Gå til innhold

Dual channel minne på single channel hk

Stylpe

Anbefalte innlegg

Hei !

Det kan hende dette er noe jeg egentlig burde visst, men det gjør jeg da altså ikke :roll:

Jeg går til innkjøp av et MSI K8N Neo-FSR hovedkort med nForce3 250gb chipset. Dette hovedkortet støtter ikke dualchannel teknologien, men går det allikevel greit å kjøre dual channel ddr ram på det og bare utnytte minnet som single channel, eller vil det bli et kompatibilitetsproblem på det punktet ?

(ellers skaffer jeg også sapphire radeon x800pro VIVO kort, og en a64 3200+ prosessor, men jeg har altså ikke helt bestemt meg for ram ennå og lurer på hvor fri jeg er til å velge...)

Mange takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil funke helt fint.

"Dual channel ram" er egentlgi bare helt vanlig ram. Det er ikke noe annet spesiellt med det enn av det er to like brikker fra samme produsent. Dette sikrer mot kompatibliitetsproblemer mellom brikkene når de er satt til å kjøre i "dual channel". To like brikker uten "dual channel" merking fungerer selvsagt akkurat like bra som to brikker merket "dual channel".

Når du setter en eller to slike på et hovedkort med bare en minnekanal så vil de funke helt fint på samme måte som to like minnebrikker uten "dual channel" -merkingen.

Lenke til kommentar

En liten ting til, jeg trenger nemlig et lite råd...

Jeg har en kamerat som drar til USA og skal hente dette hjem til meg.

Er det dumt av meg å kjøpe ram i USA ?

Jeg mener, er ram en ting som går i stykker såpass ofte at jeg heller burde bruke 2000,- i Norge enn 1400,- i utlandet hvor jeg vil slite med erstatning ?

Lenke til kommentar

Jeg har bare hatt feil på én av minnebrikkene mine i løpet av datalivet mitt, og det var en noname-brikke. Jeg hadde i allefall tatt sjansen på at brikkene ikke går i stykker.

Og det var vel flere år siden at det fantes hovedkort som var spesielt kresne på å få riktig minne? Jeg har i hvertfall ikke hørt om noen slike tilfeller i det siste. Om brikkene mot all formodning ikke skulle virke sammen med hovedkortet ditt, kan du alltid selge dem på QXL med fortjeneste.

Lenke til kommentar

Tusen takk !

Et lite aller siste spørsmål... :)

Er det stor forskjell på forskjellige cas2 brikker, på timings og slikt (jeg har oppfattet det slik at amd systemer nyter godt av skarpere timings) ?

Grunnen til at jeg spør er jo at jeg sliter med å finne ut hele timing rekka til brikker jeg kikker på. Er det nok å vite at de har cas2, eller burde jeg heller gå for cas2,5 brikker med kjent forholdsvis lav timing ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...