x-ray-cat Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 * Prosessor med 900-1000 mhz og tvilssomt men kanskje ram på et fra 128-300 mb. Men det er bare hvis broren min går til anskaffelse av nytt hovedkort og prosessor.. (Noe som jeg tviler sterkt på at han kjør med det første. Han har den på rommet og trenger den til skolearbeid. Så han kommer nok til i tillegg til dette bare bruke den til lett internettbruk; msn og sånt). Er helst åanskaffelse av usb2 som gjør det aktuelt for han å oppgradere. Den støyer også en del... Men vi har et 100 mbps nettverskkort fra 3com liggende som jeg tviler på vil bli brukt i en annen pc ed det første. Elllesr tror jeg nok at jeg må kjøpe prosessor , ram etc i tillegg. Men går det an å kjøpe et hovedkort som egner seg til serverbruk med mange hardiskplasser og sette det i et vanlig kabinett? Har lest at på en webserver må man ha en statsik ip-adresse . Men den trådløse ruteren vil jo generere interne faste ip'er i nettverket vil jeg tro. Kan jeg ta kjøre en webserver og sette opp en fast ip (som er det samme som en statsik ip vel?!) i nettverket og bruke den til webserver-adresse? Slik jeg slipper å betale ca. 100 kr i måneden til lyse (ISP'en) for en fast ip? Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 til deg x-ray-cat!! lyse skal nå øke hastigheten sin til 4 mbit/s fra 1 oktober! eg har lyse det er helt rått I already know. Har du hatt det lenge? De har holdt på her utenfor et par uker. D ekobbe mest nå for tidå kvartalet nerfor. Eg trodde me fekk de ca. 2 uker itte de hadde begynt å legga kabel i gadå som eg bodde i. Me har upc på tv'en nå. Har du lyse på tv? Kordan funke det? e dekoderen raske i oppstarten? Raske generelt? E bildene bra? Virke det fint? Lite feil? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Ja, statisk IP = Fast IP, men: Serveren vil ha to IP-adresser: En som vil være 192.168.1.1 hvis du følger mitt oppsett og en som vil være noe helt annet, og som vil være den du får fra Lyse. Ditt hjemmenettverk og Internett er to separerte nettverk, (se på det som to rom,) og serveren er "døra" som forbinder disse. All trafikk mellom hjemmenettverket vil gå gjennom serveren din, og du er da mye bedre beskyttet mot virus, siden maskinene dine ikke har egne IP-adresser. All trafikken som kommer fra hjemmenettverket ditt og ut på Internett vil ha samme IP-adresse, nemlig den du får fra Lyse. Om du får den via DHCP har jeg forstått det som at den er den samme så lenge du ikke bytter nettverkskort eller Lyse bytter DHCP-server. Du må slå av DHCP i den trådløse routeren sånn at den ikke konkurrerer med serveren din. Jeg skjønner ikke hvorfor du vil ha et "server"-hovedkort da du sikkert klarer deg med en vanlig maskin til ditt bruk, og det er vesentlig billigere. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Tenker helst på hardiskplass når det gjelder hovedkort. Vet du om jeg kan bruke scsidisker? Slik jeg får plass til flere i f.eks. en av cd-rom-brønnene? Tror jeg bare trenger en vanlig cd-rom i den. Har telenor Adsl nå. Ip'en min forandrer seg litt når jeg f.eks. restarter adsl-modemet. Men jeg tror de 3 føste sifferne er de samme som de alltid vært. Med lyse er jeg jo alltid koblet til, så da blir vel iå'en fast. Uten jeg har noen garantier for at dne blir skiftet eller ikke. Men kan jeg bruke en adresse som ruteren eller det serverprogrammet lager som en alternativt utvei? Med tanke på webserveren... MEn hvis jeg slår av DHCP på ruteren, vil DHCP'en på serveren være bedre enn den på ruteren? Har WEP/WPA noe med dette å gjøre? Eller er det bare sikkerhetskryptering på det trådløse området av ruteren? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Grunnen til å slå av DHCP på routeren er at den og serveren ikke skal krangle om å dele ut IP-er. Jeg spør igjen: Hvor mange GB er det du skal dele ut på serveren din? Det er vel så godt som ingen som trenger 8 disker? 2 disker med 300GB hver bør vel holde lenge? WEP-kryptering bør du ha på uansett, men som sagt er nok statiske IP-adresser til alle maskinene på nettverket å anbefale. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 23. september 2004 Forfatter Del Skrevet 23. september 2004 Tenker bare i lengden liksom... Vil idag bruke 200 eller 250 gb hdd, Siden jeg tror 300 gb og over kun fås med under 7200 rpm. Lenke til kommentar
Instict Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 til deg x-ray-cat!! lyse skal nå øke hastigheten sin til 4 mbit/s fra 1 oktober! eg har lyse det er helt rått I already know. Har du hatt det lenge? De har holdt på her utenfor et par uker. D ekobbe mest nå for tidå kvartalet nerfor. Eg trodde me fekk de ca. 2 uker itte de hadde begynt å legga kabel i gadå som eg bodde i. Me har upc på tv'en nå. Har du lyse på tv? Kordan funke det? e dekoderen raske i oppstarten? Raske generelt? E bildene bra? Virke det fint? Lite feil? norsk? Lenke til kommentar
corpus Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 QUOTE (x-ray-cat @ 22/09/2004 : 16:09) Helst ikke. Tror jeg ikke kommer til å ha bruk for linux på klientene. Hvorfor lurer du på det? Er det en fordel å ha linux på klientene i tillegg til windows (xp)? Nei jeg vet ikke, men jeg bare lurte på om hvis jeg skal ha server og om det går ann å ha forskjellige OS'er og likevel kunne dele alle filer. Bare slik at det er på det rene. Man trenger ikke å har Linux på noe annet enn serveren. Kjør Samba som filserver. Det er revnende likegyldig hvilket OS klientene har... Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Kan du prøve å skrive med avsnitt, er du snill? Det er litt vanskelig å følge med i hva du egentlig skal ha hjelp til. Ip-adressen endrer seg fordi ISP (leverandører av internett) har en "pool" av ipadresser som er mindre enn den totale andel av kunder. Dette sikkert for å spare penger, og fordi til enhver tid er ikke alle på internett. Slik at når du skrur av datamaskinen for natten vil ip-adressen din frigjøres etter en stund. Når du da skrur på maskinen igjen, vil du kunne risikere at du får en helt annen ip-adresse. I praksis vil dette ikke skje med bredbåndskunder før etter en lengre periode. Og hva skal du med så mange harddiskplasser? ikke nødvendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå