termomann Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Hei hå. Har en canon mvx10i der jeg synes intern mic tar inn alt for mye motorstøy ved "stille" opptak. Må ha en ekstern mic som er lett å håndtere og koble til. Tror ikke det går an å montere noe på kameraet men hva vet vel jeg? Noen som har noe å anbefale??? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Spørs hva du skal ta opp. Jeg har laget meg en overgang fra XLR til stereojack. Da kan jeg bruke forskjellige typer mikrofoner. Bruker en Electrovoice mikrofon med kulekarakteristikk til vanlig intervjuer. Håndholdt. Men ellers finnes det en mengde mikrofoner til dette bruket. Køllekarakteristikk er best når micken skal monteres på kamera. Et hav av merker finns. Shure, Electrovoice, Sony, Sennheiser osv. Dynamiske mikrofoner er bra på intil 1m avstand. Ellers på elektrerte mikker brukes. De er mer følsom. Trådløs mikrofon er veldig greit! Da får du bra lyd selv om motivet er langt unna. Jeg mener at det er unødvendig å kjøpe en stereomikrofon. Stereo mikrofonenen tar alt for mye lyd inn fra siden. Lenke til kommentar
termomann Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Hjertelig takk for råd. Trådløs mic høres bra ut. Blir pappa snart og da blir det ventelig masse beibiopptak (forhåpentligvis uten alt for mye bakgrunnsstøy som f.eks. skriking og motorstøy) Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) Hvis du har et walkietalkie sett, så tror jeg dette kan brukes. Har ikke testet det enda, men jeg skal prøve. Da må ene walkien tilkobles mikken. Den må da sende hele tiden. Den andre tilkobles kamera. Det finnes walkier som kan fungere som babyvakt. Stemme aktiverende. Jeg har en denne modellen. Men ikke barn... hehe. Ikke enda. De nye walkiene som går på 450MHz båndet har ganske bra lydkvalitet. Edit: Denne modellen har også "barnevakt funksjon". Dvs at den kan være stemmeaktivert. Husk at mange lytter på disse frekvensene med scanner. Om natten, så er det flere så lytter til radioscannere enn P1. Endret 22. september 2004 av Luske_Ludvig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå