enemigo Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 (endret) Hei Sitter og ser på headset på hpx.no - Trenger et headset til mp3 spiller'n. Vil gjerne ha et lettdrevet headset for å beholde batterikapasitet. Har sett på: Beyerdynamic DT131 Beyerdynamic DT231 Beyerdynamic DTX20 Det er jo praktisk med øreplugger (DTX20), og de er lettdrevne 116dB. Men et lukket sett som DT231 gir jo bedre lyd. Det har 95dB(1w/1m?), vil jeg ha lyd og batterikapasitet igjen? Ser disse ligger på 32 ohm, er det greit til en liten mp3-spiller? Knut Edit: Skulle kanskje vært posta i mp3spiller forumet? Vel kan jo hende jeg får svar her likevel? Endret 21. september 2004 av enemigo Lenke til kommentar
JensL Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Alle de du nevner er lettdrevne nok. DTX20 (ørepluggene) vil dra minst strøm, men også låte dårligst. DT131 og DT231 vil være rimelig like strømkrevende, men du vil muligens kunne spille litt lavere med DT231 siden den er lukket, og du trenger ikke spille høyt for å overdøve annen støy. Jeg har prøvd begge disse to med min iRiver, og det har funka helt utmerket, men jeg har ikke målt batterilevetida. Tror ikke det er så veldig stor forskjell, noe vil det være selvfølgelig. Den mye bedre lydkvaliteten veier opp for litt kortere spilletid. Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 21. september 2004 Forfatter Del Skrevet 21. september 2004 Takk for svar! Jeg er veldig nær ved å bestille 231'ene nå. Sennheiser 497 er forsåvidt også et alternativ. Men, det er et men. Jeg sykler endel og burde kanskje velge et headset som passer under hjelmen (syklinger skummelt). Siden jeg herjer rundt i veien så er det vel en fordel å velge headset/plugg som ikke tetter igjen øra. Finnes det noe med bra lyd til dette bruket? Hvis ikke bruker jeg bare noe billigplugger til sykling og noe skikkelig til gåing. Knut Lenke til kommentar
JensL Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 (endret) Jeg sammenliknet DT231 og HD497 en gang, og DT231 var bedre på de fleste områder. Det er nok litt mer bass i HD497, men den var litt overveldende. De er omtrent like store. Putene på DT231 er i velur og mer behagelig. Når det gjelder sykling og sånt, bruker jeg selv vanlige øretelefoner (Sennheiser MX500), mye fordi det er enklere og lyden er grei nok. Det er definitivt greit å høre litt av det som skjer rundt deg når du sykler, ihvertfall i Oslo-trafikken. Ofte sitter ikke store hodetelefoner godt nok fast på hodet heller. Endret 21. september 2004 av JensL Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 21. september 2004 Forfatter Del Skrevet 21. september 2004 Takk, da bestiller jeg DT231! Så får jeg heller kjøpe noe plugger når sykkelsesongen kommer tilbake. K Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 24. september 2004 Forfatter Del Skrevet 24. september 2004 Da har jeg fått og prøvd mine nye DT231. Jeg er litt usikker på hva jeg skal si om dem. Mitt første inntrykk er en litt lite definert bass og jeg hadde håpt på et litt mer åpent, dynamisk lydbilde. Men dette kommer seg kanskje etter litt innspilling. Headsettet har forresten mer enn nok lav bass for meg, om enn ikke så thight. Det kan imidlertid meget godt hende at min kritikk ikke skal rettes mot headsettet, men heller mot signalkildene. Det har seg slik at jeg for øyeblikket sitter på en særdeles sucky samling signalkilder. Onboard lydkort på intel 855 hovedkort i bærbar PC og Creative MuVo MP3 spiller. Presisjon og dynamikk er vel kanskje ikke optimalt på disse. Særlig MP3 spiller'n silter med kontroll på de laveste frekvensene. Skulle hatt den gode gamle Rotel CD spiller'n min her på studenthybelen min nå ja, så hadde jeg hvertfall fått bekreftet om det er signalkilden som er problemet. Uansett. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal beholde headsettet. Kanskje jeg skulle valgt noe mer lettdrevet noe? Og dyrere selvfølgelig Eller er headsettet mer enn bra nok, slik at jeg helder burde vurdere å kjøpe en skikkelig MP3 spiller? Savner "dynamikk" og "luft" i lydbildet samt litt mer kontroll på bass og tildels mellomregister nå hvertfall! Knut Lenke til kommentar
JensL Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Hodetelefonen blir bedre etter litt bruk, det har jeg merka selv. Spesielt det du nevner med definert bass og lydbilde er ting som "går seg til". Lydkildene du har, er nok ikke allverden, nei. Jeg tviler på at det hjelper så mye å kjøpe noe mer lettdrevet. Du vil få et høyere lydtrykk, men fint lite annet. Dyrere hodetelefoner er forresten ofte mer tungdrevne, så sjekk det før du bytter. Hvis du savner mellomtone, så ikke prøv Sennheiser HD497, der er mellomtonen nesten fraværende i forhold til DT231. Kanskje man burde se nærmere på sakene fra Ultrasone? Jeg er litt spent på dem ihvertfall. Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 24. september 2004 Forfatter Del Skrevet 24. september 2004 Ingen planer om å velge Sennheiser 497 nei. Blir i såfall DTX900 (32ohm/108dB) eller noe sånt. Disse er jo åpne, men DT231 er jo ikke så veldig lukket... Får gi DT231 noen timer med innspilling og høre på noe kvalitetsmedia, altså ikke mp3 128kbps. Så får jeg heller vurdere å investere i en skikkelig mp3 spiller. Bare å komme med forslag Knut Lenke til kommentar
JensL Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Beyer DTX900 er definitivt noe du burde prøve, ja. Lyden i den likte jeg skikkelig godt. Du finner nok tøffere bass der. Men prøv DT231'en skikkelig først, med noen andre kilder, og spesielt noen bedre MP3'er. Sett den gjerne til å spille om natta eller når du ikke bruker den, da går det litt kjappere å få'n kjørt inn. Bedre MP3-spiller? Tja...jeg liker noen av iRiver sine, de har ofte ganske bra utgangseffekt også. En av de med mest utgangseffekt, er vel Rio Karma. iRiver har også ganske bra EQ muligheter, spesielt for bass-justering. Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 25. september 2004 Forfatter Del Skrevet 25. september 2004 Da har headsettet fått seg noen timer med innspilling, og de har åpnet seg endel. I låtene "Meddle" og "Atom heart mother" av Pink Floyd er faktisk mellomtone og diskant meget crisp og åpen. I tillegg er gjengivelsen av dyp bass, typisk løse E- og A-strenger, veldig presis og kontrollert! Atom heart mother har noe innestengt lyd av og til, men det skyldes nok at den låta ble innspilt i 1968. Mye mer fornøyd med headsettet i dag enn i går! Hvis jeg ikke spiller for høyt viser det seg at Creative MuVo (1) spilleren gir et penere signal enn lydkortet. Vurderer en iRiver IFP-790 når jeg kommer over litt penger igjen. Knut Lenke til kommentar
JensL Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Hehe...Floyd er aldri galt på skikkelige hodetelefoner. Det meste er relativt greit innspilt, gitt. Fint at ting fungerer litt bedre i dag. De nyere albumene med Mark Knopfler er også utrolig bra innspilt, f.eks. Sailing to Philadelphia. Jeg har ofte brukt denne CD'en for å plukke ut forskjeller mellom diverse hodetelefoner. Lenke til kommentar
Kristian2 Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Heisann JensL, ser du er hodetelefonguruen her. Jeg er Høreapparatbruker (begge ørene) . Det stopper meg likevel ikke fra å ville skaffe hodetelefoner, men det er et par ting jeg må tenke på i den sammenheng, da spesiellt komfort. Mer om det her (lenke). Er det du som står bak denne (lenke) testen på head-fi.org? Du skjønner jeg er ganske interessert i Beyerdynamicene (DTx60). Disse går rundt øret sier du(?), men hvor stor er avstanden fra øret og ut til elemnetet? Har du en kommentar til Sennheiser eH2270 vs Beyerdynamic 660? begge disse er lukket. Er Beyerene verdt prishoppet. (Veit enda ikke om jeg vil ha lukkede eller åpne) Veit du om noe sted i Oslo hvor jeg kan prøve Beyerdynamic? Ser etter noen lettdrevne, slik at de kan brukes overalt. (f.eks. mp3-spiller/discman, anlegg og pc). btw: Du er ikke innblandet i hpx.no? (Ser noen av beskrivelsene ligner på de du brukte i testen din(?).) mvh Kristian (Håper ikke det gjør noe at jeg kupper denne tråden, den så ferdig ut...) Lenke til kommentar
JensL Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Heisann JensL, ser du er hodetelefonguruen her. Jeg er Høreapparatbruker (begge ørene) cry.gif. Det stopper meg likevel ikke fra å ville skaffe hodetelefoner, men det er et par ting jeg må tenke på i den sammenheng, da spesiellt komfort. Mer om det her (lenke). Jeg kan svært lite om hodetelefoner sammen med høreapparater, det anbefales VELDIG at du prøver først. Eventuelt kan du høre med GN Resound i Oslo, de er visst flinke med høreapparater og selger jo Etymotic øretelefoner. Kanskje de har noen tips? Er det du som står bak denne (lenke) testen på head-fi.org? Jepp, det er nok meg. Du skjønner jeg er ganske interessert i Beyerdynamicene (DTx60). Disse går rundt øret sier du(?), men hvor stor er avstanden fra øret og ut til elemnetet? Disse Beyerne går definitivt rundt øret, men avstanden fra elementet er litt mindre enn vanlig på slike konstruksjoner. På meg, med mine dumbo-ører, berører skumgummien som ligger over elementet, såvidt den ytterste delen av øret. Det var ikke noe problem for min del, dog. Har du en kommentar til Sennheiser eH2270 vs Beyerdynamic 660? begge disse er lukket. Er Beyerene verdt prishoppet. (Veit enda ikke om jeg vil ha lukkede eller åpne) Jeg har ikke hørt EH2270 enda, men har lest endel om den på Headfi, og det er ikke så veldig positivt. Generelt for de fleste Sennheiserne i denne serien ganske dårlig kritikk. Det er ikke det at de låter forferdelig, men det finnes bedre til prisen. Veit du om noe sted i Oslo hvor jeg kan prøve Beyerdynamic? Tja, Spaceworld og Absolutt Hifi (Økernsenteret) har jeg sett noen Beyere, men dessverre ikke de nye DTx60'ene. Kanskje musikkbutikker á la Imerslund har dem? Ser etter noen lettdrevne, slik at de kan brukes overalt. (f.eks. mp3-spiller/discman, anlegg og pc). Da må du passe på impedansen og følsomheten, siden mange dyrere hodetelefoner er for tungdrevne for MP3-spillere og slikt. btw: Du er ikke innblandet i hpx.no? (Ser noen av beskrivelsene ligner på de du brukte i testen din(?).) Nope, jobber ikke i HPX. Bare ring og spør dem hvis du vil. Har dog snakka med dem ved forskjellige anledninger og masa på dem til å ta inn litt mer hodetelefonsaker. Og det er vel heller de som har lånt litt av mine beskrivelser, men det er helt greit. Lenke til kommentar
Kristian2 Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Oi, her fikk jeg mer hjelp enn ventet. Takktakk. Relasjonen mellom høreapp. og hodetelefoner regnet jeg ikke med at du kunne så mye om, men fikk jo et bra tips likevel. Jeg kommer selvsagt ikke til å kjøpe noe jeg ikke har prøvd først. Har hørt noe negativt om bøylen på DT*60-serien har du noen kommentarer på det? Kan jeg regne med ny dersom den går i stykker? Tekniske spørsmål: hpx.no påstår at f.eks. Beyerdynamic DT 660 er lettdrevet nok for bærbart utstyr. Impendansen er lav (32ohm), men Føsomheten er ikke på mer enn 97dB (og denne bør være så høy som mulig?). Det er vel slik at det er forholdet mellom impedanse og følsomhet som gjelder? Altså en 300 ohms hodetelefon med en følsomhet på 103 dB er for tungdreven for en bærbar spiller? Og det samme for en 32 ohms hodetelefon med en følsomhet på 90 dB? (Det siste er jeg mest usikker på?) mvh Kristian Hm. Etter å ha gått inn på hjemmesiden til etymotics og GNresound.no fikk jeg plutselig lyst på nye høreapparater også... :!: Men det får jeg gratis hvert sjette år. 1,5 år igjen nå, hvis ikke jeg klarer å overbevise "statskassa" om at det er kommet noe nytt på markedet som bedrer livskvaliteten min vesentlig... Lenke til kommentar
JensL Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Har hørt noe negativt om bøylen på DT*60-serien har du noen kommentarer på det? Kan jeg regne med ny dersom den går i stykker? Nja, det har vært noen rapporter om at noen hodetelefoner med denne bøylen har hatt noen problemer. Den ene plastplata som dekker litt av undersiden av bøyla har bristet litt. Via Headfi.com fant jeg en australsk hodelefonselger som bare hadde hatt noen ytterst få returer pga. dette. Og anerkjente Ultrasone har nettopp lansert flere nye hodetelefoner med akkurat denne bøyla. De har brukt denne i mange år nå. Så det er nok ikke så ille. Hvis noe skulle skje, blir det dekket av garantien. Det er en typisk produksjonfeil, siden skruene visst blir dratt for hardt til. Tekniske spørsmål: hpx.no påstår at f.eks. Beyerdynamic DT 660 er lettdrevet nok for bærbart utstyr. Impendansen er lav (32ohm), men Føsomheten er ikke på mer enn 97dB (og denne bør være så høy som mulig?). Det er vel slik at det er forholdet mellom impedanse og følsomhet som gjelder? Altså en 300 ohms hodetelefon med en følsomhet på 103 dB er for tungdreven for en bærbar spiller? Og det samme for en 32 ohms hodetelefon med en følsomhet på 90 dB? (Det siste er jeg mest usikker på?) Joa, du er inne på det riktige der. For å få en lettdrevet hodetelefon, må impedansen være LAV, og følsomheten HØY. En 300 ohms sak med 103 dB vil være for tungdrevent for det meste av bærbare greier. Det er ikke det at det ikke blir lyd, men volumet blir ikke tilstrekkelig høyt for de fleste. 32 ohm og 90 dB burde være greit nok for en bærbar ting, men jeg er ikke 100% sikker. Akkurat hvor grensa går, er ganske individuelt og det kommer også an på selve spilleren. Det er faktisk ganske stor forskjell på utgangseffekten på slike. Hm. Etter å ha gått inn på hjemmesiden til etymotics og GNresound.no fikk jeg plutselig lyst på nye høreapparater også... :!: Men det får jeg gratis hvert sjette år. 1,5 år igjen nå, hvis ikke jeg klarer å overbevise "statskassa" om at det er kommet noe nytt på markedet som bedrer livskvaliteten min vesentlig... Skjønner jeg godt. Det har visst vært en rivende utvikling på dette feltet de senere åra. Kanskje en Etymotic ER6 eller ER4 hadde vært noe for deg, for å slippe å bruke høreapparatene samtidig? Jeg kom også til å tenke på at kanskje en equalizer ville være interessant for deg. Da kan du justere frekvensgangen til å passe hørselen din. Sjekk litt med Resound-folka. Tror nok de har peiling. Lenke til kommentar
Kristian2 Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Takk for svar. Tror det meste er oppklart nå. Hvis noen veit om et sted der det selges Beyerdynamic hodetelefoner, så er jeg fortsatt mottakelig for tips. Sjekker de forslagene jeg har fått. Noen som har erfaring med langt hår og hodetelefoner? Legger man håret bak ørene? Dette finner jeg sikkert ut selv, etter litt prøving og feiling, men... greit å slippe å kaste bort tida. Skjønner jeg godt. Det har visst vært en rivende utvikling på dette feltet de senere åra. Kanskje en Etymotic ER6 eller ER4 hadde vært noe for deg, for å slippe å bruke høreapparatene samtidig? Jeg kom også til å tenke på at kanskje en equalizer ville være interessant for deg. Da kan du justere frekvensgangen til å passe hørselen din. Sjekk litt med Resound-folka. Tror nok de har peiling. Riktig. Jeg er avhengig av equalizer dersom jeg skal høre på musikk uten aparatene siden hørseltapet ikke er "flatt"*. Men jeg syns det er upraktisk å måtte ta ut høreapparatene når jeg skal høre på musikk. Så jeg vil helst ha en omsluttende hodetelefon. * Jeg har et flatt hørseltap på diskant og mellomtone, men så går høreselkurven brutalt oppover jo dypere bassen blir. Dvs jeg hører enormt med bass uten apparatene. altså kurven er omtrent sånn "__/". med taknemlig hilsen Kristian Lenke til kommentar
JensL Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Takk for svar. Tror det meste er oppklart nå. Hvis noen veit om et sted der det selges Beyerdynamic hodetelefoner, så er jeg fortsatt mottakelig for tips. Sjekker de forslagene jeg har fått. Hifiklubben har også hatt noen Beyere. Ellers er nok det lureste å prøve diverse musikkbutikker á la Imerslund og Myhrbråthen. Noen som har erfaring med langt hår og hodetelefoner? Legger man håret bak ørene? Dette finner jeg sikkert ut selv, etter litt prøving og feiling, men... greit å slippe å kaste bort tida. Jeg har ikke så langt hår, men det kan over ørene hvis jeg er sløv med klippingen. Når jeg setter på hodetelefonene, begynner jeg ved tinningene og lar dem gli bakover. Da havner alt hår ut av veien. Skjønner jeg godt. Det har visst vært en rivende utvikling på dette feltet de senere åra. Kanskje en Etymotic ER6 eller ER4 hadde vært noe for deg, for å slippe å bruke høreapparatene samtidig?Jeg kom også til å tenke på at kanskje en equalizer ville være interessant for deg. Da kan du justere frekvensgangen til å passe hørselen din. Sjekk litt med Resound-folka. Tror nok de har peiling. Riktig. Jeg er avhengig av equalizer dersom jeg skal høre på musikk uten aparatene siden hørseltapet ikke er "flatt"*. Men jeg syns det er upraktisk å måtte ta ut høreapparatene når jeg skal høre på musikk. Så jeg vil helst ha en omsluttende hodetelefon. Joa, kan tenke meg det er litt upraktisk. Hvis ikke apparatene stikker så mye uttafor ørene, burde de fleste "store" hodetelefoner funke bra. Prøv og feil. Noen av de meste behagelige jeg har brukt, er og blir Beyer DT880. * Jeg har et flatt hørseltap på diskant og mellomtone, men så går høreselkurven brutalt oppover jo dypere bassen blir. Dvs jeg hører enormt med bass uten apparatene. altså kurven er omtrent sånn "__/". Men med apparatene blir det nogenlunde utliknet? Nesten som en equalizer? Lenke til kommentar
Kristian2 Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 En av de viktigste jobbene apparatene gjør er å utligne hørselskurven. Jepp, de har equalizer. Desvere kan man kanskje si, er ikke kurven helt flat likevel, siden den er justert for best mulig oppfattelse av tale (og det er bra til vanlig). Men jeg har et program på apparatet som jeg aldri bruker, og har lenge planlagt å gjøre det om til et "musikkprogram" men jeg gidder lissom aldri å gå ned på sykehuset. (hvor de fikser det). lat. Håret mitt er ikke hestehale-langt, men ørene er "borte". (gjett hvorfor). Løsningen du skisserer er nok det mest fornuftige. (var litt humoristisk ment da.. men likevel) Skulle gjerne tatt en runde på byen å leita i dag. Men må rydde hybelen. Samt vurdere om jeg skal på Ex.Phil forelesning kl 16.15 i dag, eller utsette det til (samme tid) i morra (som vanlig). med taknemlig hilsen Kristian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå