ketle Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Jeg har: MSI KT4V Hovedkort AMD 2500+ Barton CPU Twinmos PC3200 2*512 minne Abit Geforce 3 200ti (skal kjøpe nytt snart, sansynligvis GeForce 6800) Bør jeg bytte hovedkort? Er det "waste" å ha denne CPU'n og minne, sammen med dette hovedkortet?? Er Abit NF7 ett bedre alternativ, eller er det penga ut av vinduet (dvs lite reel økning i ytelse?) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301432 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Hovedkort og CPU står godt i stil til hverandre. Det er ikke noe merkbart å hente på å bytte hovedkort. (Kanskje noen få prosent, men det teller jeg ikke som "merkbart", og i hvertfall ikke for "verd pengene") En raskere CPU kunne nok gjort større forbedringer. Det beste hadde nok vært Athlon64 3000+ til 3400+ med tanke på både ytelse og "mye for pengene", men det krever jo også hovedkort og da blir totalsummen ganske høy. Det finnes likevel et billigere alternativ: Athlon XP Mobile 2400+ og overklokking. Din nåverende 2500+ lar seg sikkert overklokke til ca 3200+ med litt god kjøling, mens en XP-mobile 2400+ lar seg klokke langt mer. Denne koster bare ca 900kr og er sånn sett "mye for pengene". Ellers: Det jeg skulle påpeke i den andre tråden var at du først og fremst burde kjøpe nytt skjermkort. (Jeg ser du har føyet på en parantes her.) Det er ikke sikkert du behøver å oppgradere så voldsomt som til Geforce 6800, siden nesten hva som helst vil gi deg myyye bedre ytelse enn Geforce3 Ti200. Jeg antar du vil holde deg til Nvidia så da kan jeg heller foreslå enten Geforce FX5900 eller Geforce 6600/6600GT. Disse er mye billigere enn 6800, men gir deg likevel en helt ny verden av ytelse i forhold til Gf3Ti200. Altså: "mer for pengene" en 6800. Lenke til kommentar
ketle Skrevet 21. september 2004 Forfatter Del Skrevet 21. september 2004 (endret) Hovedkort og CPU står godt i stil til hverandre. Det er ikke noe merkbart å hente på å bytte hovedkort. (Kanskje noen få prosent, men det teller jeg ikke som "merkbart", og i hvertfall ikke for "verd pengene") En raskere CPU kunne nok gjort større forbedringer. Det beste hadde nok vært Athlon64 3000+ til 3400+ med tanke på både ytelse og "mye for pengene", men det krever jo også hovedkort og da blir totalsummen ganske høy. Det finnes likevel et billigere alternativ: Athlon XP Mobile 2400+ og overklokking. Din nåverende 2500+ lar seg sikkert overklokke til ca 3200+ med litt god kjøling, mens en XP-mobile 2400+ lar seg klokke langt mer. Denne koster bare ca 900kr og er sånn sett "mye for pengene". Ellers: Det jeg skulle påpeke i den andre tråden var at du først og fremst burde kjøpe nytt skjermkort. (Jeg ser du har føyet på en parantes her.) Det er ikke sikkert du behøver å oppgradere så voldsomt som til Geforce 6800, siden nesten hva som helst vil gi deg myyye bedre ytelse enn Geforce3 Ti200. Jeg antar du vil holde deg til Nvidia så da kan jeg heller foreslå enten Geforce FX5900 eller Geforce 6600/6600GT. Disse er mye billigere enn 6800, men gir deg likevel en helt ny verden av ytelse i forhold til Gf3Ti200. Altså: "mer for pengene" en 6800. Takker for svaret, Sim1! Grunnen til at jeg har ett GeForce 3 kort er at det "nye" (halvt år gamle) MSI FX 5700 128mb kort plutselig takket for seg en kveld. Fikk igjen penger på garantien. Gf3 kortet er bare back-up til jeg får kjøpt meg ett nytt. Har da allerede 1500,- i potten og tenkte jeg skulle kjøpe noe som var bedre enn mitt gamle FX5700 kort. Er det allikevel overkill å kjøpe MSI GeForce 6800? Vurderer også ATI 9800 pro eller fx5900. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300896&cks=PRL Endret 21. september 2004 av ketle Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Hmm.. 2600kr. Det var ikke så galt nei. Du får sjekke ut litt benchmarks og se hvilke av kortene som gir tilfredstillende ytelse i de spillene du tror du kommer til å kjøre selv. Dersom alle gir tilfredstillende ytelse så går du for det billigste. Dersom bare det dyreste gir tilfredstillende ytelse så kjøper du det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå