x-ray-cat Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Skal snart gå over til lyse fiberbredbånd (2mbit opp/ned) Og har etter å vært på forumet her, begynt å leke med tanken å sette opp en server til det kommende trådløse nettverket. Vi skal bruke en trådløs ruter, så der vil være minst fire porter til kalbet tilkobling til nettverket. Serveren skal mest sannsynlig stå nærme ruteren i samme rom. Så jeg går ut ifra at det lønner seg og at dere anbefaler å koble serveren sammen ruteren med kabel!? Til tross for at vi skal bruke minimum 802.11g-standarden med 108 mbps.. Jeg ønsker at serveren skal kunne brukes som en hjemmeserver det kan streames musikk, film, bilder og andre evt. filer fra til de resterende maskinene/klientene?(rett meg hvis jeg bruker klienter feil nå) i nettverket i tillegg til dvd/harddiskspiller med nettverksport som f.eks. kiss dp-558. Ønsker også å bruke den som webserver for mine evt. websider og til å lagre backup av dataer som er lagret på harddiskene til pc'ene. Jeg har hørt at det anbefales å bruke linux eller et unixbasert operativsystem (linux er vel bare et operativsystem?) istedenfor microsoft sine (server)-operativsystem. Og disse er gratis vel? Har dere noen anbefalinger til hvilken jeg bør bruke? Også lurer jeg på om jeg bør skaffe et serverkabinett eller kan jeg bruke et vanlig pc'kabinett? Jeg vil ha muligheten til å ha plass til et x antalll harddisker (hva er vanlig?) Gjerne 6-8 stk'er. Og et cd-rom slik jeg kan installere ting på serveren. Ar erfaring når det gjelde å sette sammen pc-komponeneter. Har jeg bare satt inn PCI-kort og en harrdisk, så jeg setter pris hvis dere tipser meg litt om hva jeg må gjøre og hva jeg ikke må gjøre. Hvilke komponenter trenger jeg for å sette sammen denne serveren og hvor gode bør de være? Trenger jeg et spesifikt hovedkort og brikkesett eller andre spesifikke typer av komponentene eller? Har hørt at en PII/PIII prosessor på 200-400 mhz og 256 ram holder... Er i det hele tatt IKKE nødvendig å kunne spille igjennom serveren! Hadde vært fint hvis dere satte opp oppsett som dere anbefaller etter til det bruket jeg har nevnt og gjerne anbefalte leverandører av de forskjellige delene i denne tråden. Med f.eks. linux eller et annet unixpassert operativsystem, hvordan vil det se ut når jeg browser i filene på serveren fra en pc med win xp eller en kiss DP-558/DP-508 hardisk/dvdspiller? Vil mappene, strukturen og filnavnene være like? Eller vil dette på noen måte bli annerledes? Akkurat slik en cd brent i IS-ETELLERANNETNR på en mac blir annerledes på pc, eller så var det omvendt Joliet til mac. VIl det bli annerledes pga, overgangen fra det aktuelle operativsystemet på serveren til ntfs som jeg bruker i win xp? Hvis noe er uklart, setter jeg pris på at dere gjør meg klar over det. De aktuelle komponentene er aktuelle å kjøpe brukt. F.eks. kjøpe en brukt pc på qxl og bruke ra'en og prosessoren til serveren. Hvis dere skal kvitte dere med noe, så kan dere jo si ifra:) Håper på at det er noen her som har interesse og kompetanse til å veilede meg i det jeg ønsker og bør vite om dette her. Takker for all support! Lenke til kommentar
