Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

oppsett av router

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått ADSL, noe som funker bra. Det er når jeg setter på routeren at jeg sliter. Har jeg forstått det rett når jeg setter IP adressen til det samme som routeren, men med et annet tall til slutt. Default gateway er den IP som er standard for routeren. DNS innstillingene slik jeg har fått fra ISP?

:wallbash::wallbash:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt mangefull info fra deg, så jeg tar det bare generelt.

Om du får tildelt ip adresse fra isp, så kobler du i router, og setter at den skal ta imot automatisk fra isp. Deretter setter du at den skal dele ut adresse til deg, altså ENABLE DHCP. Deretter setter du pc'en din til å ta iimot automatisk (DHCP)

OM du har fast adresse fra ISP, så er det kun å sette adressene i den. Antar da at du har fått et brev/mail med instillinger på.

Om du setter manuelt, så er det riktig som du sier at du skal ha default gateway = ip til router, og ip adresse i samme segment (siste tall forskjellig) Subnet mask = 255.255.255.0

Edit: i alle tilfeller må routern din settes opp med LAN adresse, noe som stort sett er gjort standard. vanlig adresse der er: 192.168.1.1

lykke til

Endret av St33l
Lenke til kommentar

du må ha samme ip-adresse segment som routeren for at du skal kunne sjå den.

f.eks router har ip 192.168.1.1 så må du har 192.168.1.(2-254)

viss routern har DHCP aktivert i frå fabrikk så gir den deg en adresse automatisk så lenge du har stilt inn at du skal ta i mot en automatisk ip-adresse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...