sprml Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Hei. Jeg lurer på følgende... Har "bredbånd" fra UPC, og vil kjøre opp et par pc'er på nettet - og gjerne ha litt sikkerhet samtidig. Har tenkt på en egen hw firewall siden det tar lite plass. Men jeg har også sett routere med firewall funksjonalitet (jfr Dlink DFL-200 vs Dlink DI-604 - er sikkert andre bedre produkter, men jeg så på disse). Hva er egentlig forskjellen, rent bortsett fra "bedre" firewallfunksjonalitet i firewall'en? Begge typene har switch på innsiden og dhcp støtte, samt NAT/firewall.... Lenke til kommentar
bitcowboy Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Den største forskjellen som du da kaller "bedre firewallfunksjonalitet" består i at en FW ikke bare "skjuler" maskinene dine fra internett, men faktisk kontrollerer data-pakkene som går gjennom den. NAT-FW som de fleste router har, innebærer jo egentlig bare at maskinen din ikke er synlig på internett og dermed ikke kan angripes "aktivt" - men du kan fortsatt selv utløse (fra innsiden) trafikk til denne maskinen som du egentlig ikke vil ha. En ekte FW med så kallt "packet-inspection" vil undersøke hver datapakke på dens innhold og stanse det (muligens) før det når en maskin på innsiden, selv om denne maskinen har "forespurt" / bedt om å få trafikken. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 DI 604 har faktisk en ganske avansert FW med Stateful Inspection med de siste firmwarene og beskyttelse mot DOS angrep. Lenke til kommentar
bitcowboy Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Stemmer det med D-Link ... men jeg hadde ikke rørt D-Link produktene med hansker på - hører mye dårlig om dem. Lenke til kommentar
sprml Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Takker så mye for svar. Tror nok jeg vil ha en liten hw firewall rett og slett pga hendig størrelse og konsistent funksjonalitet uavhengig av hva slags maskiner/os som kjører på innsiden. Jeg har selv ingen erfaring med Dlink, men jeg så på mikrodatorn.se at DI-804HV ble best i test, så det kan vel ikke være helt galt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå