Gå til innhold

Får ikke mer en 31.4giga på min 100giga

inSain

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 61giga IBM hardisk som jeg bruker til main hardisk/systemdisk.

Jeg har nylig lagt inn en 100giga samsung, men uansett hva jeg gjør får jeg bare 31.4giga ut av den. Har prøvt å stappe in en xp cd å "lage til/slette" en partisjon der, men det har ikke funka. Har og sett at det ikke går and å lage noe ny eller endre partisjonen i datamaskinbehandling heller.

Kan det ver noe med at hovedkortet ikke støtter så store hardisker? eller at IDE kabelen er gammel ? eller? wtffffffffff ? :ohmy:

Håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt sikker på hva du gjorde når du sa du prøvde å legge til og slette partisjoner, men av egen erfaring vet jeg at xp's eget partisjoneringsprogram som er kjørbart i DOS, skal kunne partisjonere store disker uten problemer. Men du må hvertfall velge at programmet skal aktivere støtte for det når du starter programmet opp. I dette programmet, (F-disk trur jeg det heter :hmm: ) så skal du kunne angi størrelser på partisjoner, enten ved å oppgi det i prosent eller tall. Hvis ikke dette funker ville jeg ha hatt noen til å se litt nærmere på den disken. Men det med slave\master-jumper bakpå HDD'en har ingenting med dette å gjøre... :thumbdown:

Lenke til kommentar

ok, skjekka litt grundigere på jumperen bakpå, og fann ut at det var der feilen var.

Hardisken hadde nemlig en egen jumper setting på "32gigabyte limit"... å jumperen sto på slave @ 32giga limited.

For vanlig master/slave etc måtte jeg bare ta ut jumperen, siden det var den rette "jumper instillingen" får å få maksimalt ut av Hardisken.

Stor takk til P-in-P! hadde sikkert grubla på det utrolig lenge uten din hjelp, thanks :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...