Gå til innhold

Hvorfor distro speed forskjeller?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er foreløpig fersk med linux, er egentlig litt mer Microsoftmann, men ser behovet for å kunne begge deler. Jeg har de siste 2-3 årene testet distro'es fra SuSE 7 - 9.1, RH 7.3 - 9, Fedora og Mandrake. Den siste uken har jeg kikket litt på Slackware og Debian, og det som slår meg da er hastighetsforskjellen på disse distroene. Debian og spesielt Slackware med 2.4 kjerne virker mye kjappere enn f.eks SuSE 9.1 med 2.6 kjerne. Når jeg tenker på kjappere så mener jeg ikke oppstart, men selve følelsen av GUIen. KDE på slackware virker mye 'tightere' enn noen av de andre distroene.

Er det noen som har en fornuftig forklaring på dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet iallefall at forskjellen er enorm hvis du bruker en driver som har innebygget renderaccel over en som ikke har det. Alle som bruker nvidia anbefales å skru det på, da ser man ikke lenger gtk-vinduene tegnes på skjermen (kjapt som bare pokker når man får avlastet CPUen litt)

Lenke til kommentar
Jeg vet iallefall at forskjellen er enorm hvis du bruker en driver som har innebygget renderaccel over en som ikke har det. Alle som bruker nvidia anbefales å skru det på, da ser man ikke lenger gtk-vinduene tegnes på skjermen (kjapt som bare pokker når man får avlastet CPUen litt)

Hvordan gjøres det?

Lenke til kommentar

jeg synes nvidia sin renderaccel er forferdelig dårlig, jeg ser _ingen_ forskjell mellom nv og nvidia når jeg f.eks merker flere mapper med nautilus eller flytter vinduer i fluxbox.

EDIT: hvis man sammenligner med nvidia drivern for windows (direct 3d - 2d accel) så er windows sin dobbelt så rask.

Endret av RatiX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...