Gå til innhold

FSB på et Asus P4B HK @ 1,9 GHz

t-bird

Anbefalte innlegg

Jeg har nå et Asus P4B hovedkort med en Intel 1,9 GHz CPU som kjører 19x100 FSB, samt PC133 768MB SDRAM (2x128+1x512) og et Asus GF4 Ti4400 skjermkort.

Etter test med 3DMark2001 SE fikk jeg kun 6980 med dette oppsettet og synes at jeg burde fått endel mer ut av skjermkortet/oppsettet.

Benytter 28.32 driveren, samt siste BIOS oppdatering og WIN XP Home E

Misstenker at FSB'en er en flaskehals samt SDRAM'en da og for å gi litt boost på systemet burde vel dette hjelpe hvis jeg satte multippelen til 14 og FSB til 133 gjøre vei i vellinga?

Noen formening om dette før jeg prøver? :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt spent på om du får endret multiplieren i det hele tatt. Tror du bare får endret FSB. Hvis du får endret MP, hvilken BIOS versjon kjører du?.

Har samme HK med en 1,7 GHz + Asus v8200 GF3. Dette oppsettet gir meg 6000 i 3DMark 2001 SE.

Yoda

Lenke til kommentar

Jeg kjører med BIOS ver.1009, men ser også at det nettopp er kommet en ver.1010.

Nå er jeg for tiden ikke hjemme da så dette får vente en stund til, men jeg mener å huske at MP kan justeres i BIOS etter at siste BIOS versjonen ble lagt inn.

MP kan jo endres manuelt ved å åpne kassa og endre instillingene på bryterene som står på HK.

[ Denne Melding var redigert av: t-bird på 2002-05-12 07:39 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-12 10:51, Lord_Linus skrev:

Lenge leve AMD!!!!!!!!!!

Får 7276 3dmarks med følgende oppsett:

Hvilken del av denne tråden svarte du nå på? Har du ikke noe fornuftig å bidra med, kan du la være å poste.

Kjører også på 1009 bios og denne gir ingen mulghet for endring av MP. Mener også at MP er låst uten mulighet for å endre denne. Det vi da sitter igjen med er øking av FSB.

Siden vi er de "heldige" eiere av SDRAM PC133 skal det ikke mye øking av FSB som skal til før rammen skaper ustabilitet.

Yoda

Lenke til kommentar

Quote:

Siden vi er de "heldige" eiere av SDRAM PC133 skal det ikke mye øking av FSB som skal til før rammen skaper ustabilitet.

Så da er det ikke mye å hente altså?

Andre måter på å få mer saft ut av systemet forruten klokking da?

Lenke til kommentar

1.)

Du kan prøve å øke FSB to step av gangen. Hold øye med tempraturen. Når du har nådd maksimalgrensen kjører du 3DMark og konstaterer til din store skuffelse at her var det nesten ingen ting å hente.

2.)

Sett opp hastighet på skjermkortet Ram og GPU. Hold øye på tempraturen. Når du mener at kortet har fått nok kjører du 3DMark og konstaterer til din store skuffelse at her var det nesten ingen ting å hente.

3.)

Bit i det sure eplet og hiv ut "Willy" + P4B + RAM og inn med 1,6 GHz NW + P4B266 + DDR SDRAM

4.)

Sett FSB på 133 og kjør 3DMark og konstater til din store begeistring at her var det mye og hente.

5.)

Litt moral til slutt :

"Willy" + Asus P4B leverer god ytelse + stabilitet. Jeg opplever aldri stopp, problemer med drivere, lydkortfeil, skjermkortfeil, andre feil. Jeg har forlengst satt alt tilbake til default og lever lykkelig med det. Snart er det full sommer og ørreten venter, men til høsten da er det NW som teller og da..........

Yoda

[ Denne Melding var redigert av: Yoda på 2002-05-12 22:57 ]

Lenke til kommentar

Dersom du stiller minnet til PC100 i BIOS vil det følge med Prosessor når du trimmer (120MHz FSB vil gi deg 120MHz på minnet).

Ellers er det ganske mye SDRAM som med 3-3-3 instillinger klarer 150MHz eller mer, det skader ikke å prøve.

Har selv hatt i845 med SDRAM og mitt minne klarte 165MHz (fikk ikke testet høyere pga CPU'en).

Andreas Grimsby

Nerd!

_____________2GHz

[ Denne Melding var redigert av: Dollar på 2002-05-13 10:27 ]

Lenke til kommentar

Og hvor stiller man eventuelt instillingene som dere beskriver hhv 3-3-3 og eventuelt 2-2-3 på SDRAM'en?

Går ut ifra at det er i BIOS, men hvor?

[ Denne Melding var redigert av: t-bird på 2002-05-13 11:21 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...