Gå til innhold

200 GB er i virkeligheten bare 137GB !

w2k

Anbefalte innlegg

Monterte nettop en WD 200 GB IDE ATA100 disk, i BIOS viser den kun(!) 137 GB og i Windows bare 127!!!, er dette en vits eller er det vanlig at harddisk produsentene snyter folk på den måten, noen som har hørt om like drøye eksempler???

Denne harddisken skal datakjeden få i retur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du må installere en oppdatering til ditt operativ system som gjør at det skjønner at det faktisk er over 120 gig som er installert.

Mange operativ system har 120 gig som maks, og vil ikke skjønne annet enn at du faktisk har installert en 120 gig harddisk.

Og, om en og annen vennlig sjel kan hjelpe meg med en link til en slik oppdatering hadde det også vært fint. :love:

Lenke til kommentar

Jeg har XP, og i BIOS viser den 137GB bare, så hva skal jeg gjøre...utenom noe med windows.

MS-6309 hovedkort, satte den nye disken på samme ATA100 kabel som min gamle WD30GB 7200RPM Ata100 disk. Den nye står som slave.

Endret av w2k
Lenke til kommentar
Du må oppdatere BIOS, hvis det lar seg gjøre. Så må du lese guiden det er linket til lenger opp her. Datakjeden kan absolutt ikke klandres for dette.

Skal prøve, fant en to år nyere BIOS update via MSI Live update, men når jeg leste om hva som var fikset og forbedret så stod det ikke noe om store disker, skal prøve fordet.

Er det ok å bruke MSI Live Update?, det programmet som liksom skal gjøre alt for deg...

Lenke til kommentar
Du må oppdatere BIOS, hvis det lar seg gjøre. Så må du lese guiden det er linket til lenger opp her. Datakjeden kan absolutt ikke klandres for dette.

Skal prøve, fant en to år nyere BIOS update via MSI Live update, men når jeg leste om hva som var fikset og forbedret så stod det ikke noe om store disker, skal prøve fordet.

Er det ok å bruke MSI Live Update?, det programmet som liksom skal gjøre alt for deg...

Det er nok fordi "problemene" med harddisk er fikset i en BIOS før den du fant.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
Forresten, hvilket hk er det snakk om, og hvor gammelt er det? Hvis det er et hk for f.eks. PIII, så tror jeg det kan være for gammelt til at det kan støtte større disker. Det kan også gjelde tidlige P4 hovedkort, men her vet jeg ikke.

Er et MSI MS-6309 hovedkort, fra år 2000/01 for Pentium III

Lenke til kommentar
Forresten, hvilket hk er det snakk om, og hvor gammelt er det? Hvis det er et hk for f.eks. PIII, så tror jeg det kan være for gammelt til at det kan støtte større disker. Det kan også gjelde tidlige P4 hovedkort, men her vet jeg ikke.

Han skriver hovedkortnummer lenger oppe her da

Lenke til kommentar

Klikk på linken og les! Der finner du alt du trenger å vite. Samme spørsmål dukker opp flere ganger hver dag, så derfor er det laget en egen tråd med løsningen. Tråden er til og med festet øverst i kateogorien lagringsmedier så alle skal få den med seg.

Jeg føler med fredrikrb når han blir frustrert over alle som fortsatt spør om det samme uten å se etter fasiten først.

Lenke til kommentar
Da kan det faktisk se ut som at BIOS aldri kommer til å støtte større disker enn den størrelsen. Jeg sjekket mitt første P4 hk, og heller ikke det hadde støtte for større disker enn 128 GB. Så du må nok kjøpe deg en egen harddiskkontroller.

Mener du det, hmm, jeg trodde det bare var å kjøpe og oppdatere BIOS på en maskin som tross alt ikke er så antikk, men da så, er det flere som kan bekredte dette?, står det noe sted hos MSI også?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...