt eller dag

Lenke til kommentar

problemet med dette er at det er vanskelig og komme inn i denne rytmen , har lest di web logger om dette , og det er VELDIG vansklig og jobbe og gjørde dette samtidig , da måtte store deler av verden synkroniseres etter en klokke sånn alt store deler av verdne sov samtidig eller viste når andre delen sov ,

Her ser jeg helt klart poenget ditt, iallfall med tanke på folk i vanlig jobb. Selv går jeg på skole, og mener jeg burde klare å tilpasse denne søvnrytmen til døgnet for øvrig, iallfall til en viss grad.

Hvis jeg sov fra 07:45 til 08:05 (på skolen, som begynner med undervisning kl 08:15), fra 11:45 til 12:05 (matpause fra 11:45 til 12:15) og fra 15:45 til 16:05 (hvor jeg, med kanskje ti minutters slingring, stort sett sitter på bussen), så burde det fungere. Tilsvarende inndeling ellers i døgnet.

Nå vet jeg ikke helt hvor farlig det er om man slingrer noen minutter med tanke på tidspunkt for søvnen, men noe sier meg at det er ganske viktig å sove til nesten akkurat samme tid hver dag. Dette vil i så fall være det som hindrer meg fra å gjennomføre det selv.

Jeg har ingen planer om å forsøke det foreløpig, men kanskje i neste sommerferie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...