Steikern Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Hei! Jeg har lyst til og prøve og lagge et spill som battel-filed- cs- gta vice city. Osen gjør man det? og hvilken programer må man bruke? Lenke til kommentar
aschj Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Det første man trenger er en ide. La oss si f.eks. at du vil lage en GTA-aktig spill. Så trenger du en plattform, dvs. en grafikkmotor som kjører på det systemet du ønsker å lage spillet for (PC, Mac, X-box, hva enn). Denne kan du enten skrive selv i et programmeringsspråk, eller bruke en noen andre har utviklet slik som Quake 3, Half-Life, Doom 3, osv. Deretter trenger du å sette opp en verden spillet skal foregå i. Du må bestemme hvilken fysikk verden skal basere seg på, hvor detaljert f.eks. mennesker skal være (Skal det være mulig å skille mellom hodeskudd og tåskudd?) osv. Til slutt må du designe verden ved hjelp av modeller til folk, biler, hus, landskap, osv, og så lage teksturer for å 'kle' alt sammen. Dette siste punktet tror jeg er det som tar desidert lengst tid når spillutviklere skal lage spill. Verktøyene du trenger er en kompilator (om du skal programmere motoren selv) eller en SDK (om du skal bruke en etablert grafikkmotor), et verktøy for 3D-modellering og en applikasjon for grafikklaging for å lage teksturer. Lykke til! Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Er det noe særlig å programmere hvis man har tendenser til dysleksi? Beklager, klarte ikke å la være :] Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 hihi. Du trenger også et utviklingsverktøy (C++ sikkert) Av verktøy så er det ganske mange å velge mellom: Programmering: C eller C++ (Dev-C++, Visual Studio) Delphi(Pascal) (Borland Delphi) Visual Basic (Microsoft Visual Basic, Visual Studio) Grafikk: Photoshop, Photopaint (photoshop er bedre, men også 8x dyrere) 3D Modeller: Alias|Wavefron Maya Discreet 3D Studio Max Newtek Lightwave Jeg skriver spillet mitt i C++, og litt assembly i ny og ne. Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Det var tøft spill, GeirGrusom. Lenke til kommentar
Steikern Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 (endret) Det første man trenger er en ide. La oss si f.eks. at du vil lage en GTA-aktig spill. Så trenger du en plattform, dvs. en grafikkmotor som kjører på det systemet du ønsker å lage spillet for (PC, Mac, X-box, hva enn). Denne kan du enten skrive selv i et programmeringsspråk, eller bruke en noen andre har utviklet slik som Quake 3, Half-Life, Doom 3, osv. Deretter trenger du å sette opp en verden spillet skal foregå i. Du må bestemme hvilken fysikk verden skal basere seg på, hvor detaljert f.eks. mennesker skal være (Skal det være mulig å skille mellom hodeskudd og tåskudd?) osv. Til slutt må du designe verden ved hjelp av modeller til folk, biler, hus, landskap, osv, og så lage teksturer for å 'kle' alt sammen. Dette siste punktet tror jeg er det som tar desidert lengst tid når spillutviklere skal lage spill. Verktøyene du trenger er en kompilator (om du skal programmere motoren selv) eller en SDK (om du skal bruke en etablert grafikkmotor), et verktøy for 3D-modellering og en applikasjon for grafikklaging for å lage teksturer. Lykke til! hmm.... hvor skall jeg skrive grafikk motoren hen da i dos? hvor skall jeg begynne? Endret 22. september 2004 av Aadna Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 hmm.... hvor skall jeg skrive grafikk motoren hen da i dos?hvor skall jeg begynne? Du skal nok ikke skrive den i DOS .. Det første du kan begynne med er å glemme gta-ideen din, og begynne å lære deg programmering. Om et par år kan du ta ideen opp igjen. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 haha, morsom post Tror du det er tilfeldig at gode spill-programmører har sykt høye lønninger? Hvis du virkelig har lyst å lære, begynn med noe enkelt, som python. http://www.ibiblio.org/obp/thinkCSpy/ Lenke til kommentar
termos Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 HAHAHA jeg dør. Ler bare jeg tenker på alt du må kunne for å lage en spill du kan ta penger for, og så ler jeg litt til når jeg ser for meg at du trekker deg totalt vekk fra ideen og stikker for å se en film istedenfor. Jeg kan gi deg et tips i tillegg til all flamingen da; les alt du kommer over om programmering (C eller C++), spill-fysikk og grafikk-relatert mattematikk. Sjekk innom www.gamedev.net , www.flipcode.com og noen linker derfra er sikkert heller ikke så dumme. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Det som også kan være litt vrient er å få det til å gå glatt (og rask loading) Første koden man skriver er som regel ganske røff i kantene når det gjelder hurtighet, og det tar litt tid å finne ut hva som er lurt (ihvertfall for meg) i begynnelsen så tegnet jeg hele terrenget på nytt(1024x1024 vertices, 9 MB RAM som måtte sendes til GPUen for hvert bilde), nå tegner den bare det som er i nærheten (det er de grønne firkantene på kartet) Det gikk også raskere når jeg fant ut at jeg kan tegne det ytterste med en mindre detaljert index-buffer (triangle array) Men det ser ut til at det blir prosessoren som kommer til å slite (3 GHz Pentium 4) så jeg tror det er mye mer som må bli til effektiv asembly kode, tror ikke alt jeg har skrivi får noen nobelpris i fysikk heller. Lenke til kommentar
saboi Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 hvis du må skrive mye assembly kode for et enkelt terrain på en 3ghz maskin høres det ut som om det er en annen flaskehals et sted. det skal gå relativt greit å rendre terrain på 3ghz uten assembly Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 jeg skal si ifra når jeg blir verdens beste programmerer. Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Det er bra du holder liv i assembly :!: Lenke til kommentar
termos Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Hva skal det bety, og hvorfor det? Trenger verden lite portabel programvare som det tar ti ganger lengre tid å skrive? Det er vel, og kommer sikkert alltid til å være slik at man bruker det når det trengs som f. eks på håndholdte enheter eller bare gammel maskinvare. Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 (endret) Hva skal det bety, og hvorfor det?Trenger verden lite portabel programvare som det tar ti ganger lengre tid å skrive? Det er vel, og kommer sikkert alltid til å være slik at man bruker det når det trengs som f. eks på håndholdte enheter eller bare gammel maskinvare. Smak og behag. Men ja, dere har et poeng men jeg føler ikke for å starte en diskusjon. Jeg har mine grunner for å bruke det. Det er vel muligens bare 2% av alle programmere i hele verden som digger assembly. Jeg er en av dem :!: EDIT: Post 250... Stort! Vi går og feirer! Endret 26. september 2004 av kr1570ffz0r Lenke til kommentar
gudesen Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Jeg har lyst til og prøve og lagge et spill som battel-filed- cs- gta vice city.Osen gjør man det? Hei Aadna, er du snart ferdig med spillet? Jeg har veldig lyst til å se noe helt nytt nå - og har en følelse av at du har noe på gang...? Lenke til kommentar
christaaah Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 prøver du å bli tatt seriøst? Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Jeg har lyst til og prøve og lagge et spill som battel-filed- cs- gta vice city.Osen gjør man det? Hei Aadna, er du snart ferdig med spillet? Jeg har veldig lyst til å se noe helt nytt nå - og har en følelse av at du har noe på gang...? Spark de som ligger nede Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Og pass på å le av dem i tillegg! Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) Og pass på å le av dem i tillegg! Ser ikke du han onde smiley-fyren som ler da? Endret 6. oktober 2004 av kr1570ffz0r Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg