Gå til innhold

Let it be - or not?

Anbefalte innlegg

Har nylig bestilt meg ny PC fra Netshop (se denne tråden).

Jeg valgte til slutt et Socket 939 system med:

Asus AV8-Deluxe hovedkort

Athlon 64 3500+ prosessor

OCZ 1024MB (2x512MB) Dual Channel Platinum Ed. R2 (CAS CL 2-2-2-5) minne

Sapphire Radeon X800Pro 256MB Vivo skjermkort

Det er litt leveringstid på flere av komponentene (byttet bl.a. derfor ut Toxic utgaven av skjermkortet til standard X800Pro Vivo, og kjøper heller Arctic Cooling-kjøler separat), så jeg har litt tid å tenke på.

Og som det ofte er når man tenker, så lurer man på om man gjorde det rette valget. :hmm:

Ved å bytte ut de fire komponentene som er nevnt over med disse:

Abit AA8 DuraMax I925X hovedkort

Intel Pentium 4 550 3.4 GHz/800MHz/1MB prosessor

Corsair XMS2 5400 DDR2 1024 MB (2x512MB) 667MHz PC5400 minne

Hightech Excalibur Radeon X800XT 256MB skjermkort

får jeg et Socket 775-basert system som bør yte like bra til det meste, og som kanskje er bedre på noe. Merprisen for å gå til Socket 775 er ca kr 1200 totalt, og på en totalinvestering på nesten 25' skal jeg tåle det. Ulempen er leveringstid - skjermkorttilbudet på PCI-Express er mye dårligere, og det eneste X800 kortet som Netshop har er det meget gode Hightech-kortet, men det kommer tidligst inn i slutten av oktober.

Men hva er mest fremtidsrettet? Socket 939 gir selvfølgelig fordelen med 64-bit prosessor, og det kunne vært artig å prøvd AMD en gang (har alltid hatt Intel tidligere). Socket 775 gir PCI-Express og potensielt raskere minne med DDR2. I tillegg skal vel I925X brikkesettet kunne leve videre også når Intel kommer med 64-bit prosessor. Så hva gjør en stakkar? Står fast ved sin beslutning om 939, eller trekker han fra 164, og går til 775?

Jeg har tenkt/tenker mye på dette, og jeg har fortsatt et par dager å ombestemme meg på. Nå trenger jeg noen kloke ord som kan lede meg inn på den smale vei!

Any takers?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...