henrikw Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 (endret) Server: så stor som du har råd til, men alt i fra 486 og oppover går (anbefaler 300Mhz+) OS: Debian Med debian har kan du sette opp hva som helst av servere til ditt bruk, for å nevne noen: Filserver: SAMBA Webserver: Apache Database: MysSQL ftp-server: proftpd/vsftp Det beste av alt, det er gratis! pm/mail meg hvis du trenger hjelp Endret 21. september 2004 av henrikw Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 21. september 2004 Forfatter Del Skrevet 21. september 2004 (endret) Er 486 hastighet på prosessor, hovedkortstandard eller hva? Takk for svar. Men du gidder ikke være litt mer utdypende? Hva med ram og kabinett? Ønsker å bruke minst mulig penger på en server som er rask nok til mitt bruk. Gjør det noe med f.eks pentioun II men 300-400 MHZ eller lønner III seg mye mer og hvorfor? Tenker gjerne å kjøpe deler som kabinett, kabler, prosessor og ram billig og gjerne brukt. Det er helst harrdiskene jeg vil invistere litt mer i og gjenre kjøpe nytt av. Leste noe om at man kunne sette det opp på 2 måtter. På den ene måtte de fleste være likse store. Forsto det som at hvis jeg hadde f.eks 5 på 80 gb og en på 100, så måtte jeg sette lagringsplassen til 80 gb på alle, og ta taper jeg jo litt plass.. Er dette rett? Hvilken måtte anbefaler du å sette det på? Ble litt klokkere. Men ikke så mye på hardwaredelen av ditt svar bortsett fra det med prosessoren.. Men takk for informasjon om softwaren Endret 21. september 2004 av x-ray-cat Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Hvis du ikke har noe erfaring med Linux, så anbefaler jeg deg å bruke windows2000pro som operativsystem (ikke win server versjonene). Legg inn følgende på maskinen: Win2000pro eller WinXPpro Apache 2.0 (gratis webserver m/PHP støtte) MySql (gratis database) Alternativt ActivePerl hvis du programmere CGI (gratis) En eller annen gratis FTP server (søk på download.com) RealVNC, gratis fjernstyring av serveren (remote desktop) Da har du en grei server som er enkel å administrere hvis du er vant med windows. Ang maskinvare så holder det f.eks med en eldre P3 500Mzh. Dvs at det billigste du får kjøpt i dag duger i massevis. Bruk noen ekstra hundrelapper på et godt nettverkskort som ikke har Realtek brikke. 3Com og Intel er kjent for gode nettverksprodukter. Det kan være lurt å kjøpe et litt dyrere hovedkort med integrert skjermkort og nettverkskort, du sparer ofte penger på det, samtidig som det blir ferre komponenter som kan skape problemer i maskinen. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 21. september 2004 Forfatter Del Skrevet 21. september 2004 Hva med kabinett da? SKal jeg bruke et vanlig? Hvor stort da? Eller et serverkabinett, slik jeg plass til flere harddisker? Eller er det helst hovedkortet kabinettet avhenger av? Tror jeg vil gå fra software basert på unix/linux eller det som ble nevnt først. Det er gratis. Og å sette opp det er vel ikke så stress? På pc vil jeg ha xp, men på en server bryr jeg meg ikke så mye om det grafiske grensesnittet og hvilket os det er. Og det er vel ikke ulemper med å bruke dem istedenfor et microsoft os vel? Er det fordeler og ulemper med det ene eller det andre? Lenke til kommentar
henrikw Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 hvis du ikke kan linux så er nok det en vanskelligere løsning enn windoze, men dog gratis. du bør rekne med noen timer med lesing av howto's hvis du er linux-noob Når det gjelder hw så gjelder det jeg sa i første post. kjøp det du har råd til, overdimensjoner gjerne, men se det i forhold til det du skal bruke det til. se også speedster sin post ang. hw Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Går det greit at det er Linux på serveren og både Linux og Windows på klientene? Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Helst ikke. Tror jeg ikke kommer til å ha bruk for linux på klientene. Hvorfor lurer du på det? Er det en fordel å ha linux på klientene i tillegg til windows (xp)? Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Helst ikke. Tror jeg ikke kommer til å ha bruk for linux på klientene. Hvorfor lurer du på det? Er det en fordel å ha linux på klientene i tillegg til windows (xp)? Nei jeg vet ikke, men jeg bare lurte på om hvis jeg skal ha server og om det går ann å ha forskjellige OS'er og likevel kunne dele alle filer. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 (endret) Ok. Var litt usikker på om det var et innlegg dedikert til meg eller ikke. Siden du er den første som bruker denne tråden til å spør om hjelp:) Men over til mine spørsmål: Kan jeg bruke vanlige kabinett eller burde jeg bruke serverkabientt? Så et til ca. 500 kr på en databutikk. Og hovedkort? Er det hovedkort og kabinett som jeg bør bruke hvis jeg vil ha min. 6 hardisker i? Gjerne opp til 8. Dere kan jo linke dem og si va de heter og sånt. Hadde vært fint hvis dere hadde satt opp et oppsett av komponenter og hvor gode de var og gjerne prisen som dere mener hadde funket til mitt bruk. Har blitt fortalt at jeg skal kjøpe så bra som jeg har råd til. Men på serveren sett bort fra det hardiskene ville ha kostet, kunne jeg ha tenkt meg å brukt et budsjett på 1000-3000 kr. Kan jeg få noe som fungerer bra til det jeg ønsker å bruke serveren til for den prisen. Kan evt. spytte i 500 kr til, hvis det anbefales. Jeg tror jeg vil ha 200-250 gb i den føste hardisken. Men vet dere om at alle bør ha like mange gb? Jeg har skrevet litt mer detaljert om det spørsmålet lenger oppe. Når det gjelder ram? Hva burde jeg bruke der? Sd. Rdd eller Rdram? PC2700 PC3200 eller tidligere versjoner? Hva er dette for noe egentlig? Modellnr på hvor rask rammen er eller? Og hva er Dimmram? Og hva trenger jeg når det gjelder kjøllingen, vifter og sånt? Hvor mange? hvilke Kabler trenger jeg? Sitter på en dell dimension 8200. Den er det en intern harddisk i. Tror det kan det hat blitt sagt at jeg kan sette inn en til som slave. Men jeg tror at da jeg satt inn harrdisken, så jeg at det på bufferen sto master1 og slave 1 og master 2 og slave2. Men nå husker ikke jeg om bufferen satt på hardisken eller i hovedkortet Endret 22. september 2004 av x-ray-cat Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) Siden du skal streame MP3 og film så holder det kanskje ikke med det dårligste av det dårlige, men det kan hende jeg tar feil... Sånn jeg har det hjemme: Innlinje--->Modem--->Server/brannmur/DHCP+++ som er en gammel compaq-PC på 400mhz og med to nettverkskort som kjører ClarkConnect(*)--->Switch--->klienter. *Clarkconnect er en Linux-distro som er skremmende enkel å sette opp. Jeg hadde aldri bruk Linux før, men det var up-and-running på en halvtime. Du gjør grunnleggende oppsett på maskinen, så gjøres resten via et veldig enkelt web-grensesnitt fra en av de andre maskinene. Den Dell'en du snakker om, er det en maskin du vurderer å bruke som server? Endret 22. september 2004 av G2Petter Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Nei ikke i det hele tatt. Det e den beste maskinen i huset. Til tross for at det er p4 2.0 Ghz. Men den dugger til de grafiske programmene, film og lydredigering og de få spillene jeg spiller, eks. Hitman, gta vice city. Det er uaktuelt. Lillebroren min fikk nettopp en stuepc. Met et sånn itx-hovedkort (tror det er det det heter). Med en prosessor på 900-1000 Mhz. Lurer på om jeg evt. kan bruke den CPU'en til serveren? Har lest litt på pcworld.no og har lest og festet meg litt på en Debian-distribusjon og det andre som ble anbefalt ovenfor. Men det sto noe om at skolelinux var basert på det (skoleliux.no). Men forsto det som at det var veldig vanskelig å sette opp. Men er det ikke kommando'er ol. det går i når man innstallerer linux? Går det ikke fint å innstallere en debian-distribusjon hvis en føger guider på nettet og setter av de timene som gj.snittlig trengs når en som behersker pc+win xp mer enn det som skal til bare for å bruke pc og xp skal sette det opp? Linux virker jo litt spennende og gøy å sette oppp. Og når det er gratis, og jeg kan bruke de foreslåtte programmene til det jeg ønsker med tjeneren og kan få så mye ut av maskinvaren med å bruke linux/unix sammenlignet med windows sine os.. Som nevnt vil jeg kjøpe delene jeg trenger for å kjøre en server med oppgaver som mediaserver, webserver og evt. backupserver. billig på nettet, brukt eller nye. Er foreløpig bare to klienter som skal knyttes til tjeneren. Men det er veldig aktuelt at det vil komme flere. Deriblant bærbare. Går det an å gjøre det mulig å lagre og hente innhold på serveren fra en mac (bærbar med os X)? I tillegg til pc'ene som kjøre win xp? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) Ja, en prosessor på 900-1000 mhz vil kunne fungere fin som smør, det, men jeg forstod det som at dette var broren din sin PC? Det er ofte greit å bruke en dedikert PC som server, da men er mye mer avhengig av reboots på en desktop-PC, og da vil Internetten forsvinne p åalle de andre maskinene. Sånn jeg ville gjort det: Skaff deg en PC med to nettverkskort. Last ned ClarkConnect fra www.clarkconnect.com (Gå til community og last ned home, da den har støtte for apache (webserver)) Pass på å ha dokumentasjonen fra ISP-en din tilgjengelig når du installerer. Pass på å innstallere SAMBA som er en filserver for smb (windows-nettverk) og apache. Så setter du enten opp DHCP (utdeling av IP-adresser eller static IP (faste IP-adresser, noe jeg liker best.) Sett gjerne serveren til å ha IP-adresse 192.168.1.1 og la de andre maskinene begynne på 192.168.1.2 og jobbe seg oppover. Så konfigurerer du det andre nettverkskortet til å koble opp mot Internett (har du Tiscali m.fl bruker du DHCP, har du Telenor bruker du PPPoE). Så setter du opp routeren til kun å route og ikke fungere som DHCP eller noe annet styr, deaktiver gjerne brannmuren i den, og til slutt setter du opp windows-maskinene med riktig IP-adresse. Da skal du i teorien kunne komme deg ut på Internett. SAMBA har jeg ikke noen erfaring med, men apache kan du google og spørre etter hjelp på Linux/Unix-delen av forumet. For å få et grafisk konfigurasjonsverktøy kan du skrive https://192.168.1.1:81 i browser-vinduet ditt. Derfra kan du aktivere at SAMBA og Apache skal starte når maskinen starter. Siden jeg installerte CC på nytt på grunn av en feil jeg gjorde (glemte passordet ) har systemet vært oppe uten restart i 35 dager og en og en halv time. ---------- Grunnen til at jeg anbefaler CC er at det er veldig lettå sette opp. Det finnes sikkert "bedre" distroer, men jeg syntes det var veldig greit for å få smaken på Linux. Nå bruker jeg Fedora Core 2 mest mulig i stedet for WinXP som desktop-OS etter at jeg prøvde meg på CC for første gang. Endret 22. september 2004 av G2Petter Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) Koster CC penger eller fant eg feil nedlastings side? Endret 22. september 2004 av meanbean Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Det er CC-Professional som koster penger. Den finnes en office-versjon som er støttet og gratis, mens home er community-basert og med støtte for flere programmer (bl.a. apache) Gå på community-delen, der kan du laste ned cc. http://www.clarkconnect.org/webapp/downloads.jsp - Direktelink Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Nei. Tenkte ikke å bruke hans pc som server. Tenkte å bruke prosessoren bare. Han fikk den gratis av en pc-entusiant som hadde bygget