Gå til innhold

Hvorfor 1280x1024 og ikke 1280x960.

John Kr

Anbefalte innlegg

Hei Folkens

Jeg har alltid kjørt på oppløsning på min monitor (CRT) 1280x1024. Som jeg oppfatter det så er det en feil oppløsning, 1280x1024 er beregnet for LCD (5:4 format). En CRT har format 4:3 format og da burde jeg har 1280x960.

Alle de jeg kjenner kjører 1280x1024 med CRT monitor - hvorfor?

Hvilken oppløsning skal jeg velge og hvorfor?. :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppløsning er selvfølgelig smak og behag. Men en oppløsning på 1280*1024 er som du sier en 5*4 oppløsning. Da blir skjermbildet ikke riktig om du feks lager en runding i paint (eller ett annet programm) i den oppløsningen, så skifter til en 4:3 oppløsning, blir rundingen oval (kort fortalt). Dette er ikke ideelt om du feks skal bruke datamaskinen til slike ting.

Lenke til kommentar

en sirkel er mer korrekt sirkel i 5:4 kontra 4:3. Og siden LCD baserer seg på fikanta piksler og ikke ovale "piksler" som CRT gjør har vi denne standarden.

Så kan man spørre seg hvorfor 20" og 21" LCD går over til 4:3 og ikke vidrefører 5:4 standarden.

Visse ting skal man bare ikke tenke på :D

Lenke til kommentar
en sirkel er mer korrekt sirkel i 5:4 kontra 4:3.

Huh? Er en sirkel skapt i 4:3 så vil den se rar ut i andre bildeformater. Nå har en 17 og 19" LCD flere fysiske piksler i høyden, så det er ikke noen forskjell på bildet i realiteten, men en sirkel er en sirkel uansett bildeformat...

Lenke til kommentar
en sirkel er mer korrekt sirkel i 5:4 kontra 4:3. Og siden LCD baserer seg på fikanta piksler og ikke ovale "piksler" som CRT gjør har vi denne standarden.

Så kan man spørre seg hvorfor 20" og 21" LCD går over til 4:3 og ikke vidrefører 5:4 standarden.

Visse ting skal man bare ikke tenke på :D

:dontgetit:

Jeg er ihvertfall veldig glad for at ikke 5:4 videreføres. Mange spill antar 4:3 format, en del andre støtter forskjellige formater, men ikke 5:4. En del spill antar kvadratiske piksler, og vil da bli riktig også på 5:4 LCD, men langt fra alle. Og for filmtitting generelt virker det ekstra dumt med 5:4.

Jeg kan ikke benekte at 5:4 er et veldig greit format for websurfing, tekstbehandling, o.l. Men jeg legger ikke så mye vekt på det til mitt bruk. Gi meg heller en 4:3 eller 16:9 som kan snus.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det spørs vel hva man driver med. Personlig synes jeg 1024x768 er den optimale størrelsen for 19" CRT. På 21" 1280x1024 el 960 alt ettersom. Dette altså når det er snakk om websurfing, tekstbehandling osv. Spill kan gjerne kjøres mye høyere.

Jeg har forresten perfekt syn, så det er ikke snakk om at jeg er nærsynt hehe, men det er også mulig at hjernen min ikke "liker" de lavere oppfriskningsratene. Jeg klarer ikke tekstbehandling i mindre enn 100/120hz, da blir jeg irritert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...