endrebjo Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 (endret) Sitter her med noen geometrioppgaver (dødsenkelt ), og kom plutselig på den geniale "tingen" kvadratrot. Den kan jo brukes til masse forskjellige gøye ting, men er det noe som heter kubikkrot (roten av x^3 istedet for roten av x^2), og finnes det noe som kan regne den ut. Og hva kalles x^4, x^5 osv?? Endret 21. september 2004 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 (endret) Japp... det finnes kubikkrot... For alt over har man for alt jeg vet ikke noe navn... det blir fjerderota og femterota... osv. Edit: Det er enkelt å regne dem ut ved hjelp av kalkulator... ved algebra må man prøve å finne et uttrykk som det er lett å ta tredjerota av. F.eks. når vi har X^3+6X^2+12X+8 kan dette også skrives som (X+2)(X+2)(X+2) som igjen kan skrives som (X+2)^3 Da ser vi at kubikkrota av X^3+6X^2+12X+8 blir X+2 Endret 21. september 2004 av GolfBag Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. september 2004 Forfatter Del Skrevet 21. september 2004 Har kun 9.klasse pensum (+ repetisjon i 10. frem til i dag), så hvordan ganger man sammen tre parenteser i algebra?? Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 (endret) Gang først sammen to, og så ganger du med den tredje. Eks.: (a + b)(a + b)(a + b) = (a^2 + a2b + b^2)(a+b) = a^3 + 2ba^2 +ab^2 +ba^2 +2ab^2 + b^3 = a^3 + b^3 + 3ab^2 + 3ba^2 Eller du kan bruke en formel, men det kanskje er mest vits hvis du har flere enn tre. Endret 21. september 2004 av anderlin Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Per i dag finnes det vel kun formler til å regne ut til og med femtegradsligninger, ikke sant? Lenke til kommentar
Atpn Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Per i dag finnes det vel kun formler til å regne ut til og med femtegradsligninger, ikke sant? veit ikke hvordan det er mer formler, men kalkulatorer greier seg fint med x'te røtter hvor x er større enn 5. Dessuten har man jo at x√y er y^(1/x) Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Jeg har brukt kalkulator for mye, men hvordan regner man ut x^y uten? Klarer man det uten tabeller? Lenke til kommentar
Svin Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Jeg har brukt kalkulator for mye, men hvordan regner man ut x^y uten? Klarer man det uten tabeller? Intet problem sålenge y er et heltall. F.eks. x^5 = x*x*x*x*x. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Per i dag finnes det vel kun formler til å regne ut til og med femtegradsligninger, ikke sant? Det er vel femte (eller er det sjette?) ordens diff.ligninger hvis jeg husker riktig... Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Jeg har brukt kalkulator for mye, men hvordan regner man ut x^y uten? Klarer man det uten tabeller? Intet problem sålenge y er et heltall. F.eks. x^5 = x*x*x*x*x. Ja, ja, det er jo klart, men jeg tenkte på _alle_ y. Lenke til kommentar
Svin Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Jeg har brukt kalkulator for mye, men hvordan regner man ut x^y uten? Klarer man det uten tabeller? Intet problem sålenge y er et heltall. F.eks. x^5 = x*x*x*x*x. Ja, ja, det er jo klart, men jeg tenkte på _alle_ y. Det er fullt mulig, men en god del jobb. En kan rekkeutvikle y^x som 1 +((xln y)^2)/2! + ((xln y)^3/3!) + .... ln y må så rekkeutvikles som (y-1) - (1/2)(y-1)^2 + (1/3)(y-1)^3 - .... Det enkleste er nok å bruke kalkulator Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 (endret) Morsomt, da fikk jeg svar på noe jeg har lurt på en stund. Takk! Men jeg tror jeg tar med meg kalkulatoren på eksamen neste gang også, ja. Endret 23. september 2004 av anderlin Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Hva røtter angår, er røtter like naturlig som eksponenter. Akkurat som at "opphøyd i andre" til svarer kvadratrot, og "opphøyd i tredje" tilsvarer kubikkrot (eller tredjerot), kan man godt si at a^x forholder seg til x-te-rot. Roten er altså det inverse av en eksponent, noe vi finner igjen i at kvadratrot kan skrives som a^(1/2). Tredjerota kan skrives som a^(1/3), og x-te-rota kan skrives som a^(1/x). Nullterot eksisterer derfor ikke Forøvrig er det fulle av denne utledningen at x-rot(a^n) = a^(n/x).. Denne fremstillingsmåten er særdeles nyttig ved integrasjon og derivasjon. Lenke til kommentar
rlz Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Per i dag finnes det vel kun formler til å regne ut til og med femtegradsligninger, ikke sant? Nils Henrik Abel beviste at femtegradsligninger er uløselige. Vi kan løse polynomligninger opp til 4. grad. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Nils Henrik Abel beviste at femtegradsligninger er uløselige. Vi kan løse polynomligninger opp til 4. grad. Vel å merke uløselige ved normal analytisk matematikk. De er ennå fult løselige grafisk og nummerisk. Lenke til kommentar
rlz Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Nils Henrik Abel beviste at femtegradsligninger er uløselige. Vi kan løse polynomligninger opp til 4. grad. Vel å merke uløselige ved normal analytisk matematikk. De er ennå fult løselige grafisk og nummerisk. Seff, men det er ikke like "1337". Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 jepp, kubikkrot finnes, bruker det masse på skolen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå