Gå til innhold

Intel vs. AMD (i mitt tilfelle)? | HK? | RAM?


Gjest Slettet+1374861

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+1374861

er en stund siden jeg oppdaterte meg selv på dette feltet, men nå synest jeg det er på tide å få fornya denne p2 400mhz'en min med 128 mb pc100 ram.

 

helt ærlig så er det eneste jeg driver med på min maskin mest å surfe, musikk og spill...

 

hvis jeg skal kjøpe så tenkte jeg på eventuelt å kjøpe AMD Athlon XP 1800+ til kroner 1095, eller en Intel Pentium 4 1.6GHz til 1428 kroner. den jeg så på sto under "Intel P4/S478", som ærlig talt sier meg svært lite akkurat nå.

 

jeg har erfaring med en AMD Athlon XP 2000+, og har sett at den blir glovarm når cpu activity er i 100 over tid (klarte å få den opp i 70 grader). P4 har jeg ikke testa så jeg vil gjerne høre litt om den.

 

har planer om å overklokke litt, JA!

tenker oxo seff på den 300 kroners prisforskjellen:)

 

--------------------

 

så var det hovedkort...

hjelp meg litt her :D!!!!

ikkeno svindyre greier..

 

---------------------

 

RAM. tenkte 256 til å begynne med. men med P4 må jeg vel opp i 512 tenker jeg. bare gi meg noen tips, og heller her skal det ikke vere av den dyreste typen.

 

--------------------

 

tenkte på kostnader rundt 4000-5000. gjerne tips til vifte og strømforsyning oxo:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den p4'en kommer med vifte (boxed) og utvikler knapt varme (husk å kjøpe Northwood). Når det gjelder hovedkort så kan jeg anbefale det jeg selv har, Abit TH7-2. Det er suverent. Hvis du går for dette hovedkortet eller noe annet med i850 chipset så husk å kjøpe to ram-brikker (Rdram).

 

Overklokking av p4 1.6 har vist seg å gå mer eller mindre smertefritt til man når minst 2 ghz, så den er en vinner på den biten.

 

Jeg ville gått for p4 1.6A, abit th7-2, og 2x256mb Rdram. Da har du en 'gøy' pc :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat anskaffet meg oppsettet beskrevet under. Selv om amd skal være "billig" så må du ta i betraktning det det koster for utstyret som må til for å kjøle ned disse prosessorene, ihvertfall hvis du skal prøve å klokke dem noe særlig. P4 koster ikke skjorta lenger, ikke rambus minne heller, er et sabla stabilt sysetm og kan klokkes enkelt.

 

Hvis det ikke er noe som haster så ville jeg ventet i en måneds tid for å se hva amd kommer med da, thoroughbred, hammer etc. lover bra... Intel har jo mye opp i ermet de også, men det nyeste koster peng seff....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

joda. så litt på tråder, men jeg trenger en GAMER pc..og det var ingen som var spesielt GAMER PC-er som jeg så:)

 

takk for tipsa, men hva koster dette dere nevner? kan jeg komme ned i 4000? og noen si meg litt om RDRAM. hvordan ligger det i forhold til DDR (raskt)?

 

hva må jeg ha av kjøling til en slik Northwood P4 pakke, med 512 RDRAM? ser at Datorbutiken har "Standard" og "orginal" RDRAM. hva bør jeg ta, og hva er forskjellen?

Lenke til kommentar

Om du spiller mye quake, så er rdram kjekkt å ha.

Men om du har 150 fps med et amd (ddr) system, eller 200 med et intel (rdram) system, så spiller vel det forsåvid ingen rolle?!!? :smile:

Skal du gå for ddr ram, så gå for pc2400 eller 2700. De blir enklere å klokke + at du kan kjøre cas2 :smile:

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte just en grei pc oppgradering på http://www.psdata.no , den er på 5200 kr å hente totalt på posten inkl. porto, men det er med et bra skjermkort og da.

 

P4 Northwood 1600 - 1550 kr

MSI 845dUltra-AR - 1199 kr

356mb Apacer pc2100 ddr cl2 - 650 kr ca

Aopen GeForce3 TI 200 128mb DDR DVI/TV-Ut - 1499 kr

 

Meget bra kjøp mener nå jeg ... ska hente det på posten om etpar dager.. gleder meg SYKT :grin: sitte med Athlon 550 i etpar måneder.. blir gal.. treeeeegt

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

har bestemt meg for Northwood 1.6, men hvilket hovedkort klarer jeg aldri å bestemme. Er det noen som kan overbevise meg om at ett er best, og hvorfor evt DDR/RD? hvem er raskest osvosv...convince me:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

kan kjøpe bulk, uten vifte

eller boxed, med vifte

 

denne viften er nokk til å klokka P4 NW 1.6 opp til 2.4, men vil vel anbefale rundt 2.2 :)

 

hørt de bråker lite, og holder godt til overklokking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...