Gå til innhold

Der for Komplett.no!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Desuten står det i de norske lovene at barn under 18 IKKE har rett til og kjøpe noe uten foreldrenes samtykke. altså MÅ noen over 18 "si" ja til det (og dette gjellder OVER ALT I ALLE BUTIKKER). så hvis du har vert nede på elkøp og kjøpt pc spill (forøvrig det endeste den butiken duber halveis til) kan foreldrene dine ta spillet og kreve og heve kjøpet (his du er under 18 år)

Lenke til kommentar
Tenk dere om: Hvor mange av dere fikk lov til å handle for flere tusen da dere var 14?

... jeg gjorde det. Men da var det for egne tjente penger og på de premisser at jeg tok ansvar selv.

Ser for meg også et kompromi mellom deg og far din a`la noe sånt som at hvis du tar alt ansvar selv og handler for egne veltjente penger, burde ikke foreldrene blande seg. Men samtidig er det jo noen som ikke klarer å ta slikt ansvar i ung alder, så å bedømme en slik situasjon ovenfor noen man ikke kjenner blir jo feil.

Godt svart DJ-JK.

Jeg vil i tillegg anbefale Cell_v14 å starte med å betale faren de 300 kronene han måtte legge ut for den uavhentede pakken og sørge for å betale ting med egne tjente penger fremover. (F.eks en avisbudjobb bør passe fint til å finansiere kjøpene). Et annet godt tips er å benytte angrefristskjemaet i stedet for bare å ikke hente varen. Det blir billigere for deg.

Så lenge du sørger for å finansiere kjøpene på egenhånd så bør også faren din slutte å legge seg borti hva du bruker penger på. (Det er jo tross alt ikke dop og alkohol pengene går til, så han brude egentlig være fornøyd med at du bruker egne penger på datautstyr)

Noen som vet noe som er bedre enn Komplett.no?
Det beste svaret du kan få er vel å lese disse lenkene:

http://www.hardware.no/webshoper/

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8737

Lenke til kommentar
Desuten står det i de norske lovene at barn under 18 IKKE har rett til og kjøpe noe uten foreldrenes samtykke. altså MÅ noen over 18 "si" ja til det (og dette gjellder OVER ALT I ALLE BUTIKKER). så hvis du har vert nede på elkøp og kjøpt pc spill (forøvrig det endeste den butiken duber halveis til) kan foreldrene dine ta spillet og kreve og heve kjøpet (his du er under 18 år)

Hei

Kunne du gi meg paragrafen til dette. Vil ha det sort på hvit. Får bare søstera mi te å kjøpe ting jeg kanskje kommer til å "angre" på :whistle:

Lenke til kommentar

Den som er umyndig, kan ikke selv råde over sine midler eller binde seg ved rettshandel, men mindre annet er bestemt, jf. vgml. § 2

Likevel følger det av sedvane at de over 16 kan bruke sine egne penger til sitt eget forbruk. Men sedvane er "under" loven, slik at i utgangspunktet kan faktisk ikke du bruke dine egne penger før du er 18...

Men i praksis kan du det alikevel. Men inngår du kredittkjøp, utsetting av avbetaling osv, er du godt ute å kjøre... Det er helt utlovlig

edit: vgml = vergemålsloven

- http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...itt=vergem%c5l&

Endret av [SVG]Pacman
Lenke til kommentar

jeg er over 18 år,men får fortsatt et surt fjes når jeg bestiller ting og det står store pakker i døren ;)

Har kjøpt ting fra nett siden jeg var liten. (13år debuterte jeg tror jeg)

Men jeg holder litt med i det faren din har gjort. Purringer er ikke kjekt å få.

Lenke til kommentar

første gang var jeg 12år... Bestillte et skjermkort!

er 17nå (18 i desember). Synd at du har fått slike gammeldagse og strenge foreldre, er vell bare å begynne å bestille fra netshop, evt be venner bestille for deg, så fattern/muttern slipper å finne en postoppkrav blankett i postkassa..

Endret av King_mephisto
Lenke til kommentar
Jeg vil i tillegg anbefale Cell_v14 å starte med å betale faren de 300 kronene han måtte legge ut for den uavhentede pakken og sørge for å betale ting med egne tjente penger fremover. (F.eks en avisbudjobb bør passe fint til å finansiere kjøpene). Et annet godt tips er å benytte angrefristskjemaet i stedet for bare å ikke hente varen. Det blir billigere for deg.

Han trengte ikke og betale (hvorfor vet jeg ikke), og jeg tjener egne penger :thumbup: .

men har aldri tenkt på angrefristskjema.

Lenke til kommentar
Foreldrene er ikke nødvendigvis strenge og gammeldagse fordi de vil at sønnen ikke skal bruke alle pengene sine på hardware?

Ja, det er bedre enn å bruke dem på dop, men har noen hørt om å spare?

Ja jeg kaller han gamlingen.

og JA jeg hadde penger! jeg viste despor ikke (pip) om pakken siden jeg var kobla fra sivlisasjonen mellom 08:00-16:30.

Lenke til kommentar
Pacman,22/09/2004 : 16:03] Den som er umyndig, kan ikke selv råde over sine midler eller binde seg ved rettshandel, men mindre annet er bestemt, jf. vgml. § 2

Likevel følger det av sedvane at de over 16 kan bruke sine egne penger til sitt eget forbruk. Men sedvane er "under" loven, slik at i utgangspunktet kan faktisk ikke du bruke dine egne penger før du er 18...

Men i praksis kan du det alikevel. Men inngår du kredittkjøp, utsetting av avbetaling osv, er du godt ute å kjøre... Det er helt utlovlig

edit: vgml = vergemålsloven

- http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...itt=vergem%c5l&

Foreldrene kan dog nekte kjøpet hvis de mener det kan være skadelig for ungen.

Om en 17åring feks har problemer med bena, men velger å bestille en fjelltur til Alpene kan foreldre nekte kjøpet fordi det kan være skadelig for vedkommende. Slik er det selv om 17åringen betaler turen med egentjente penger.

Om kjøp av datautstyr kan regnes som skadelig (hvis en foreldrer mener dette) for barnet, vet jeg derimot ikke.

Hovedregelen er at barn over 15 år kan bruke penger som de har tjent selv, men det er alltid noen unntak ;)

edit: Hva med å endre emnetittel? Komplett.no har da ingenting med at faren din nekter deg å kjøpe pcutstyr.

Endret av It's me
Lenke til kommentar
Tenk dere om: Hvor mange av dere fikk lov til å handle for flere tusen da dere var 14?

... jeg gjorde det. Men da var det for egne tjente penger og på de premisser at jeg tok ansvar selv.

Ser for meg også et kompromi mellom deg og far din a`la noe sånt som at hvis du tar alt ansvar selv og handler for egne veltjente penger, burde ikke foreldrene blande seg. Men samtidig er det jo noen som ikke klarer å ta slikt ansvar i ung alder, så å bedømme en slik situasjon ovenfor noen man ikke kjenner blir jo feil.

Uten at dine foreldre visst om det også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...