selv. Hovedkortet hadde ikke støtte for usb2. Og det er bare plass til ett PCIkort. Og det skal helst brukes til den stuepc'en som han fikk. Vill ehatt usb, med tanke på det trådløse nettet, hvor je gville at vi skulle brukt en usb-antenne av g-standarden. Med usb 1 oppnår man ikke så høy hastighet vet du. Minne er vel i denne pc'en på litt over 256 ram etter det jeg kan huske. Men så lurte jeg litt på om det kunne vært en ide å bytte ut hovedkortet og CPU'en med noe bedre. Usb2 og min. 2 ghz... Hvis det ikke ville bli for dyrt da. Det som er litt merkelig er at han sa at hardisken var på 200 gb. Da vi fikk den var det linux i tillegg til win 2000. Vi formatterte hardsiken og gjorde alle partisjonene til 1 partisjon. Når vi starter maskinen står det i bios før vi kommer inn i xp at der er 200 gb. Men på egenskaper til harddisken inne i xp, står det at det bare er ca. 120-130 gb. JEg vet at det alltid er mindre gb en det som er oppført på hardisken, men 70 gb er jo litt drøyt. Vet noen her hva dette kan komme av? Jeg forstår det som at det er smartes å bruke SCSI-harrdisker pga. at de er raskere og bruker der samme grensesnittet som cd/dvd-rom? (rett meg hvis jeg tar feil), noe som gjør at man får plass til flere harddisker? Leste at servere normalt hadde plass til 8 harddisker? Er dette spesielle hovedkort/kabinett eller? Og benyttes bare SCSI i slike tilfeller eller IDE i tillegg? Hva er forskjellen på SCSI 68pin og 80pin? Hvilket burde jeg evt. bruke? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) Jeg synes det er litt vanskelig å få med innholdet i det du skriver, det blir på en måte litt "fort"... Snakker du om serveren nå? Til en vanlig hjemme-server trenger du ikke noe server-kabinett. Som sagt kjører jeg serveren min på en gammel Compaq stasjonær jobb-PC rett og slett fordi den er liten. Det er heller ikke noe stort poeng med SCSI, da du ikke vil merke noen forskjell når du bare skal streame over nettverket. Edit: Jeg anbefaler å kjøre kabel mellom routeren og serveren hvis de allikevel skal stå i det samme rommet. Det er billigere og mye mer stabilt. Ang. HDD-"problemet": Stikk innom "lagringmedier"-kategorien på forumet, der er det en sticky om det. Edit igjen: Jeg har ikke noe bedre å finne på, så jeg gir deg linken til den stickyen her. http://forum.begin.no/index.php?showtopic=165302 Endret 22. september 2004 av G2Petter Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Snakket litt om broren min sin pc i første avsnitt. Litt urelevant i denne tråden, men jeg fohørte meg bare litt siden det er denne tråden je gholder meg mest i nå for tidne. En liten avsporing med andre ord. Men i nederste avsnitt ang. SCSI-hardisker gjelder serveren.. Men hvis jeg bruker et vanlig kabinett en f.eks et serverkabinett som jeg så til ca. 500 kr. Får jeg plass til 6-8 hardisker da? Gikk vel litt fort. Men vet du noe om det jeg spurte om i forrige innlegg? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Med et big/fulltower vil du kunne få plass til det, men hovedkortet støtter typisk ikke mer enn to disker. Det du kan gjøre er å kjøpe et IDE-kontroller PCI-kort. Det tror jeg ikke koster allverden, og da har du plass til flere disker. Om du trenger det er annet spørsmål? Hvor mange GB filmer og sånt er det som skal ligge på den serveren? Kan du liste punktvis hvaslags hardware du har nå som du kan ofre til bruk i en server? Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) til deg x-ray-cat!! lyse skal nå øke hastigheten sin til 4 mbit/s fra 1 oktober! eg har lyse det er helt rått Endret 22. september 2004 av eddielie30 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå