ProXymus Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Har Slackware 10.0 som distro og de meste program jeg installerer, installerer jeg som oftest fra source. Da må jeg alltid konfigurere, kompilere og installere programmene. Konfigurering har jeg hatt mye trøbbel med før. Men nå har jeg skjønt det meste av det med bibloteker o.l så det går ganske greit. Men nå i det siste har jeg hatt endel problemer med kompileringa. Og jeg syns feilmeldingene jeg får under kompilering kan være ganske vansklige å forstå. Som f.eks når jeg prøver å kompilere hele kde med konstruct klikker den når den kommer til "kdemultimedia" og sier: In file included from tag.cpp:22: /opt/kde/include/taglib/mpegfile.h:134: error: conflicting return type specified for `virtual bool TagLib::MPEG::File::save()' /usr/include/taglib/tfile.h:84: error: overriding `virtual void TagLib::File::save()' In file included from tag.cpp:23: /opt/kde/include/taglib/vorbisfile.h:86: error: conflicting return type specified for `virtual bool TagLib::Vorbis::File::save()' /usr/include/taglib/oggfile.h:76: error: overriding `virtual void TagLib::Ogg::File::save()' In file included from tag.cpp:24: /opt/kde/include/taglib/flacfile.h:114: error: conflicting return type specified for `virtual bool TagLib::FLAC::File::save()' /usr/include/taglib/tfile.h:84: error: overriding `virtual void TagLib::File::save()' make[5]: *** [tag.o] Error 1 Slike feil skjønner jeg nesten ALDRI hva jeg skal gjøre med. Har hatt masse andre problemer under kompilering av andre program også og jeg forstår INGEN av dem. Så fins det noen bra sider med tips rundt dette eller lignende? Tar imot alle former for hjelp Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Kan du poste litt mer av outputen? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Post mer output ja... Det ser ut som typekonflikter, og det kan ha med at du installerer pakkene i feil rekkefølge (prøver å kompilere ny kdemultimedia mot gammel kdelibs). Pass på at at du installerer arts, kdelibs og kdebase i den rekkefølgen slik at nye oppdaterte headerfiler er på plass før du installerer noen av de andre pakkene. Ikke gjør dette mens X kjører, gå til runlevel 3 og installer fra konsoll, kan ikke installere over filer som er i bruk vettu Lenke til kommentar
gspr Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Hvis du vil kompilere hver pakke helt på egenhånd, kan du heller kjøre Linux From Scratch eller noe. Hvorfor i alle dager drive på med slikt når du bruker en distro med et dugandes pakkesystem? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 distro med dugandes pakkesystem? Slack? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Ja? Hva er strengt tatt poenget med å kjøre noen som helst distro dersom du aldri benytter deg av pakkesystemet? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 distro med dugandes pakkesystem? Slack? Nei, Arch overgår slack med 100.000 ganger når det gjelder pakkesystem! Lenke til kommentar
ProXymus Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 (endret) Post mer output ja... Det ser ut som typekonflikter, og det kan ha med at du installerer pakkene i feil rekkefølge (prøver å kompilere ny kdemultimedia mot gammel kdelibs). Pass på at at du installerer arts, kdelibs og kdebase i den rekkefølgen slik at nye oppdaterte headerfiler er på plass før du installerer noen av de andre pakkene. Ikke gjør dette mens X kjører, gå til runlevel 3 og installer fra konsoll, kan ikke installere over filer som er i bruk vettu Sikker? Burde ikke "konstruct" gjøre dette riktig automatisk? Men jeg kan jo prøve å kompilere uten å logge på kde. Tror faktisk ikke jeg har prøvd det Poster mer output så fort jeg kommer hjem. Endret 22. september 2004 av ProXymus Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Ikke gjør dette mens X kjører, gå til runlevel 3 og installer fra konsoll, kan ikke installere over filer som er i bruk vettu Har ingenting å si, bortsett fra muligens for programmer som starter opp etter oppgraderingen. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Hvis man kjører "make install" på en ny kdelibs og kdebase mens KDE (linket mot gammel kdelibs) fortsatt kjører er ikke nødvendigvis problemfritt nei... da blir ld sint på deg Riktig fremgangsmåte skal være å gå i tekstmodus og avinstallere gammel KDE (inkludert slette [home]/.kde) først om man på død og liv skal kompilere ny selv. (det finnes noen som fortsatt gidder) Lenke til kommentar
ProXymus Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 (endret) Nå har jeg iallefall kommet et steg videre nå sier den: In file included from /usr/include/linux/cdrom.h:14, from cdromAccess_Linux.cpp:17, from cdromAccess.cpp:33: /usr/include/asm/byteorder.h:38: error: syntax error before `(' token /usr/include/asm/byteorder.h:42: error: '__u64' is used as a type, but is not defined as a type. /usr/include/asm/byteorder.h:43: error: parse error before `}' token /usr/include/asm/byteorder.h:44: error: syntax error before `.' token /usr/include/asm/byteorder.h:50: error: syntax error before `.' token /usr/include/asm/byteorder.h:51: error: syntax error before `.' token /usr/include/asm/byteorder.h:52: error: parse error before `:' token In file included from /usr/include/linux/byteorder/little_endian.h:11, from /usr/include/asm/byteorder.h:65, from /usr/include/linux/cdrom.h:14, from cdromAccess_Linux.cpp:17, from cdromAccess.cpp:33: /usr/include/linux/byteorder/swab.h:199: error: syntax error before `(' token /usr/include/linux/byteorder/swab.h:209: error: syntax error before `(' token /usr/include/linux/byteorder/swab.h:213: error: `__u64' was not declared in this scope /usr/include/linux/byteorder/swab.h:213: error: `addr' was not declared in this scope /usr/include/linux/byteorder/swab.h:214: error: variable or field `__swab64s' declared void /usr/include/linux/byteorder/swab.h:214: error: `__swab64s' declared as an `inline' variable /usr/include/linux/byteorder/swab.h:214: error: syntax error before `{' token make[6]: *** [cdromAccess.lo] Error 1 osv... Endret 23. september 2004 av ProXymus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå