Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL via en telefon sentral


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener du at dere har en egen lokal telefon sentral hjemme hos deg?

 

Din telefon -> ericsson telefonsentral -> telenors telefonsentral

 

Noe slikt?

Snakk med den personen som oppererer den ericsson telefonsentralen. Det må vell gjøres noe om på den også da. Men ellers så tror jeg det skal gå.. Skal ikke si dette forsikkert!

Endret av _Nitro_
Lenke til kommentar

I og med at telefonlinja må splittast til eit signal for ADSL og eit for telefon, tvilar eg på at du kan setja både ADSL-modemet og splittaren bak telefonsentralen. Splittaren må sannsynlegvis stå før sentralen, og så må det gå ein eigen kabel (treng berre to leiarar, så kanskje du kan bruka eksisterande kabling?) til modemet, som eigentleg kan plasserast ganske fritt.

Lenke til kommentar

Om det viser seg at du må sette adsl-splitteren og modemet bak Ericsson telefonsentralen, så trenger ikke dette å by på noe problem. I windows er det mulighet for å sette opp en oppkobling der "0" blir slått før selve telefonnummeret til Telenor sin RAS-server. Håper du finner en løsning på det. :)

Lenke til kommentar

Det er ikkje noko problem så lenge det er ei ledig par inn på huset. "Selfølgelig" så kan ikkje du ha adsl splittar etter sentralen, då det er "ingen" sentraler som støtter adsl-forward. Det bør heller ikkje stå splitter på linja inn på sentralen(hviss den har isdn inn) da dette ofte medfører problem. (ustabilitet, tap av linje o.l.)

Lenke til kommentar
Det bør heller ikkje stå splitter på linja inn på sentralen(hviss den har isdn inn) da dette ofte medfører problem. (ustabilitet, tap av linje o.l.)

ADSL forstyrrer ikke ISDN. :nei: Så å sette ADSL på linja før ISDN boksene og telefonsentralen er ikke no problem. Mange firma gjør dette allerede.

 

Men det er 99% sikkert at det er andre ledige linjer inn til huset som adsl kan kjøres på. Ergo ikke noe problem å komme fra den offentlige telefonsentralen og frem til setralrommet på hybelhuset.

 

Og med tanke på å få signalet fra sentralromet i hybelhuset og frem til hybelen din skulle ikke det være noe problem også. Det er meget sansynelig at det er "ledig" kapasitet i kablen som går der fra før, så det er bare å splitte ut et par.

 

Send en bestilling på ADSL til opperatøren du vil ha og som kan levere i området, så skulle dette ordne seg. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg tenkte å bestille ADSL på hybelhuset det jeg bor. Har en telefonlinje, men den går via en Ericsson telefon sentral. Slik at en må taste 0 for å komme på ekstern linje. Er det mulig å koble ADSL modemet på den linjen jeg har tilgang til eller må den kobles før telefon sentralen?

Hvis dette er en "ordentlig" sentral så er det ikke sikkert det er vanlig ISDN inn til den engang. - ADSL går ikke over telefonlinjene uansett, det bruker egne par i kabelen, så det blir en helt egen sak som går ved "siden" av telefonlinja di.

 

Men hva er problemet? - ADLS kan du jo bestille hvorsomhelst? - Montøren kommer bare å setter opp en egen boks? - Dette har jo ikke noe med telefonsystemet der du bor å gjøre..

Lenke til kommentar
Jeg tenkte å bestille ADSL på hybelhuset det jeg bor. Har en telefonlinje, men den går via en Ericsson telefon sentral. Slik at en må taste 0 for å komme på ekstern linje. Er det mulig å koble ADSL modemet på den linjen jeg har tilgang til eller må den kobles før telefon sentralen?

Hvis dette er en "ordentlig" sentral så er det ikke sikkert det er vanlig ISDN inn til den engang. - ADSL går ikke over telefonlinjene uansett, det bruker egne par i kabelen, så det blir en helt egen sak som går ved "siden" av telefonlinja di.

 

Men hva er problemet? - ADLS kan du jo bestille hvorsomhelst? - Montøren kommer bare å setter opp en egen boks? - Dette har jo ikke noe med telefonsystemet der du bor å gjøre..

ADSL signalene går på samme trådparet som telefon signalet, vi snakker her kun om et høyere frekvens område.

 

Røfflig ut fra mitt hode ie kan være noe feil på øvre grenser.

 

PSTN 0 - 3,5 KHz

ISDN 0 - 80 KHz

ADSL Annex B 120KHz -1,1MHz

Lenke til kommentar

Hvilken telefon sentral det er har jeg ikke peiling på. Grunnen til at jeg ikke ville få en montør til legge inn en ny linje var fordi jeg tviler på at skolen (de som administrerer hybel huset) vil like det. Men nå viser det seg at det er en gammel telefonkontakt, som aldri har gådd via sentralen, i nabo rommet som sansynligvis fungerer.

Lenke til kommentar
Det bør heller ikkje stå splitter på linja inn på sentralen(hviss den har isdn inn) da dette ofte medfører problem. (ustabilitet, tap av linje o.l.)

ADSL forstyrrer ikke ISDN. :nei: Så å sette ADSL på linja før ISDN boksene og telefonsentralen er ikke no problem. Mange firma gjør dette allerede.

Eg er redd du tar feil.

Eldre ispbx'er og adsl splitter er ein dårlig kombinasjon. Spesielt viss den står på ein P-P konfigurert linje (noko den bør gjøre).

Vis du meiner eg har feil, så kan du gjerne fortelle det til dei 50+ kundane mine som har problem nettop med adsl splittere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...