Gå til innhold

Bør skolen betale for utflukter/aktiviteter?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg irriterrer meg ofte at man selv må betale for utflukter som har med skolen eller noe med pensumet å gjøre. I dag var vi på kino og så Farhenheit 9/11 og vi møte betale selv, og lærer så at man burde se den filmen for at den kunne komme på en prøve eller eksamen. Det er ikke det at jeg ikke har penger til å betale 65kr for å se filmen, men at skolen skal betale for det som har med skolen å gjøre. Det kan jo hende at den er noen som ikke kan betale for alt når man skal på ting som skjer i skoletiden heller. Er ikke det en prinsipp sak? Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

på offentlige skoler mener jeg av prinsipp at man skal betale for minimalt. Utdannelse burde ikke komme ann på lommeboken. Derimot, på vgs har man stipendordninger (noe jeg egentlig ikke syns man burde ha), og da er det greit at elevene må betale litt selv.

Lenke til kommentar
Hei

Jeg irriterrer meg ofte at man selv må betale for utflukter som har med skolen eller noe med pensumet å gjøre. I dag var vi på kino og så Farhenheit 9/11 og vi møte betale selv, og lærer så at man burde se den filmen for at den kunne komme på en prøve eller eksamen. Det er ikke det at jeg ikke har penger til å betale 65kr for å se filmen, men at skolen skal betale for det som har med skolen å gjøre. Det kan jo hende at den er noen som ikke kan betale for alt når man skal på ting som skjer i skoletiden heller. Er ikke det en prinsipp sak? Hva mener dere?

HAHAHA, en kinobilett er ikke skolematriell, altså om det er plikt å se filmen MÅ skolen betale. MUHAHAHAHA!!

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke gitt 5 øre for å se Fahrenheit 9/11.

Hvorfor skal dette vissvasset være pensum i den norske skole?

Du kan forresten skrive at Bush er dement for å få ekstrapoeng av læreren din. Det mener den amerikanske legen Joseph Price. Joseph Prince har foretatt et langt og omfattende studie av en tekst og en videofilm, og på grunnlag av dette, drete seg ut i offentligheten.

Endret av alexf
Lenke til kommentar

Man betaler jo for bøkene, hvorfor ikke en kinobillett? Om begge deler burde være sponset eller delvis sponset er en annen sak.

Det er ikke mange dokumentarer som når kinolerretet så hvorfor skulle ikke det være pensum? Ja jeg vet noen av dere mener Moore er en løgner og at ingen derfor bør eksponeres denne filmen.

Gleder meg forresten til å se denne filmen. Likte du den, Zemeckis?

Lenke til kommentar

Hvis du går på U- skolen er dette brudd på grunnskoleloven. Skolen kan ikke legge opp til obligatoriske aktiviteter som elevene må betale selv, det være seg leirskole eller andre utflukter som er obligatoriske. Hvis eleven ikke vil/kan betale, skal skolen ha et alternativ som erstatter utflukten, og som gir et tilsvarende utbytte. Disse reglene har blitt kraftig innskjerpet i det siste, på grunn av saftig utflyting.

Er du elev i videregående er det noe helt annet. Da er det helt greit at skolen kan forlange slikt.

Hvordan jeg vet dette? Jo, jobbet som lærer i mange år..

Lenke til kommentar
Det mener den amerikanske legen Joseph Price. Joseph Prince har foretatt et langt og omfattende studie av en tekst og en videofilm, og på grunnlag av dette, drete seg ut i offentligheten.

Drette seg ut? Du må vel innrømme at det kommer an på hvem du spør? :ermm:

Lenke til kommentar
Det mener den amerikanske legen Joseph Price. Joseph Prince har foretatt et langt og omfattende studie av en tekst og en videofilm, og på grunnlag av dette, drete seg ut i offentligheten.

Drette seg ut? Du må vel innrømme at det kommer an på hvem du spør? :ermm:

Tja, vis du feks. spør Bush vil han vel mest sannsynnelig ikke huske å ha hørt om saken... :lol:

Lenke til kommentar
Det svarer veldig ikke spørsmålet mitt.

Prøv igjen. ;)

Ja, selvfølgelig. Dere som hater USA og Bush klynger dere til alle utsagn og påstander som setter en av de to i et dårlig lys.

Hvis jeg var lege, og hevdet bondevik var dement fordi han sov under landskampen, ville jeg ha tabbet meg ut da?

Lenke til kommentar

Jeg synes fremdeles at skolen burde betal for en kinovisning om det har med selve undervisningen. Det er min mening. Og i engelsken i dag, skulle vær og en av oss skrive og prate muntlig om den foran klassen. Og det kommer garantert at vi må prate om denne filmen. Vi betale jo flere 1000kr på bøker hvert år for å kunne gå på skolen og føle med i timen med lærebøkene. Vi var totalt 100 elever fra skolen som så denne filme. Og jeh tror verken skolen eller Prinsen hadde gått konkurs om de hadde måtte punge ut 6500kr. Eller de kunne ha delt på utgiftene. Og Prinsen kino kunne jo ha sendt filmen gratis. De 6500kr er like mye jeg brukte for å kjøpe bøker og utstyr da jeg gikk GK Elektro i fjor. Hadde såvidt penger til å skaffe penger til bøkene og utstyret jeg trengte.

Filmen sånn generelt var ok.

Endret av Zemeckis
Lenke til kommentar

Synest eigentleg at slike filmer som skal vissest i skulesamanheng go som har relevanse til pensum, burde skulen skaffa på DVD eller liknande (samt det som måtte være av tilatelser for å vise filmen for klassen). Slik at elevane slepp å reise ut av skulen og betale for kinobiletten samt at det då går and å sette filmen på pause og/eller finne fram igjen scener som det er ønskelig å diskutere nærmare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...