Intel Zevz Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Jeg lurer på følgene: Jeg har et waterchill sett med en 120mm radiator. Er det ikke bedre effekt med at jeg setter radiatoren til og blåse igjenom isteden for å suge lufta opp? Da blir jo radiatoren kaldere statistisk sett. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 jo, det ville jeg tro Lenke til kommentar
Intel Zevz Skrevet 21. september 2004 Forfatter Del Skrevet 21. september 2004 Enig Lenke til kommentar
Intel Zevz Skrevet 21. september 2004 Forfatter Del Skrevet 21. september 2004 Noen andre som er enig? Lenke til kommentar
dreden Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Tror nok det er best å la den suge. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 (endret) kommer ann på viftens egenskaper. Noen suger best, mens andre tåler mer mottrykk. Min erfaring er at viftene har en tendens til å lage litt ekstra støy (kavitasjon?) når de suger. Endret 21. september 2004 av 356speedster Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Vel, denne loslitte linken viser at det er best å la viftene blåse (side 3). Men det tilsvarande for ei Papst vifte veit eg ikkje. Ein annan ting er at viftene gir ein meir turbulent strømmning på blåsesida enn sugesida. 356speedster: Tja, kavitasjon oppstår helst i sentrifugalpumper der væska går over til gass på grunn av hastighet og varme. Høg hastighet gir lavt trykk, dermed fordamper væska. Når hastigheten etterkvart blir mindre imploderer gassen og det kan dannas ein trykkdifferanse på opp mot 4000 bar og temperatur stigning på 500 - 800 grader Celsius. I ei vifte er mediumet gass allerde . . . Støyen kjem kanskje av at vifta nærmar seg max trykkbelastning, at den ikkje er designa for å suge, eller ein heilt annan årsak. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Må dere huske at hvis viften tar kjølig luft fra utenfor kabinettet, så igjennom radiator og inn i babinettet, så vil kabinettemperaturen bli høyere, mot ev. kjøligere vann. Hvis du lar viften dytte luften ut av kabinettet gjennom radiatoren og ut av kabinettet, så vil vanntempen troligvis bli litt høyere, men i tillegg så får du en lavere kab. temp. Det beste er å ha radiatoren utenfor kabinettet, eller lage et skille mellom raddisen og resten av kabinettet, som noen på forumet har gjort. Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Hvis den "suger" blir det best kjøling. Lenke til kommentar
dreden Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Vel, denne loslitte linken viser at det er best å la viftene blåse (side 3). Men det tilsvarande for ei Papst vifte veit eg ikkje. Ein annan ting er at viftene gir ein meir turbulent strømmning på blåsesida enn sugesida. 356speedster: Tja, kavitasjon oppstår helst i sentrifugalpumper der væska går over til gass på grunn av hastighet og varme. Høg hastighet gir lavt trykk, dermed fordamper væska. Når hastigheten etterkvart blir mindre imploderer gassen og det kan dannas ein trykkdifferanse på opp mot 4000 bar og temperatur stigning på 500 - 800 grader Celsius. I ei vifte er mediumet gass allerde . . . Støyen kjem kanskje av at vifta nærmar seg max trykkbelastning, at den ikkje er designa for å suge, eller ein heilt annan årsak. Vel, "SUGE" vil den jo gjøre uansett" Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Joda, men missforstå meg rett... For enkelt å skille mellom de to monteringsmulighetene det er med en vifte på en radiator, så regner jeg med at de fleste har denne oppfattningen av begrepene: Blåse = radiator er plassert på trykksiden av viften Suge = radiator er plassert på sugesiden av viften eller: Blåse = vifte --> radiator Suge = radiator --> vifte Regner med at du også forstod meg slik, men for å unngå missforståelser er det greit å ta det med "teskje". Lenke til kommentar
Intel Zevz Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Det er faktisk best at den blåser igjenom! Her er gradene på suge effekten: CPU 40c SYS 30c GPU 30c Med å blåse igjenom: CPU 36c SYS 27c GPU 28c NB dette er uten load Jeg har da brukt x800provivo amd643000 + abit hk Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Idle har så å si ingenting å si. Test ut load-tempen, det er den som teller. Lenke til kommentar
Intel Zevz Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Her er full load testen: Suge effekten CPU 42c SYS 35c GPU 38c Her er blåse effekten: CPU 38c SYS 29c GPU 34c Det hjelper veldig faktisk. Jeg har da satset paa dette med bil radiator teorien som er lagd for aa blaase igjenom. Kuttet da et hul i midt etasjen (maxi tower) plasserte vifta for aa blaase igjenom . Meget effektivt Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) Det beste er å ha radiatoren utenfor kabinettet, eller lage et skille mellom raddisen og resten av kabinettet, som noen på forumet har gjort. Jepp. =) Endret 22. september 2004 av Satrucci_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå